نسخه چاپی

تاریخ در این كشور تكرار می شود

آمدن و رفتن های مداوم در افغانستان بیش از سه دهه است كه مردم ین كشور را قربانی جریان افراط و دخالت های خارجی كرده است

صدای انفجار، باران تیرهای هوایی مانند اذانی بود که صبح روز یکشنبه ساکنان کابل را از خواب بیدار کرد. گروهی از شبه نظامیان علیه نیروهای امنیتی افغان، پلیس ها و بخشی از نیروهای نروژی که در قالب ناتو کار می کنند دست به سلاح های سنگین شدند. هنوز هم می توان صدای انفجارها و دود ناشی از نبرد سنگین میان نیروهای دولت مرکزی و مخالفان شبه نظامی را در کابل شنید و به چشم دید. مردان جوان در دسته های چندنفری دور هم در خیابان های مرکزی کابل جمع شده و گفتگو می کنند. پس از آرامش تقریبی چهارماه ، چندین حمله مداوم پشت سر هم در کابل که با آغاز فصل گرما قابل پیش بینی هم بود آرامش نسبی برقرار شده در این شهر را بر هم زد. بسم الله محمدی که مسئولیت وزارت کشور را در افغانستان عهده دار است در گفتگویی با آسوشییتدپرس در این خصوص می گوید: 36 شبه نظامی در این حملات کشته شدند و این در حالیست که رقم کشته شدگان نیروهای امنیتی هم به هشت نفر رسیده است. سه شهروند غیرنظامی هم در این عملیات جان خود را از دست دادند. آن دسته از مهاجمانی که زنده بازداشت شدند در نخستین بازجویی ها اعتراف کردند که شبکه حقانی پشت سر این عملیات بوده است. حقانی ها هم با القاعده و هم با طالبان ارتباط نزدیک دارند.


جرقه درگیری ساعت دو نیمه شب در منطقه وزیر اکبرخان زده شد. نیروهای امریکایی، انگلیسی و ژاپنی همگی در قالب ناتو مشغول به فعالیت در این منطقه بودند که ناگهان آتش بر سرتاپای آنها باریدن گرفت.ساعاتی پیش از این داستان در سطح شهر هم نیروهای شبه نظامی به پارلمان افغانستان در حالی که جلسه ای در حال برگزاری بود یورش بردند. یک منبع موثق به خبرگزاری فرانسه اطلاع داد که محمد کریم خلیلی که یکی از معاون های حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان به حساب می آید نیز هدف این حملات بوده است.


ذبیح الله مجاهد که سخنگوی طالبان به حساب می آید در این خصوص به رویترز گفت: این حملات مقدمه حملاتی است که ما از چند ماه پیش برای آغاز فصل بهار در نظر گرفته و برنامه ریزی کرده بودیم. دولت مرکزی در کابل به همراه نیروهای اشغالگر مدتی پیش ادعا کرده بودند که طالبان نمی تواند در بهار حملات خود را شدت ببخشد. حملات امروز آغاز این دور از عملیات های ما بود.
سخنگوی طالبان در این پیام ادعا کرد که ده ها شبه نظامی که وی در سخنانش با عنوان مجاهد از آنها یاد کرد با سنگین ترین تسلیحات و تجهیزات نظامی علیه نیروهای داخلی و اشغالگران وارد عملیات شده اند: اطلاعت اولیه ما حاکی از آن است که ده ها نیروی داخلی و سربازان خارجی در این عملیات کشته شدند.


تایم دربخش هایی از گزارش خود از کابل می نویسد: در باران تیری که بر سر نیروهای افغان باریدن گرفته بود 25 نیروی افغان و پنج فرمانده نروژی از خیابانی که در سیطره حمله نیروهای مهاجم بود گذشته و با جاسازی تک تیراندازها در مکان های مناسب مدیریت عملیات را در دست گرفتند. این نخستین بار نبود که نیروهای افغان با همکاری نیروهای ناتو عملیات تک تیراندازی را مدیریت می کردند. همین گروه از فرماندهان ناتو بودند که در جریان حمله به سفارت امریکا در ماه سپتامبر نوزده ساعت مقاومت کرده و در نهایت عملیاتی را به پایان رساندند که چهارده کشته بر جا گذاشت. همین تیم هم در ماه آگوست به شبه نظامیانی حمله کردند که شورای فرهنگی انگلیس را هدف قرار داده و نه تن را کشته بودند.
پس از پایان عملیات زمانی که از یکی از اعضای تیم عملیات ویژه سوال می شود که آیا شبکه حقانی پشت این عملیات بود یا نیروهای طالبان ؟ وی در پاسخ می گوید: تفاوتی میان طالبان و حقانی ها وجود ندارد. تمام آنها دشمنان ما هستند. همگی در یک جبهه ایستاده و با ما می جنگند. آنها می جنگند چون نیروهای امریکایی و ناتو اینجا هستند.


یک سرباز افغان اما در پاسخ می گوید: بسیاری از شبه نظامیان حضور نیروهای خارجی را بهانه ای برای حملات خود می دانند اما اگر این نیروهای خارجی مدت ها پیش هم رفته بودند باز شاهد افزایش دور ناآرامی ها بودیم.
زمانی که از این سرباز سوال می کنیم : چه انتظاری دارید؟ در پاسخ می گوید: ما می توانیم مدتی طولانی از خود دفاع کنیم اما به حمایت های خارجی نیازمندیم. به محض آنکه نیروهای خارجی بروند احتمال تبدیل شدن افغانستان به بهشت دیگری برای تروریسم وجود خواهد داشت. این حملات به دلیل حضور نیروهای خارجی تنها مانوری روانی است اما با تنها ماندن نیروهای افغان شکل جدی به خود خواهد گرفت.
افغانستان سالهاست که با ورود نیروهای خارجی که زمانی روس ها بودند ناآرامی ها را تجربه کرد، سپس به دلیل حضور نظامی سنگین خارجی ها دوره ای از آرامش برقرار شد و پس از آن مجددا با خروج نیروهای شوروی سابق افغانستان به بهشت تروریست ها تبدیل شد.اگر پیش بینی این سرباز امریکایی درست باشد تاریخ شاید باز در افغانستان تکرار شود.

۱۳۹۱/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...