نسخه چاپی

۳ بند اساسی توافق آمریكا-روسیه درباره سوریه/ گزارشی كه سانسور شد

یك رسانه لبنانی با اشاره به بندهای كلیدی توافق آمریكا و روسیه درباره سوریه به حذف اسامی سركرده های اصلی مخالفان سوری از گزارش دیده بان حقوق بشر سازمان ملل پرداخت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، شبکه المنار در گزارشی درباره سوریه آورده است: همه شواهد مربوط به گفتگوی آمریکا-روسیه درباره فراهم آوردن مقدمات نشست ژنو2 و دستاوردهای به دست آمده در این زمینه نشان می دهد که پیشرفت قابل ملاحظه ای میان واشنگتن و مسکو برای رسیدن به توافق درباره آینده اوضاع در سوریه به دست آمده است.

این رسانه لبنانی در ادامه می نویسد: اخبار وارده از پاریس پایتخت فرانسه نشان دهنده این است که تصمیمات آمریکا در راستای توافق صورت گرفته مسکو-واشنگتن درباره سوریه است و فرانسه فعالیت های پشت پرده دیپلماتیکی خود را بر این اساس انجام می دهد و به گفته منابع فرانسوی دیدار رئیس جمهوری فرانسه و ایران در نیویورک به درخواست آمریکایی ها بوده است.

کریستین شینو تحلیلگر امور خاورمیانه رادیو فرانسه به المنار گفت: توافق نامه اولیه میان روسیه و آمریکا درباره بحران سوریه شامل سه بند مهم است؛نخست اینکه در نشست ژنو2 وضع بشار اسد بررسی نخواهد شد،دوم اینکه ارتش و نیروهای امنیتی سوریه اساس ثبات در سوریه هستند و برخی جریان های مخالف نیز در آینده به ارتش سوریه ملحق می شوند و سوم اینکه انتخابات ریاست جمهوری شفافی تحت نظارت بین المللی برگزار می شود که هر کس می تواند در آن مشارکت داشته باشد.

المنار در ادامه می نویسد: موضوعی که طرفین درباره آن اختلاف نظر دارند مربوط به اختیارات رئیس جمهوری است در حالی که مخالفان سوری و حامیان آنها خواستار کنار رفتن بشار اسد به نفع دولتی که در آینده با مشارکت مخالفان و نظام سوریه(درصورت توافق در ژنو) تشکیل می شود هستند اما روسیه و ایران به شدت با این موضوع مخالف هستند.

این رسانه بیان کرد: منابع فرانسوی اعلام کردند که گزارش دیده بان حقوق بشر که در هفته گذشته منتشر شد و مخالفان سوری را متهم به ارتکاب کشتار در حومه لاذقیه کرد قبل از انشتار به سمع و نظر کشورهای غربی رسیده بود و در این گزارش اسامی برخی سرکرده های مخالفان سوری از جمله میشل کیلو،برهان غلیون،جرج صبرا،لوی مقداد،احمد الجربا،فاروق طیفور و یاسین الحاج صالح و تعدادی دیگر از سرکرده های مخالفان وجود دارد اما فشارهای غربی به ویژه آمریکایی ها بر سازمان دیده بان حقوق بشر سبب حذف این اسامی از گزارش اصلی این سازمان بوده است.

منابع فرانسوی بر این باورند که آمریکا ممکن است از نسخه اصلی این گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر برای فشار بر مخالفان بهره برداری کند و آنها از جمله آنچه ائتلاف ملی مخالفان سوری نامیده می شود را وادار به حضور در نشست ژنو کند.آمریکا این گزارش را به عنوان اهرم فشاری علیه مخالفان سوری نزد خود نگه داشته است.


۱۳۹۲/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...