نسخه چاپی

ادامه سیاست تحریم ایران فارغ از نتیجه مذاكرات هسته‌ای

رویترز طی گزارشی از چشم انداز لغو تحریم ها علیه ایران و تاثیر آن بر بازار نفت نوشت: اولا رویكرد كلی كنگره آمریكا به سمت تشدید تحریم ها علیه ایران قرار داد و ثانیا افزایش عرضه نفت ایران به بازار جهانی پروسه ای زمان بر است.

به گزارش نما، رویترز نوشت، نشانه هایی از حل احتمالی مسئله هسته ای ایران موجب ایجاد اشتیاق بین المللی قابل توجهی به خصوص در بین شرکت های نفتی و مصرف کنندگان نگران انرژی شده است تا ببینند که آیا ایران مجددا به بازارهای جهانی باز خواهد گشت؟
اما فشارهای وارده از سوی کنگره آمریکا برای تشدید تحریم ها و عدم تمایل بانک ها به پذیرش ریسک نقض تحریم ها، تلاش ها برای عادی شدن روابط ایران و غرب را پیچیده می سازد. بنابراین، بعید به نظر می رسد که بازارهای انرژی در آینده نزدیک شاهد تغییر قابل توجهی باشند. این موضوع حتی در صورت دستیابی به توافقی در مذاکرات نیز صادق خواهد بود و می تواند باور به تاثیر مثبت هر گونه پیشنهاد کاهش تحریم ها را کاهش دهد.
اعضای ارشد کنگره آمریکا اخیرا سیگنال هایی را ارسال کردند که نشان می دهد، آنها دور جدید تحریم ها برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را تا بعد از مذاکرات ژنو به تاخیر انداخته اند. اما این توقف کوتاه مدت خواهد بود. استراتژی کنگره در قبال موضوع ایران براین منطق استوار است که این فشار اقتصادی بیشتر است که منجر به دادن امتیازات بزرگتر سیاسی می شود، حتی اگر ایران قدم های اولیه را برای تامین درخواست های غرب برداشته باشد.
به نظر می رسد که مشی اعتدالی رئیس جمهوری ایران چندان نتوانسته است موضع سرسختانه کنگره را نرم کند. حتی اگر تهران در ژنو به توافقی هسته ای با غرب برسد، احتمالا این برای کنگره آمریکا کافی نخواهد بود.
رابرت منندز و لیندزی گراهام، رهبران روابط خارجی سنا اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در حفظ تحریم های کنونی و در صورت لزوم تشدید تحریم ها برای گرفتن چیزی بیش از امتیازات صوری از سوی ایران تکرار می کنند. آنها خواستار «تداوم و تشدید تحریم ها و تهدید قانع کننده به استفاده از زور» علیه ایران شده اند.
بر اساس این گزارش فارغ از نتیجه ای که از نشست ژنو بیرون می آید، تحریم های شدیدتری ممکن است ماه آینده از کمیته بانکی سنا بیرون بیاید و کنگره ممکن است مصوبه نهایی به صفر رساندن صادرات نفت ایران را به تصویب برساند.
عامل دیگری که موجب وارد آمدن فشار بر قیمت های نفت از سوی ایران می شود، مشکلات این کشور برای انجام تراکنش های مالی مربوط به معاملات نفتی است. تحریم های بین المللی هم جنبه های فیزیکی و هم جنبه های مالی معاملات نفتی ایران را هدف قرار داده اند و خریداران نفت ایران به همراه موسسات مالی تسهیل کننده این معاملات در معرض مجازات های دولت آمریکا قرار دارند.
حتی اگر اتحادیه اروپا و اوباما تحریم های نفتی را در ماه های آینده نادیده بگیرند یا آنها را تعلیق کنند، بانک های بین المللی شدیدا محتاطانه رفتار خواهند کرد تا خود را در معرض مجازات های دولت آمریکا در زمینه تجارت نفت ایران قرار ندهند.
موضوع بعدی، عرضه فیزیکی نفت ایران است. حتی اگر تحریم ها برداشته شوند و موسسات مالی تضمینی برای انجام معاملات نفتی ایران داشته باشند، چالش و سرعت پایین بازگرداندن نفت ایران به بازار از چاه های نفتی که ظرفیت تولیدشان کاهش یافته است، همچنان عاملی موثر برای فشار بر بازار نفت خواهد بود.
ایران در حال حاضر حدود یک میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند، در حالی که این رقم در سال 2011 حدود 2.5 میلیون بشکه بود. ایران که اکنون قادر به فروش همه نفت تولید خود نیست، ناگزیر از ذخیره نفت و بستن برخی از میادین تولید نفت خود شده است.
عملیات بازگشایی این میادین نفتی، مستلزم تزریق گاز طبیعی به چاه های نفت خواهد بود. بنابراین عرضه گاز طبیعی ایران در ماه های سرد فصل زمستان که تقاضا برای مصرف گاز در کشور بالاست و ایران تعهداتی برای صدور گاز به کشورهای دیگر دارد، بیش از پیش محدود خواهد شد.
منبع: طلا

۱۳۹۲/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...