نسخه چاپی

فناوری‌های جدید برای جست‌وجوی هوش فرازمینی

اخترشناسان با گذشت نیم قرن از آغاز جست‌وجو برای یافتن حیات بیگانه و هوش فرازمینی هنوز نتوانسته‌اند به شواهدی در این خصوص دست پیدا كنند؛ اما با توسعه فناوری‌های پیشرفته و جدید امیدهای تازه‌ای در این زمینه ایجاد شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در دهه 1960 میلادی جست‌وجو برای یافتن حیات فرازمینی با استفاده از تلسکوپ رصدخانه ملی رادیویی آمریکا آغاز شد؛ ‌این تلسکوپ پالس های رادیویی با طیف خاص تابش را در فضا مورد بررسی قرار می‌داد.
جست‌وجو برای یافتن سیگنال‌های رادیویی تا درخواست عمومی برای همراهی در یافتن نشانه‌هایی از حیات فرازمینی، از جمله تلاش های اخترشناسان طی چند دهه اخیر محسوب می‌شود.
هر روز سیارات فراخورشیدی مختلفی کشف می‌شوند و تنها در مأموریت تلسکوپ فضایی کپلر تا کنون 500 سیاره شناسایی شده‌اند که می‌توانند میزبان احتمالی حیات باشند؛ ‌اما راهی برای تعیین هوشمندی گونه‌های احتمالی حیات وجود ندارد.
در جشنواره علوم تورنتو، اخترشناسان شماری از فناوری‌های جدید را که به یافتن هوش فرازمینی کمک می‌کند، مورد بررسی قرار دادند.
محققان دانشگاه تورنتو در حال ساخت آشکارساز نزدیک مادون قرمز هستند که با ارسال پالس‌های لیزری کوتاه به فضا، فلش‌های نوری ایجاد می‌کند که توسط گونه‌های احتمالی حیات فرازمینی قابل مشاهده خواهد بود.
همچنین قابلیت های بهتری برای ارسال پیام به فضا بویژه با دسترسی به فضای خارج از منظومه شمسی فراهم شده است.
در پروژه دیگری نیز امکان استفاده از بخشی از رایانه فضاپیما New Horizons که در مسیر حرکت بسمت پلوتو است، برای ارسال پیام به حیات فرازمینی در نظر گرفته شده است.
در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پروژه، پیام داخل رایانه فضاپیما برای موجودات فرازمینی قابل دریافت خواهد بود.

۱۳۹۲/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...