نسخه چاپی

فتوای چند تن از مراجع درباره مثله كردن

حضرات آیات عظام شبیری زنجانی،صافی گلپایگانی ،موسوی اردبیلی، روحانی ،مكارم شیرازی ،سبحانی به پرسشی درباره مثله كردن پاسخ گفته اند.

به گزارش نما به نقل از شفقنا، متن پرسش مطرح شده و پاسخ مراجع عظام تقلید شیعیان بدین شرح است:

اخیرا در منازعات بین مسلمین متاسفانه دیده می شود که سر افراد مسلمان بریده شده یا اجساد ایشان مثله می شوند و دشمنان اسلام نیز با انتشار و انعکاس وسیع تصاویر چنین اقداماتی در جهان موجب خدشه به وجهه اسلام و مسلمانان می شوند. دیدگاه شرع مقدس در این باره چیست؟

پاسخ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

بر طبق روایات متعدد، مثله کردن اجساد مقتولین، حرام است.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

عمل مذکور خلاف شرع و حرام است و دیه دارد این عمل مربوط به اسلام نیست دین مبین اسلام از چنین اعمال وحشیانه اکیدا منع نموده است.

والله العالم

پاسخ حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی

اولا کسانی که چنین جنایاتی را مرتکب می شوند مسلمان نمی باشند بلکه مزدور بیگانگان و کفار می باشند ثانیا در رابطه با مقابله ی بااین گروه ها و افراد جنایتکار باید بگویم که قصاص یکی از احکام مسلمه است کما اینکه جهاد هم در مواردی واجب است حتی در زمان غیبت و از آن جمله است: جهاد برای رفع دفع کفار و مخالفین از تسلط بر جان مسلمانان و همچنین برای جلوگیری از تعرض به زن ها و پسرهای مسلمان.
لذا کشته های مسلمانان در این جهاد نیز حکم شهید در دنیا و آخرت را دارند ودر دنیا هم وجوب غسل دادن و کفن کردن آنان چنانچه عریان نباشند ساقط می شود.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی

مرتکبین این اعمال،باید توجه داشته باشند،که این گونه اعمال شنیع،علاوه برحرمت از نظرشرع مقدس،با توجه به نشرو انعکاس این تصاویر،موجب وهن اسلام ونیز سبب تبلیغ علیه اسلام ومسلمانان می باشدوبه نفع صهیونیسم غاصب وحامیان اوست ومسلمانان بایدهرچه زودتربه اختلافات خودپایان دهندوبرفرض تحقق جنگ ونزاع،لازم است دستورات اسلام را درزمینه جنگ ونزاع با دیگران خصوصا مسلمانان دیگر رعایت کنند وموجب وهن اسلام وخوشحالی دشمنان اسلام رافراهم نکنند.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

اسلام با هیچ یک از این کارها موافق نیست و این شرارتی است که تکیفری ها مرتکب می شوند و لطمه به حیثیت تمام مسلمین می زنند.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی سبحانی

قتل انسان مسلمان گناه کبیره است و قاتل مخلد در آتش است و مثله کردن گناهش فزون تر است. انتشار این نوع مظاهر دلخراش مایه ی وهن اسلام است بنابراین از مجموع این کارها باید دوری جست.

والله العالم

۱۳۹۲/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...