نسخه چاپی

تشكیل احزاب جدید در چارچوب نظام شدنی است

نایب رییس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاكید بر لزوم اصلاح چارچوب‌های قانونی برای تقویت فعالیت احزاب، گفت كه تشكیل احزاب جدید به شرط اینكه فعالیت آنها در چارچوب نظام تعریف شود، شدنی است.

به گزارش نما، محمدجواد کولیوند اظهار کرد: ما در بخش احزاب قانون را اصلاح کردیم اما فعالیت احزاب در کشور ما در بیش از 30 سال گذشته نتوانسته به اندازه کشورهای دیگر پا بگیرد. البته این موضوع به متغیرهای زیادی بستگی دارد از جمله اینکه قانون اساسی ما کاندیداتوری افراد برای انتخابات‌های متعدد را آزاد گذاشته ولی در قوانین برخی کشورهای دیگر این تنها احزاب هستند که می‌توانند احزاب را برای انتخابات معرفی کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت احزاب می‌تواند به کاندیداها و همچنین رای‌دهندگان کمک کند، یادآور شد: البته احزاب باید جای خود را پیدا کنند. در کشور ما هم احزاب می‌توانند در انتخابات کرسی‌هایی را به دست بیاورند اما فضا برای افراد دیگری که در قالب حزب نیستند هم باز است در حالیکه اگر قانون راه را برای ورود افراد غیرحزبی ببندد احزاب در فضای مطمئن‌تری به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.
نماینده مردم کرج در مجلس ادامه داد: ‌در حال حاضر احزاب عمدتا در موضوعات خاص دور هم جمع می‌شوند و مثلا در مورد انتخابات یا یک فضای فرهنگی و یا یک موضوع صنفی فعالیت می‌کنند. ما باید به سمتی برویم و چارچوب کشور را به نحوی تنظیم کنیم که احزاب بتوانند در مورد مسائل مهم اثرگذار باشند و اثرگذاری آنها تقویت شود که البته این زمینه به سرعت ایجاد نمی‌شود.

کولیوند با اشاره به وجود حدود 240 حزب در کشور که فعالیت بسیاری از آنها متوقف است، خاطرنشان کرد: برخی احزاب تا زمان برگزاری یک انتخابات فعالیتی نمی‌کنند اما در آن زمان رونق می‌گیرند. به نظر من باید کاری کنیم که احزاب واقعی در صحنه بمانند و بقیه احزاب بر اساس قانون جدید حذف شوند چرا که احزاب ملی احزابی هستند که در پانزده استان کشور دفتر داشته باشند اما احزاب موجود هیچ کدام در استان‌های دیگر دفتر ندارند.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه بسیاری از احزاب در موارد اقتصادی، نظامی، فرهنگی و آموزشی نمی‌توانند اظهارنظر کنند، گفت: در بسیاری موارد فشارهایی باعث می‌شود که افراد منسجم شوند و به فعالیت بپردازند اما وقتی موضوعی از میان برداشته شد انسجام آنها هم کم می‌شود.

نماینده مردم کرج در مجلس با اشاره به وجود جریانات راست، چپ و معتدل در کشور، اظهار کرد: من معتقدم اگر افراد شاخصی هستند که می‌خواهند فعالیت حزبی داشته باشند بهتر است در چارچوب احزاب موجود بررسی‌هایی کنند و یکی از این حزب‌ها را برای فعالیت انتخاب کنند در غیر این صورت فعالیت‌های انفرادی مقطعی است و جواب نخواهد داد.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح چارچوب‌های قانونی برای تقویت احزاب، گفت: در حال حاضر امکان تشکیل احزاب جدید وجود دارد اما احزاب نباید به سمتی بروند که فعالیت‌شان با اهداف حکومت مغایرت داشته باشد. مثلا در سال 88 توقف برخی فعالیت‌های احزابی به این جهت بود که کسانی خود را در مقابل حکومت قرار داده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ‌ کولیوند در پایان با تاکید بر اینکه وجود طرز فکرهای متعدد می‌تواند به کشور کمک کند، تصریح کرد: ممکن است ما اختلاف سلیقه داشته باشیم اما نباید اختلاف عقیده پیدا کنیم بنابراین تشکیل احزاب در چارچوب نظام شدنی و ممکن است.

۱۳۹۲/۷/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...