نسخه چاپی

اعلام آمادگی هواپیمایی آسمان برای برقراری پرواز مستقیم ایران و آمریكا

20 اكتبر روز جهانی "مراقبت پرواز" است؛ سیستمی كه برای جلوگیری از تصادفات و ایجاد بستری مناسب و كارآمد برای حركت روان ترافیك (عبور و مرور) هوایی، راهنمایی‌های لازم را به كلیه یگانهای پروازی (هواگردها) ارائه می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران، به همین بهانه گفت و گویی داشتیم یا مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان؛ مهندس عباس رحمتیان که در ادامه می خوانید:

با توجه نامگذاری این روز (20 اکتبر) به نام روز «مراقبت پرواز» و با توجه به حضور بیست ساله ای که در این بخش داشته اید، ارزیابی شما از «مراقبت پرواز» در ایران چیست؟

برج های مراقبت پرواز فرودگاه ها وظیفه هدایت یگان های پروازی را در آسمان و روی زمین برعهده دارند. من براساس اینکه بیست سال از دوره خدمت سی ساله خود را به عنوان کنترلر در بخش مراقب پرواز انجام وظیفه کردم به شما می گویم که مراقبت پرواز، شغلی تخصصی و ویژه است که با استرس فراوان همراه است، زیرا مستلزم ارتباط همزمان با چندین خلبان با هدف تأمین امنیت پرواز و تسهیل در نشست و برخاست هاست و البته با اطمینان می گویم که در ایران مراقبت پرواز در بالاترین سطح صورت می گیرد.

آیا در ادامه برقراری پرواز مستقیم به مقصد استکهلم پایتخت سوئد که نخستین پرواز خارجی شرکت آسمان به اروپا به شمار می آید، خدمات دیگری هم در راستای خدمت به ایرانیان مقیم خارج کشور و مسلمانان منطقه شمال اروپا در برنامه دارید؟

همان طور که مستحضرید این پرواز با هواپیمای ایرباس ۳۴۰ و هفته ای ۲ بار انجام به طور مستقیم و بدون توقف از تهران به سمت استهکلم برقرار می شود و تمام ایرانی ها و افغانی های مقیم منطقه شمال اروپا (اسکاندیناوی) می توانند از این مسیر برای پرواز به کشورهای ایران، افغانستان و عراق استفاده کنند. هواپیمای ایرباس ۳۴۰ با توجه به تکنولوژی بالای خود، قابلیت پرواز بدون توقف و سوختگیری به مدت ۱۸ ساعت را دارد، ضمن اینکه، توانایی هدایت این هواپیما توسط کادر پرواز ایرانی فراهم شده است.

حال در همین راستا و برای توسعه ناوگان و پیدا کردن بازارهای جدید خدمات بار و مسافر در داخل و خارج از کشور، در حال تلاش مضاعف برای تامین قطعات و خرید هواپیماهای جدید هستیم و خرید هواپیماهای ایرباس 320، 330 و 340 را در دستور کار داریم که البته با توجه به مشکلات تحریم با متقبل شدن هزینه اضافی انجام می شود، اما این هواپیماها به واسطه تناسب با اقلیم ایران و خاورمیانه (به واسطه گرما و خشکی هوا)، بدنه متوسط (متناسب با میزان مسافر) و امکان تعمیر و نگهداری (بازیابی فنی) در داخل و آشنایی خلبانان با این خانواده هوایی برای ناوگان ما مناسب است و امکان توسعه مسیر را فراهم می سازد.

آیا شرکت آسمان نقاط جدیدی را برای راه اندازی یا افزایش پروازهای داخلی و منطقه ای در نظر دارد؟

شرکت آسمان در راه اندازی و برقراری پرواز به نقاط محروم کشور پیشگام بوده به گونه ای که هر فرودگاه در دور افتاده ترین نقاط را در نظر بگیرید، هواپیمایی آسمان در برقراری پرواز پیش قدم بوده است. اکنون نیز پرواز به فرودگاه در حال بازسازی سهند مراغه را در برنامه داریم که با وجود بهینه نبودن این مسیر در راستای خدمت به مردم عزیز آن منطقه و با امید به حمایت مسئولان منطقه ای در دستور کار قرار داده ایم. همچنین مبادرت به پرواز مستقیم از تهران به سلیمانیه عراق کرده و به نجف اشرف و اربیل هم پرواز خواهیم داشت که با نرخ مناسب، اتباع سایر کشورها را از طریق ایران به اروپا و دیگر مقاصد بین المللی جا به جا خواهد کرد.

دقیقا توقع چه حمایتی را از مسئولان محلی دارید؟

سوال خوبی بود؛ می دانید که حمل و نقل هوایی، کسب و کاری پرهزینه است و به همین دلیل نمی تواند از تسهیلات با بهره بالا استفاده کند. توقع ما این است که استانداری ها تسهیلاتی را از محل وام های بنگاه های زودبازده، کارآفرینی و صندوق توسعه ملی برای ما در نظر بگیرند و یا با مالکیت خودشان هواپیمایی را خریداری کرده و در اجاره شرکت آسمان قرار دهند. همچنین سازمان همیاری شهرداری ها نیز می توانند در این زمینه به ما کمک کنند و مسلما استقرار پایگاه های هواپیمایی جدید از ترافیک فرودگاه 80 ساله مهرآباد نیز خواهد کاست.

