نسخه چاپی

عراقچی:به كسی باج نمی‌دهیم

عضو تیم مذاكره كننده هسته‌ای كه به طرف مقابل خوشبین نیستیم، گفت: به دشمن اعتماد نمی‌كنیم و خوشبین نیستیم و با ترفندهای آنها مقابله می‌كنیم.

به گزارش نما به نقل از فارس: سید عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه شنبه شب در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر به تشریح مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو پرداخت.

وی در ارزیابی از مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو با بیان اینکه تعابیر مختلفی از مذاکرات توسط کشورهای شرکت کننده به کار رفته است، گفت: مهم‌ترین مشخصه‌ای که در این دور شاهد بودیم و شاخص است، جدی بودن هر دو طرف برای مذاکره است. فضای جدیت را در هر دو طرف احساس کردیم.

عراقچی با بیان اینکه ما برای مذاکرات جدی و محتوایی رفته بودیم، خاطرنشان کرد: ما این جدیت را در طرف مقابل مشاهده کردیم و همین جدیت باعث شد امکان ورود به بحث‌ها را به صورت دقیق داشته باشیم و وارد بحث‌های محتوایی شویم.این مثبت بودن به این معنا نیست که همه مشکلات حل شده است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: کماکان اختلافات عمیق است و بر اصولمان اصرار داریم. راه طولانی را در پیش داریم و امیدواریم این جدیت باعث شود مسیر را در آینده طی کنیم.

وی تفاوت این دور از مذاکرات با مذاکرات قبل را در این دانست که بعد از مدت‌ها توانستیم وارد مسیر مشترک شویم و افزود: بعد از مدت‌ها برای اولین بار موفق شدیم وارد یک مسیر مشترک شویم. البته مسیر بسیار طولانی، مشکل و پر فراز و نشیبی پیش رو داریم که دشمنان و موانع زیادی داریم که در رأس آنها صهیونیست‌ها هستند که با فضاسازی رسانه‌ای و فشار روانی و اخبار و گمانه زنی‌های دروغ در تلاشند اجازه ندهند این مسیر ادامه یابد.

عراقچی با اشاره به طرح پیشنهادی ایران به این نشست، اظهار داشت: ما درباره قالب و مسیری که باید طی شود توافق کردیم.

وی گفت که با توکل به خدا و ارشادات مقام معظم رهبری و حمایت قاطبه مردم این مسیر را با قوت پیش خواهیم برد.

عضو تیم مذاکره کننده درباره اینکه چقدر به این مذاکرات خوشبین بودید؟ عنوان کرد: ما آنجا هستیم برای تثبیت حقوق ملت ایران. ملت ایران از حقوق خودشان بهره‌مند هستند و با 10 سال ایستادگی و پیشرفت داشمندان این را نشان دادند.

عراقچی تصریح کرد: ما به دنبال برداشتن تحریم‌های ظالمانه علیه مردم هستیم و این وظیفه ماست.

وی با بیان اینکه به طرف مقابل خوشبین و ذوق زده نیستیم، گفت: این را یک نبرد دیپلماتیک می‌دانیم. نبردی که در جنگ 8 ساله علیه اشغالگری صدام بود همین جبهه این جا به شکل دیگری است. به دشمن اعتماد نمی‌کنیم و خوشبین نیستیم و با ترفندهای آنها مقابله می‌کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با ذکر این نکته که امیدوار هستیم و دیپلمات باید امیدوار باشد، گفت: اگر دیپلمات امیدوار نباشد مذاکرات به پیش نمی‌رود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: به قوت و توانایی‌های خود و حمایت مردم و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری اعتماد داریم و ایشان همیشه ارشاد کردند و فرمودند که به تیم اعتماد دارند. ما با قوت در میدان هستیم و از حقوق مردم ایران دفاع می‌کنیم.

وی با اشاره به ایستادگی‌های ملت ایران مقابل تحریم‌های اقتصادی و فشارها، اظهار داشت: ما ایستادیم و باج ندادیم و قرار نیست به کسی باج دهیم و قرار است از حقوق مردم دفاع کنیم. این یک نبرد است و زمانی که مذاکرات را منتشر کنیم مردم ایران خواهند دید که فرزندانشان چگونه از حقوقشان دفاع می‌کنند.

عراقچی درباره برخی مطالب منتشر شده مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها دارایی‌های بلوکه شده ایران را پرداخت می‌کنند، نیز گفت:‌این مطالب را آمریکایی‌ها نگفته‌اند و برخی رسانه‌های آمریکایی به آن دامن زدند و این در قالب فضاسازی‌های رسانه‌ای است که فضا را تخریب کرده و با نکات مختلف به انحراف بکشانند.

وی بلوکه کردن دارایی‌های ملت ایران را یکی از اقدامات ظالمانه علیه این ملت برشمرد و گفت: این اقدامی غیرقانونی است.

معاون وزیر خارجه قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را غیرقانونی و غیرمنطقی خواند و تحریم‌های یکجانبه را غیرقانونی و برخلاف موازین حقوق بین‌الملل عنوان کرد و افزود: ما در طول مذاکرات باید به نقطه‌ای برسیم که تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه رفع شود و اینکه تدریجی یا دفعتا رفع شود به روند مذاکره بستگی دارد.

۱۳۹۲/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...