نسخه چاپی

چند شبهه درباره انتخابات فدراسیون‌ها

طبق قانون كاندیدای تصدی‌گری ریاست با رای نصف به اضافه یك اعضای مجمع به عنوان رئیس معرفی می‌شود. نامزدها برای تصدی‌گری ریاست یك فدراسیون باید از حداقل 24 رای از اعضای 46 نفری را به دست بیاوند. مسئولان وزارت ورزش باید در نظر بگیرند هرچقدر رای یك كاندیدا به حداكثر نزدیكتر باشد، برای اقتدار یك فدراسیون و رئیس بهتر است تا نامزدی كه با حداقل آرا به عنوان رئیس معرفی شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: در حالی قرار است مجامع انتخاباتی فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌‎شوند از جمله فدراسیون شنا، کشتی، چوگان، موتورسواری و اتومبیلرانی و سوارکاری از فردا شنبه 27 مهر ماه برگزار شود که چند شبهه اساسی در این امر وجود دارد که در زیر به صورت مختصر به آن اشاره می‌شود.

1.اساسنامه برخی از فدراسیون‌های ورزشی از جمله شنا، شیرجه و واترپلو، قایقرانی، تیراندازی با کمان و دوچرخه‌سواری مورد تایید فدراسیون‌های جهانی قرار گرفته است. در این اساسنامه‌ها وزیر ورزش دیگر به عنوان رئیس مجمع نبوده و رئیس یا سرپرست فدراسیون این پست را بر عهده خواهد داشت. در شرایطی این اساسنامه مورد تایید فدراسیون‌ جهانی قرار گرفته که هنوز هیئت دولت آن را تصویب نکرده‌ است. طبق قانون این اساسنامه‌ها در کشور قابلیت اجرایی نداشته و اساسا مورد تایید مراجع داخلی کشور از جمله دولت نبوده و با این تفاسیر مشخص نیست که قرار است انتخابات فردای فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با اساسنامه قدیمی برگزار شود یا با اساسنامه جدید اما نکته قابل تامل این است که در هر صورت برگزاری انتخابات فدراسیون شنا با هر کدام از این اساسنامه‌ها غیر قانونی است چرا که اگر انتخابات با اساسنامه قدیمی برگزار شود، از دید فدراسیون جهانی خلاف قانون صورت گرفته و اگر با اساسنامه جدید برگزار شود، دولت آن را تایید نکرده است.

2.علیرضا باقری کارشناس امور مجامع وزارت ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت که سرپرست فدراسیون و هیئت‌های استانی‌ که با سرپرست اداراه می‌شوند حق حضور و رای دادن در انتخابات را مطابق قوانین موجود در اساسنامه نخواهند داشت. تا اینجای کار که امری کاملا قانونی در حال رخ دادن است اما یک منبع آگاه به خبرنگار تسنیم گفت که قرار است نمایندگان ادارات کل استان‌هایی که هیئت‌های مذکور آنها با سرپرست اداره می‌شوند در انتخابات شرکت کنند. این مورد اگر عملی شود خلاف قانون است چرا که نه تنها منشور المپیک در این مورد نقض خواهدشد بلکه استقلال فدراسیون‌‌ها هم زیر سوال می‌رود و عملا دخالت صریح دولت صورت گرفته است. این در حالی است که سرپرست وزارت ورزش و جوانان و همچنین معاونان وی تاکید شدیدی بر عدم دخالت در امور فدراسیون‌ها دارند. البته شنیده‌ها حاکی است وزارت ورزش متوجه این اشتباه بزرگ خود شده و در دستوری به هیئت‌های استانی اعلام کرده هیئت‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند نباید در انتخابات حضور داشته باشند.

3.آیین نامه برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی در بندی تاکید دارد که پس از ثبت نام کاندیداهای تصدی‌گری ریاست فدراسیون، باید تا 45 روز بعد از آن انتخابات نیز برگزار شود. البته در آیین نامه قید نشده که در صورت عدم برگزاری انتخابات پس از 45 روز چه اتفاقی رخ خواهد داد؛ اما مسئولان وزارت ورزش و سازمان تربیت بدنی وقت به دلیل وجود نقص در آیین نامه، عرفی را برای خود مشخص کرده و تعیین می‌کنند تا 6 ماه پس از ثبت نام هم مجوز برگزاری انتخابات وجود دارد. حالا مشخص نیست آن چیزی که در آیین نامه وجود دارد مورد وثوق است یا عرف! این هم یک نقص بارز آیین نامه‌ای برای برگزاری انتخابات است. به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، کشتی و ... با افرادی که برای حضور در این انتخابات کاندیدا شده‌اند خیلی قانونی نیست و مطابق آیین‌نامه باید ثبت نام جدیدی صورت بگیرد البته اگر عرف و نسبت‌های فامیلی این اجازه را بدهد!

طبق قانون کاندیدای تصدی‌گری ریاست با رای نصف به اضافه یک اعضای مجمع به عنوان رئیس معرفی می‌شود. نامزدها برای تصدی‌گری ریاست یک فدراسیون باید از حداقل 24 رای از اعضای 46 نفری را به دست بیاوند. مسئولان وزارت ورزش باید در نظر بگیرند هرچقدر رای یک کاندیدا به حداکثر نزدیکتر باشد، برای اقتدار یک فدراسیون و رئیس بهتر است تا نامزدی که با حداقل آرا به عنوان رئیس معرفی شود.

از موارد دیگری که البته تخلفی نیست اما کمی شبه برانگیز است، نسبت فامیلی یکی از معاونان وزارت ورزش با یکی از اعضای فدراسیونی که قرار است انتخاباتش در هفته جاری برگزار شود. این مقام مسئول سعی دارد سرپرست کنونی فدراسیون در سمت خود و فامیل نزدیک خودش در پست خوبی که دارد باقی بماند.

به گزارش تسنیم یکی دیگر از موارد بارز این انتخابات عدم اجازه حضور خبرنگاران در زمان برگزاری مجمع است. در شرایطی که صالحی امیری سرپرست کنونی وزارت ورزش و جوانان از شفاف سازی در مسائل مختلف سخن می‌گویند، مشخص نیست دلیل عدم حضور خبرنگاران در مجامع که تا چندی پیش حق شرکت در تمامی مجامع عمومی و انتخاباتی را داشتند چیست. مگر قرار است در زمانی که خبرنگاران در مجمع نیستند چه اتفاقی رخ دهد؟ آیا این کار به شبهات اضافه نمی‌کند و راه را برای اعتراض باز نمی‌گذارد؟ آیا آنهایی که این تصمیم را گرفتند از این موارد آگاهی داشتند و آیا افراد رسانه‌ای چنین تصمیمی گرفتند؟

۱۳۹۲/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...