نسخه چاپی

آذربایجان در حال تاراج میراث و فرهنگ ایران

سرپرست فدراسیون چوگان گفت: آذربایجانی‌ها قصد دارند ورزش چوگان را به نام خود كنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، ایلخانی سرپرست فدراسیون چوگان در نشست خبری این فدراسیون که در محل برگزاری مسابقات چوگان برگزار شد، گفت: متاسفانه آذربایجانی‌ها قصد دارند ورزش چوگان را به نام خود کنند. مسئولان فرهنگی کشور نیز در کمال تعجب کوتاهی کردند و در حالی که ما از آنها درخواست کرده‌ایم، اقدامی در خصوص نگه داشتن چوگان به نام ایران انجام نمی‌دهند.
وی افزود: ما حتی چوگان را در برخی از فضاهای مرده زنده کردیم. اکنون تقاضای ما این است که به این مهم توجه کنند و نگذارند که آذربایجانی‌ها چوگان را از دست ایران بگیرند. این وضعیتی است که شاید برای سایر رشته‌ها و آئین‌ها هم رخ دهد و اعلام خطری است برای آنها و در چنین شرایطی اگر میراث فرهنگی به فکر نباشد ورزش چوگان که ریشه در فرهنگ ما دارد به نام آذربایجانی‌ها ثبت می‌شود.
سرپرست فدراسیون چوگان اظهار داشت: تا همین حد توانسته‌ایم چوگان راحفظ کنیم. اطلاعات چوگان را در اختیار مسئولان گذاشته‌ایم و مدارک مستندی را به یونسکو ارائه داده‌ایم تا شاید جلوی به تاراج رفتن این رشته را بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: اگر چوگان تیتر یک روزنامه‌ها و خبرها باشد باز هم کم است. چوگان،‌ مادر فوتبال است. شاید اگر کمی به چوگان توجه می‌شد هیچگاه شاهد چنین مسائلی نبودیم. چوگان تنها یک ورزش نیست و جزو آئین ما به حساب می‌آید. مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم توجه به این ورزش تاکید کرده‌اند.
ایلخانی عنوان کرد: تاکنون بالغ بر 40 نامه به مسئولان ورزش و دیگر ارگان‌ها زده‌ایم اما متاسفانه آنها برای ما آبرو نگذاشتند و من 30 سال است که در حال کشمکش با این افراد هستم. آقایان یادشان رفته که زمین‌های چوگان را چگونه کلنگ می‌زدند و درآن ساخت و ساز می‌کردند حتی آرم چوگان که روی آرم سازمان تربیت بدنی بود را دور انداختند. در گذشته فدراسیون چوگان وجود نداشت و ما با امکانات خودمان توانسته‌ایم چوگان را به این مرحله برسانیم و اکنون نیازمند آن هستیم تا کمی بیشتر از گذشته به ما توجه شود.

۱۳۹۲/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...