نسخه چاپی

زنگنه: تشتت آرا در مصر مانع از لغو پیمان كمپ دیوید می‌شود

یك كارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریكا برای اختصاص كمك به مصر اهدافی داشت كه امروز مصداقی برای آن وجود ندارد علاوه بر این آن‌ها مطمئن هستند كه با وجود تشتت آرا و تضعیف ارتش مصر این كشور تعهدات خود به ویژه كمپ دیوید را زیرپا نخواهند گذاشت.

به گزارش نما، صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قطع برخی از کمک‌های آمریکا به مصر، اظهار کرد: کمک‌هایی که آمریکا به مصر تعهد کرده بود مربوط می‌شود به تعهد آن‌ها به قرارداد کمپ دیوید. کمک‌های آمریکا به مصر زمانی تعهد شده بود که آمریکا مایل بود تسلیحات مصر از سازمان تسلیحات شوروی خارج شده و وابسته به تسلیحات آمریکایی بشود با این بهانه که سازماندهی نظامی مصر باید بازسازی و مدرن شود. همچنین به منظور جابجایی سازمان اسلحه شوروی به سلاح‌های جدید آمریکا تعهد می‌کند که مبلغی در حدود 1 میلیارد و 300 میلیون دلار به ارتش مصر و نظامیان این کشور کمک سالانه کند.

وی با بیان این‌که «کمک‌های آمریکا به مصر به بخش‌های مختلفی اختصاص می‌یافت» گفت: یک بخش از این کمک‌ها تحت عنوان کمک به آموزش نیروهای مصر بوده تا افسران، متخصصان و تکنسین‌های مصری در پایگاه‌ها، دانشکده‌ها و مراکز آموزشی آمریکا تعلیم ببینند؛ بنابراین تمام مبلغی که آمریکا به مصر پرداخت می‌کرد به موسسه‌های آموزشی نظامی آمریکا باز می‌گشت.

وی ادامه داد: بخش دیگری از کمک‌های آمریکا به مصر به اعزام نیروهای فنی و نظارتی آمریکا به مصر به منظور نظارت و سازماندهی ارتش این کشور مربوط می‌شد همچنین قسمت دیگری از این هزینه‌ها به اقلام تسلیحاتی‌ اختصاص می‌یافت؛ چراکه ارتش مصر باید مجهز به سلاح‌های جدید می‌شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که «تمام کمک‌های آمریکا به مصر به منظور جهت‌دهی به سیاست‌های ارتش مصر معطوف می‌شد»، خاطرنشان کرد: فرماندهان و تشکیلات نظامی آمریکا تلاش داشتند تا از این طریق بتوانند رفتار ارتش مصر را تحت کنترل خود در‌آورند. حتی سلاح‌های جدیدی هم که از آمریکا به این کشور فرستاده می‌شد در نهایت در محدوده‌ای می‌توانست عمل کند که هرگز خللی به امنیت اسرائیل وارد نکند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که «پس از پیروزی اخوان‌المسلمین به نظر می‌رسید نوعی توافق نانوشته بین آمریکا و اخوان‌المسلمین پدید آمد»، اظهار کرد: آمریکا احساس می‌کرد اگر بتواند نیروهایی اسلام‌گرا با شاکله‌ای مانند اخوان مصر را تحت تسلط خود داشته باشد می‌توانند شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه را هم تحت کنترل خود در بیاورند.

وی افزود: آمریکا تصور می‌کرد با تمرکز بر روی مصر که منشاء جریان‌های اخوان‌المسلمین منطقه محسوب می‌شود بر کل منطقه نیز مسلط خواهد شد، ولی با اتفاقاتی که پس از روی کار آمدن اخوان در مصر رخ داد و اشتباه‌هایی که خود اخوانی‌ها مرتکب شدند همچنین مشکلاتی که مخالفان آن‌ها برای‌شان بوجود آوردند در کنار سنگ‌اندازی‌های منطقه‌ای شاهد بودیم که اخوان‌المسلمین در این کشور به طورکامل کنار گذاشته شد و آمریکا احساس کرد جریانی که بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود به نتیجه‌ای نرسید و در عمل هم دیدیم که نیروهای نظامی و ملی‌گراها بر ضد جریان اخوان‌المسلمین بسیج شدند و با توجه به حمایت‌هایی که آمریکا و به ویژه سفیر آمریکا در مصر از جریان اخوان به عمل می‌آورد عملا جریان‌های نظامی و سایر جریان‌های سیاسی مصر آمریکا را مقصر اصلی و حامی اخوان می‌دانستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: با عزل اخوان‌المسلمین و محمد مرسی از صحنه سیاست مصر عرصه برای حضور قوی‌تر نظامی‌ها در عرصه سیاسی این کشور بیش از پیش محیا شد و در واقع این پیش‌آمد زمینه‌ای را فراهم کرد تا آمریکا متوجه شود که متحدینش در مصر تغییر موقعیت داده و اخوان که حامی آن‌ها بودند به دلیل ضعف عملکرد نتواستند پابرجا بمانند و نظامیان مصر که متحدین سابق آمریکا در این کشور محسوب می‌شدند نیز به دلیل تحریک احساسات ملی‌گرایانه نسبت به دخالت‌های آمریکا از آن‌ها دلگیر شدند.

