نسخه چاپی

اندك وام ازدواج هم مشروط مي شود

مشروط كردن وام ازدواج، تشویق به ازدواج است یا برعكس؟!

این روز ها ازدواج كردن بسیار سخت شده است و هر جوانی نمی تواند به راحتی ازدواج كند. هزینه های سر سام آور ...

به گزارش نما به نقل از پارسینه: این روز ها ازدواج کردن بسیار سخت شده است و هر جوانی نمی تواند به راحتی ازدواج کند. هزینه های سر سام آور قبل ازدواج و بعد از ازدواج مانند هزینه برگزاری جشن، تهیه جهاز ، تهیه مسکن و گذران زندگی نرخ ازدواج در کشور را کاهش داده است.

دولت پیشین نیز در 8 سال گذشته نتوانست دوایی برای درد جوانان پیدا کند و تنها به افزایش وام ازدواج بسنده کرد که آن هم مبلغی نیست که در شرایط کنونی راه گشا باشد و همین موام 3 میلیونی که می گویند 5 میلیونی شده است را هم بسیاری از بانک های کشور نمی توانند پرداخت کنند.

حالا اما به جای اعطای تسهیلات بیشتر به جوانان برای ازدواج، درآخرین تصمیم گیری های ازدواجی و در راستای طرح تشویق به ازدواج در سنین پایین ظاهرا قرار است همین اندک وام هم با تبصره به جوانان پرداخت شود.



به این ترتیب طرحی که در ابتدا ایجاد محدودیت در اشتغال زنان مجرد یا متاهل بدون فرزند را پیشنهاد داده بود، این بار نیز بنا دارد تا تسهیلات ازدواج را منحصر به گروه سنی 18 تا 22 ساله(زنان) و 20 تا 25 (مردان) کند.

گذاشتن شرط سنی جوانان برای استفاده از تسهیلات و تشویق در طرح جامعیت جمعیت و خانواده پیشنهادی بوده که از سوی کارگروه ویژه در دستور کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفته است.

نتیجه این اعمال محدودیت به‌گونه‌ای است که با اعمال محدودیت‌های سنی برای ارائه و دریافت تسهیلات ازدواج عملا 54 درصد از مردان و 64 درصد از زنانی را که در سن ازدواج قرار دارند از دریافت تسهیلات محروم می‌کند.

علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال از گذاشتن شرط سنی جوانان برای استفاده از تسهیلات و تشویق در طرح جامعیت جمعیت وخانواده انتقاد کرده و گفته: ایراد مهمی که می‌توان به این طرح گرفت گذاشتن شرط سنی برای استفاده جوانان از تسهیلات است.

علی‌اکبر محزون همچنین ادامه داده: طرح جامع تعالی جمعیت و خانواده درحال حاضر درکمیسیون فرهنگی مجلس بررسی می‌شود و جلسات کارگروه ویژه متشکل از سازمانهای ذیربط در طرح جمعیت تشکیل می‌شود.

وی به ایراد طرح جامع جمعیت اشاره کرد و گفت: با این شرط بخش عظیمی از جوانان تحت پوشش طرح قرار نمی‌گیرند.

گفتنی است، پیش از این طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با اعمال محدودیت‌هایی برای استخدام دختران مجرد و بانوان بدون فرزند سیاست‌هایی همسو با سیاست افزایش نرخ جمعیت آغاز کرده بود.

در ماده 9 این طرح در همه بخش‌های دولتی و غیردولتی، اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند داده شده و به‌کارگیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط در صورت عدم وجود متقاضیان متاهل واجد شرایط بلامانع است.

به این ترتیب به نظر می رسد از آنجایی که بر اساس آمار تعداد زیادی دختران مجرد بالای 22 سال و پسران بالای 25 سال در جامعه وجود دارد شرایط ازدواج برای آنها سخت تر می شود چرا که دیگر امید به این اندک وام هم از دست می رود و کلا این دسته از جوانان قید ازدواج را خواهند زد!

چه خوب که قبل از تصمیم گیری های اجتماعی و فرهنگی بررسی های علمی و آماری دقیق انجام شود و همه جوانب بررسی شود تا از چاله در نیاییم و در چاه بیافتیم!

۱۳۹۲/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...