آیا کماکان شرکت آسمان به تعمیر و نگهداری هواپیمای سایر شرکت های هواپیمایی نیز اشتغال دارد؟

بله، با توجه به توانمندی های بسیار غنی و فنی در تعمیر و نگهداری، شرکت آسمان تعمیر و نگهداری هواپیمای موجود در ارگانهای پرنده و حتی سایر شرکت های هواپیمایی را بر عهده دارد. این توانایی همچنین در شرکت آسمان وجود دارد تا به هواپیماهای وزارت دفاع، سازمان جغرافیایی ارتش، سازمان نقشه برداری، سازمان هواپیمایی کشوری و سایر شرکت های هواپیمایی، خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما و حتی چک C که اورهال هواپیما (تعمیر اساسی) است را ارایه دهد.

واگذاری شرکت هواپیمایی آسمان به صندوق بازنشستگی کشور در سال ۱۳۸۱ چه تأثیراتی بر عملکرد این شرکت داشته است؟

پس از این واگذاری، شرکت آسمان به عنوان شرکت که نه جزو بخش خصوصی محسوب می شود و نه ارگان دولت، در افزایش خدمات به جامعه و بازنشستگان تلاش بسیار داشته و بر این اساس علاوه بر پرواز به شهرهای داخلی، جهت تامین منابع مالی، شرکت هواپیمایی آسمان پروازهای منظمی را به کشورهای همسایه برقرار کرده است که از آن جمله می توان به کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان، ترکیه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.

آیا شرکت های هواپیمایی خارجی توانسته اند رقابت جدی در داخل کشور با شرکت های ایرانی داشته باشند؟

شرکت های هواپیمایی خارجی از مسئله تحریم استفاده کرده و با پروازهای خود مسافران ایرانی را از سایر نقاط جهان به تهران و شهرهای داخلی منتقل می کنند، اما با وجود حضور شرکت های هواپیمایی خارجی، ایرانیان خارج از کشور به علت تاخیرات و زمان طولانی پرواز و سوختگیری، اسیری در پروازهای دیگر و هزینه بالای بلیت این شرکت های هواپیمایی، تمایل دارند با شرکت های ایرانی که دارای خلبانان مجرب و کادر فنی قوی هستند، پرواز کنند و ما این انگیزه، تمایل، رضایت، احساس عزت و شوق غیرقابل وصف را پس از برقراری پرواز استکهلم در چهره هموطنان خود دیدیم.

تعداد هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی شرکت آسمان چقدر است و چه اندازه از متوسط عمر این هواپیماها سپری شده است؟

۳۳ فروند که با متوسط عمر حدود 20 سال به ۴۸ مقصد داخلی و ۱۵ مقصد بین المللی پرواز دارند و چون هر روز قطعاتشان نو می شوند، جوان محسوب می شوند.

شرکت آسمان تا چه اندازه در زمینه صادرات فعال است و به کدام کشورها؟

شرکت آسمان در زمینه صادرات غیرنفتی با در اختیار داشتن ۲ فروند هواپیمای فول کارگو (باری) بوئینگ ۷۲۷ در خدمت کشور و همسایگان است و دبی، عمان، روسیه، عراق، افغانستان و هندوستان بازارهای حمل بار توسط هواپیمای کارگو این شرکت هواپیمایی است.

مهمترین تغییرات مدیریتی شرکت آسمان هواپیمایی در چهار ماه اخیر چه بوده است؟

در این چهار ماه پس از 1.5 سال گذشته، دوره آرامش پس از طوفان محسوب می شود، ما تنها جابه جایی نیرو داشتیم و نه حذف نیرو و براساس شایسته سالاری و با استفاده از نیروهای خود بدنه آسمان تنها ارنج جدیدی انجام دادیم.

چه تعاملاتی غیر از بحث تعمیر و نگهداری بین شما و سایر شرکت های هواپیمایی وجود دارد؟

ارائه خدمات مهندسی پرواز و در اختیار گذاشتن خلبانان مجرب و مسلط در قالب مأمور یا انتقال آنان به سایر شرکت ها و نیز همگرایی و مشارکت پروازی در انجام به موقع پروازها و توسعه مقاصد پروازی و نیز امضا و عملیاتی کردن تفاهم نامه با شرکت های هواپیمایی دیگر.

آیا در ایجاد پرواز مستقیم ایران – آمریکا که دستور فراهم آوردن مقدمات برقراری آن از سوی مسئولان ارشد نظام صادر شده، مشارکت خواهید داشت؟

ما اخیرا نخستین پرواز مستقیم و بدون توقف پس از انقلاب به آمریکا را برای رییس جمهور و هیأت همراه داشتیم که 13 ساعت آن برفراز اقیانوس انجام شد و در دوره قبل هم پرواز مستقیم به آمریکای جنوبی را داشتیم. حال نیز که مسئولان ارشد نظام در این زمینه، عزم حمایت از ایرانیان خارج از کشور را برای پرواز به کانادا و آمریکای شمالی دارند، آمادگی خود را اعلام کرده ایم و امیدواریم دولت تدبیر و امید با تدبیر مناسب، این امید را به مردم بدهند که خدمات حمل و نقل هوایی واسعه گردد. و مردم نیز بدانند که هیچ تأخیری در پروازهای آسمان نیست مگر برای تأمین 100 درصدی امنیت پرواز.


۱۳۹۲/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...