نسخه چاپی

فواید بی نظیر خواب بعد از ظهر

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه خواب بعدازظهر باعث تقویت‌ حافظه و بهبود توانایی یادگیری كودكان می‌شود.

به گزارش نما، همه ما به یاد داریم که والدین‌مان ما را مجبور به خواب بعد از ظهر می‌کردند. شما فکر می‌کنید این خواب مفید است یا باعث اتلاف وقت می‌شود؟

آیا باید فرزندان‌مان را بعد‌ از ظهر بخوابانیم یا در زندگی به سبک مدرن، این خواب را حذف کنیم؟ در زندگی مدرن امروزی که ساعات صبح بچه‌ها را با برنامه‌های درسی پر می‌کنیم، خواب بعدازظهر بچه اتلاف وقت نیست؟



برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خواب بعدازظهر باعث تقویت‌ حافظه و بهبود توانایی یادگیری کودکان می‌شود. آنچه کودک در طول روز یاد می‌گیرد در مناطق ذخیره‌ سازی کوتاه مدت مغز جمع‌آوری می‌شود. خواب ظهر اجازه می‌دهد اطلاعات ذخیره شده از قسمت حافظه کوتاه مدت به قسمت حافظه دراز مدت منتقل شوند.



در بسیاری از جوامع به خاطر نوع کار والدین، بچه‌ها در ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار شده به مهد برده می‌شوند و تا ساعت 5 بعد از ظهر، روزِ خود را خارج از منزل می‌گذرانند و به این ترتیب برنامه خواب کودک تحت تاثیر کار والدین قرار می‌گیرد.



تحقیقات ثابت کرده است که خواب بعدارظهر از نظر علمی برای بچه‌های پیش دبستانی مفید است. در تحقیقی که روی 40 کودک پیش‌دبستانی در ماساچوست انجام شده؛ ارزیابی حافظه بینایی در صبح انجام شده سپس از بچه‌ها خواسته شده به خاطر بسپارند که محل قرارگیری 9 تا 12 عکس کجاست. بعدازظهر بچه‌ها به دو دسته تقسیم شدند؛ یک دسته بیدار نگه داشته‌شدند و دسته دیگر را برای 80 دقیقه خوابانیدند. در ساعات عصر از هر دو دسته خواسته شد جای تصاویر را مشخص کنند؛ نتیجه این شد که گروهی که خوابیده‌ بودند درصد حافظه بهتری داشتند. در روز بعد هم حافظه گروهی که خواب داشتند بهتر بوده‌ است؛ این نتیجه حاکی از این است که خواب شب نیز کمکی به بهبود حافظه افرادی که ظهر نخوابیده‌اند نمی‌کند.



کودکان سه تا پنج‌ساله، خواب بین روز را قطع می‌کنند. در دوره ناسازگاری یا شیوه جدید که ممکن است تا سه هفته طول بکشد، رفتار کودک تغییر می‌کند و معمولاً نزدیک غروب بداخلاق می‌شود که در این صورت بهتر است زودتر شام بخورد و بخوابد. هر چند ممکن است کودک پیش‌دبستانی بین روز نخوابد اما برای تجدید قوا باید استراحت کند. خواب فیلمی، ایده خوبی است. تماشای یک فیلم آرام که چندان محرک نباشد، استراحتی را که کودک به آن نیاز دارد تأمین می‌کند. گاه کودک واقعاً به خواب می‌رود، اما حتی اگر به خواب هم نرود مدت زمانی‌که به آرامش به‌سر می‌برد موجب تجدید قوای او می‌شود. اگر فعالیت‌های دیگری که در مکانی به‌غیر از خانه انجام می‌شود کودک را وسوسه نکند، احتمال کنار آمدن او با این برنامه را بیشتر می‌کند. در چنین فرصتی والدین می‌توانند در کنار فرزند خود بنشینند روزنامه‌ای بخوانند یا کارهائی از این قبیل انجام دهند. گوش دادن به موسیقی یا بازی با اسباب‌بازی‌هائی که به‌ویژه برای اوقات آرامش طراحی شده‌اند، راه دیگری برای استراحت کردن کودک است.



در طی تحقیق کامل‌تری نیز 14 کودک در آزمایشگاه خواب مورد ارزیابی قرار گرفتند که فعالیت‌ها و تغییرات مغزی آنها را بررسی شد؛ نتیجه این بود که مغز بچه‌هایی که 70 دقیقه خواب بعدازظهر داشته‌اند سیگنال‌های بیشتری به منطقه هیپوکامپ مغز که محل حافظه درازمدت است ارسال داشته‌اند.



مشخص است که خواب ظهر برای همه سودمند است، قبل از این تحقیقات نیز اکثر متخصصین اطفال به خواباندن بچه‌ها در ظهر توصیه داشته‌اند و می‌دانیم که این خواب باعث خوش خلق شدن بچه‌ها، کم‌کردن عفونت‌ها و نشاط بچه‌ها می‌شود ولی هنوز برخی والدین نمی‌خواهند اهمیت این موضوع را بپذیرند.

۱۳۹۲/۷/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...