وی با بیان این‌که «پس از برکناری اخوان‌المسلمین مصر آمریکا نیز شاهد اختلاف نظرهای بسیاری در رابطه با قطع کمک‌هایش به مصر بود»، گفت: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا در این رابطه با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند ولی در نهایت جنگ‌طلب‌ها در این کشور پیروز شده و موفق شدند با فشار به دولت آمریکا کمک‌های نظامی به مصر را کاهش داده و حتی هواپیماهای نظامی F16 را که متعهد شده بودند به مصر بدهند را نیز تحویل نداد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که «کمک‌های نظامی آمریکا به مصر به منظور تغییر سازمان تسلیحاتی ارتش مصر صورت گرفت» خاطرنشان کرد: پس از تحقق این خواسته آمریکا‌یی‌ها دیگر برای این کشور اهمیت نداشت که مصر می‌تواند آن سازمان را تغییر بدهد یا خیر در هر صورت آمریکا مطمئن است تغییر سازمان تسلیحات آمریکا‌یی و جایگزین آن با تسلیحات دیگری هزینه‌های گزافی را برای مصر به دنبال خواهد داشت و در نتیجه مصری‌های نمی‌توانند به دنبال جایگزینی برای تسلیحات آمریکایی باشند.

زنگنه افزود: تنها بحث باقیمانده برای آمریکا‌یی‌ها این است که آیا قطع کمک‌های آمریکا به مصر می‌تواند برکل تعهد‌های منظور شده در قرارداده کمپ دیوید اثرگذار باشد یا خیر. در هر صورت به نظر می‌رسد که نه تنها می‌تواند تاثیرات مهمی داشته باشد بلکه می‌تواند از سوی نظامیان هم مورد اعتراض قرار بگیرند اما این‌که نظامیان مصر یا هر دولتی که روی کار می‌آید تا چه حد می‌تواند از تعهدات کمپ دیوید خارج شود بحث بسیار حساس و جدی برای مصر است؛ چراکه زمانی که اخوا‌ن‌المسلمین در این کشور بر روی کار بود به تعهدات کمپ دیوید اعلام پایبندی کرده بود. همچنین نظامی‌ها هم وقتی که روی کار می‌آیند نسبت به این قراردادها متعهد بودند.

وی با بیان این‌که «کل ساختاری که در مصر پدید آمده است تکیه زیادی بر آمریکا و اقتصاد آمریکا دارد»، تاکید کرد: از سوی دیگر روحیه مردمی و سلحشورانه در مصر به شدت ضعیف شده است و آن‌چه که بر ذهن حاکمان و جریان‌های سیاسی در این کشور نفوذ پیدا کرده رسیدن به قدرت به هر وسیله‌ای است. به همین دلیل به نظر می‌رسد با شکل‌گیری چنین روحیه‌ای در جامعه هیچ حزبی در مصر به دنبال قطع تعهدات خود در قبال کمپ دیوید نخواهد بود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که ارتش مصر ضعیف‌تر از گذشته شده و عملا وارد صحنه سیاست شده است و با ورود به صحنه سیاست سایر جریان‌های سیاسی اسلام‌گرا، لائیک، سوسیالیست و ملی‌گرا را به تشتت واداشته است و شاهدیم که جامعه مصر دیگر از یک انسجام و حمایت ملی فراگیر برخوردار نبوده و به همین دلیل هم در چنین شرایطی مصر به هیچ وجه نمی‌تواند از تعهدات کمپ دیوید خارج شود؛ چراکه غیر از مسائل داخلی کشورهایی مانند عربستان و یا برخی از کشورهای عربی دیگر در منطقه هم هستند که تمایلی ندارند و تعهدات کمپ دیوید از سوی مصر نادیده گرفته شود.

۱۳۹۲/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...