نسخه چاپی

زخم خشك زاینده‌رود عفونت‌كرده است

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشكلات خشكسالی در استان اصفهان، گفت:زخم خشك زاینده‌رود عفونت‌كرده است.

به گزارش نما، سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز یکشنبه 28 مهرماه مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر خم گفت: حضرت علی (ع) تنها زاده خانه خداست و لحظه‌ای از عمر مبارکش به کفر و شرک آلوده نیست. او اولین است در ابتدا به حبیب خدا و او که به اذعان همه انسان‌های منصف در طول تاریخ اعلم و اظهر مردمان بوده، انشاالله ما در گفتار و کردار پیرو این عبد صالح خدا قرار گیریم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مهم مردم تورم افسارگسیخته و افزایش لحظه‌ای قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز است. یکی از عوامل افزایش تورم، افزایش نرخ ارز بوده که در چند هفته گذشته شاهد کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی بودیم که با اظهارنظر عجیب و غریب رئیس کل بانک مرکزی این روند متوقف گردید.

وی خطاب به رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: آقای دکتر سیف چرا زمانی که ارزش پول ملی کشور در عرض یک هفته به نصف کاهش پیدا کرد، مسئولان اظهار نگرانی نکردند و آن را غیرمنطقی ندانستند اما حالا شما کاهش نرخ ارز را غیرمنطقی می‌دانید؟ از شما می‌خواهم تا برخلاف سلف خود بیش از آنکه در رسانه‌ها شاهد اظهارنظر جنابعالی باشیم، در عمل شاهد صیانت از ارزش پول ملی کشور قرار گیریم.

موسوی لارگانی ادامه داد: اصفهان استانی پهناور با موقعیت استراتژیک است که اکنون با چالش‌های متعددی مواجه بوده که از جمله این مسائل می‌توان به کمبود منابع آب، مشکلات صنعت و بیکاری اشاره داشت. زرق و برق ظاهری خیابان‌های اصفهان نباید باعث فراموشی چهره فقر مناطق حاشیه‌ای شهر نظیر زینبیه و همچنین نقاط محروم دورافتاده شود. بزرگترین اولویت پیش‌روی مدیران جدید مشکل خشک شدن زاینده‌رود است. داستان زاینده‌رود و اصفهان، داستان زخم‌هایی است که هر زمان باز شده فقط به پانسمان کردن آن اکتفا شده است، اما حالا هر کدام برای خود زخم بزرگی شده که به عفونت رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که با خشکی زاینده‌رود به‌وجود آمده و همچنین مشکلات برخی از صنایع، متاسفانه باید گفت که استان اصفهان در سال‌های قبل فراتر از مشکل بیکاری با از بین رفتن شغل‌های تثبیت‌شده بیشین مواجه است که حل این مشکلات و ایجاد شغل‌های پایدار و جدید باید در دستور کار قرار گیرد. این روزها خشکی زاینده‌رود دوباره شور و نشاط و طبیعت شهر را بعد از جریانی 3 ماهه به حال کسالت‌آور گذشته بازگردانده است که همه مردم استان از این وضعیت ناراضی بوده و سوالی بی‌پاسخ ذهن آنها را درگیر کرده است؛ که چرا رودخانه‌ای که سال‌های بسیار در تمام فصول جریان داشت، این روزها کارش به جایی رسیده است که بعد از چند ماه و آن هم با اما و اگر‌های بسیار باید جریان یابد؟

وی افزود: توزیع عادلانه کم‌آبی در زمان خشکسالی مانند توزیع عادلانه آب در زمان ترسالی بین حقابه‌داران خواسته تمام حقابه‌داران زاینده رود است. هیچ قانون و منطقی این مسئله را توجیه نمی‌کند که آب در زمان خشکسالی به حقابه‌داران بالادست و هر حقابه‌دار دیگری مانند زمان ترسالی تعلق گیرد، در حالی که حقابه‌داری کلا از دریافت‌ها محروم باشد. نمایندگان عزیز! بسیاری از حق‌زاده‌های زاینده‌رود به صورت رسمی در قباله‌های ازدواج مادران، همسران و عروسان کشاورزان استان اصفهان به‌عنوان مهریه ثبت شده است و از نظر شرعی و قانونی دست‌درازی به آنها خلاف قانون است.

این نماینده مردم در مجلس نهم بیان کرد: آب‌فروش حق‌زاده‌های کشاورزان حقابه‌دار زاینده‌رود به صنایع استان اصفهان و برداشت‌های بی‌رویه و غیرقانونی و عدم همت مسئولان اجرایی ارشد استان و وزارت نیرو در 4 سال گذشته مزارع آباد و پرمحصول کشاورزان را تبدیل به کویر کرده است و کشاورزان مظلوم استان اصفهان که از 3500 سال قبل آب زاینده‌رود توسط مادی‌های معروف میان آنها تقسیم می‌شده است، حال از این حق قانونی محروم شده‌اند.

موسوی لارگانی گفت: البته تاسفبار این است که پس از 6 سال خشکسالی و عدم کشت و کار، دولت دهم به ازای هر هکتار زمین کشت‌نشده به کشاورزان شهرستان فلاورجان مبلغ 60 هزار تومان پرداخت کرد که این رقم برابر با قیمت یکصد عدد نان سنگک است یا به تعبیری معادل قیمت یک کیسه کود شیمیایی است که بهتر است مسئولان و نمایندگان تمامی استان‌های بهره‌بردار از آب زاینده‌رود همانگونه که خود را شریک آب این رودخانه می‌دانند از تمام پروژه‌های انتقال آب زاینده‌رود از طریق تونل‌های این استان حمایت کنند تا این بحران ملی در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل و فصل شود. متاسفانه در حال حاضر کشاورزان به دلیل بی‌آبی در کشت و کار درآمدی نداشته و تمامی سرمایه و اندوخته عمر خود را در چاه‌ها هزینه کرده‌اند.

وی ادامه داد: در شهرستان فلاورجان که در سال‌های قبل با حفر یک گودال 30 سانتیمتری به آب می‌رسیدند حالا مردم در بدترین شرایط قرار داشته و زمین‌های آنها بدون آب ارزشی برای فروش ندارد. کشاورزان به بانک‌ها بدهکار بوده و وامی نمی‌توانند دریافت کنند. بیمه بیکاری به آنها پرداخت نشده و این درحالی است که تورم بر فشار اقتصادی آنها افزوده است. سن ازدواج دختران و پسران در این شهرستان به دلیل مشکلات اقتصادی افزایش یافته و آنها نمی‌توانند زندگی کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: برخی تبعیض‌های ناروا در میان جوانان اصفهان وجود دارد، چرا جوانان شایسته و باهوش برخی شهرستان‌های این استان فقط به این دلیل که متولد فلان شهرستان هستند، در استخدام‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته و از فعالیت‌های علمی به خاطر نام فامیلی خود حذف می‌شوند؟ در پایان لازم است روز جهانی نابینایان را به این قشر جامعه تبریک بگویم.

۱۳۹۲/۷/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...