نسخه چاپی

بهبود بخشیدن داروی ضد ایدز!

چند سال قبل شركت نانوویریسیدز (NanoViricides) دارویی برای بیماری ایدز تولید كرده بود كه در آن از نانومایسل‌ها برای زدودن ویروس ایدز از بدن استفاده شده بود. این شركت اخیرا موفق به بهبود این دارو شده به طوری كه اثربخشی آن روی سلول‌های كشت شده در آزمایشگاه افزایش یافته است.

به گزارش نما به نقل از ستاد نانو، شرکت نانوویریسیدز (NanoViricides) دارویی ارائه کرده است که از آن به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای درمان ایدز نام برده می‌شود. این شرکت اخیرا اعلام کرده که موفق به بهبود این دارو در آزمایشگاه شده‌است.

این شرکت با انجام تغییراتی روی این دارو، موفق شد بازدارندگی در برابر دو نوع ویروس مختلف مولد بیماری ایدز ایجاد کند. شرکت نانوویریسیدز پیش از این اعلام کرده بود که درصدد بهبود داروی ضد ایدز خود است.


این شرکت اعلام کرده که لیگندهای جدیدی برای داروی ضد ایدز خود یافته است که در صورت وارد شدن به بدن بیمار می‌تواند بازدارندگی در برابر دو نوع ویروس مختلف از نوع HIV-I در محیط کشت آزمایشگاهی ایجاد کند.
نتایج تست‌های انجام شده روی سلول‌های کشت شده در آزمایشگاه نشان می‌دهد که نانوداروی این شرکت می‌تواند تاثیر بیشتری نسبت به استانداردهای موجود در این بیماری روی ویروس‌ها داشته باشد.


نانوداروی سنتز شده توسط این شرکت دارای ساختار پروتئینی بوده و می‌تواند به گیرنده‌های موجود در سطح سلول انسانی متصل شود. این گیرنده مسئول ورود ویروس به داخل سلول است. ماده وراثتی مولد بیماری ایدز رشته‌ای موسوم به CD4 است. در این نانودارو از پلی‌پپتیدCCR5 و CXCR4استفاده شده‌است. پژوهشگران این شرکت معتقداند استفاده از ترکیباتی که به گیرنده‌های سلولی متصل می‌شوند راهبرد مناسبی برای تولید داروی ضد ایدز است، به طوری که با جهش‌های مختلفی که ویروس ایدز انجام می‌دهد باز هم می‌توان مانع از گسترش آن شد.

این شرکت داروی خود را nanoviricide® نامگذاری کرده است که در آن از نانومایسل‌هایی استفاده شده‌است. این نانومایسل‌ها شباهت زیادی به سطح سلول بدن دارند در نتیجه ویروس‌ها به آن نزدیک شده و به این مایسل‌ها متصل می‌شوند؛ با این کار ویروس از سیستم بدن جمع‌آوری شده و خنثی می‌شود.


شرکت نانوویریسیدز پیش از این، نسخه اولیه این دارو را روی موش‌های آزمایش کرده بود که نتایج مثبتی به‌دست آمده بود. در نسخه جدید دارو، لیگندهایی به آن اضافه شده‌است. استفاده از این نسخه جدید موجب شده‌است تا سلول‌های کشت شده در آزمایشگاه در مدت چهار هفته بعد از استفاده دوز اندکی از دارو بهبود پیدا کنند.

۱۳۹۲/۷/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...