نسخه چاپی

واكنش لس آنجلس تایمز به گزارش مشرق

عکس خبري -واکنش لس آنجلس تايمز به گزارش مشرق

وب سایت روزنامه لس آنجلس تایمز، جزئیات منتشر شده از مذاكرات ژنو در وب سایت مشرق را منعكس كرد.

به گزارش نما، وب سایت روزنامه لس آنجلس تایمز (latimes) طی گزارشی از روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، جزئیات منتشر شده از این گفتگوها در سایت مشرق را منعکس کرد.





این وب سایت آمریکایی، مشرق را به "تندروی" متهم کرده و در مطلب خود، زیر عنوان "تندروها در تهران می گویند درخواست از ایران برای کاهش غنی سازی بوده نه توقف آن" می نویسد: «یک سایت تندرو در ایران گزارش داد: شش قدرت جهانی در مذاکره با ایران، خواستار کاهش سطح غنی سازی به جای توقف آن شده اند. سایت مشرق نوشت، 1+5 طی دیدارهای روز سه شنبه و چهارشنبه در ژنو، پیشنهاد کرده اند که ایران سرعت نصب و راه اندازی سانتریفیوژها –دستگاهی که اورانیوم غنی شده تولید می کند- را در تاسیسات نطنز و فردو کاهش دهد.»





لس آنجلس تایمز با بیان اینکه "دولت اوباما از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده" ادامه داد: «این وب سایت فارسی زبان افزوده است، 1+5 همچنین پیشنهاد کرده، ایران اورانیوم غنی سازی شده تا حد متوسط خود را به اورانیوم با سطح غنای کمتر تبدیل کند که در رآکتورهای تحقیقاتی استفاده می شود و تهدید آمیز نیست. این سایت نوشته، 1+5 از ایران خواسته که اورانیوم با غنای پایین خود را نیز به 10.000 کیلوگرم کاهش دهد و مقدار باقی مانده باید به میله های سوختی تبدیل شود که امکان استفاده آن در بمب هسته ای وجود ندارد. آن ها همچنین خواسته اند تهران پروتکل الحاقی را امضا کند که به بازرسان هسته ای سازمان ملل اجازه می دهد به طور سر زده از تاسیاست هسته ای این کشور بازدید نمایند.»





در ادامه این نوشتار می خوانیم: «ایران و شش کشور دیگر – آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین- توافق کرده اند که جزئیات پیشنهادهای خود را منتشر نکنند تا احتمال به هم خوردن مذاکرات توسط کارشکنی های مخالفان را کاهش دهند. پس از نشست دو روزه، هر دو طر ف، گفتگوها را مثبت ارزیابی کردند و گفتند که تبادل آراء در حد بیان جزئیات در این مذاکرات جریان داشته است. اما از آنجا که هیچکدام از دو طرف، جزئیات را منتشر نکرده اند، تایید پیشرفت در مذاکرات و کاهش واقعی اختلافات درباره برنامه هسته ای ایران ممکن نیست.»





گفتنی است، جستجویی مختصر در مشرق نشان می دهد که این وب سایت، مطلب مربوط به خواسته های غرب از ایران را در قسمت "روایت مشرق از گوشه و کنار سیاست" و آن هم با عباراتی چون "خبرنگاران مشرق در جریان پیگیری‌های خبری به زمزمه هایی برمی‌خورند که ميهمان‌‌کردن مخاطبان به این شنیده‌ها خالی از لطف نیست" و "شنیده ایم..." منتشر کرده است نه به صورت یک گزارش قطعی.





اصل چنین گمانه زنی هایی به نقل از "محافل سهیم در مذاكرات هسته‌ای" در نشریه سویسی بازلر تسایتونگ (Basler zeitung)، پایگاه خبری ال‌مانیتور (al-monitor) و نشریه اسرائیلی دبکا (debka) منتشر شد که جام نیوز در گزارشی زیر عنوان "گمانه زنی رسانه های غربی درباره پیشنهاد ایران/ واکنش ظریف" به آن پرداخته است.

۱۳۹۲/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...