نسخه چاپی

نگرانی عربستان از سیاست‌های آمریكا

عکس خبري -نگراني عربستان از سياست‌هاي آمريكا

خبرگزاری رویترز 21 اكتبر 2013 (29 مهر) به تلاش آمریكا به منظور كاهش نگرانی‌های عربستان از سیاست‌های آمریكا در قبال ایران و سوریه پرداخت

گروه ترجمه نما  - خبرگزاری رویترز 21 اکتبر 2013 (29 مهر) به تلاش آمریکا به منظور کاهش نگرانی‌های عربستان از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و سوریه پرداخت و نوشت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه تلاش کرد تنش‌های موجود بین آمریکا و عربستان سعودی را که به‌دلیل انفعال آمریکا در بحران سوریه آغاز شد، کاهش دهد. عربستان سعودی روز جمعه کرسی شورای امنیت برای دوره‌ دوساله را رد کرد که دلیل آن، نمایش خشم خود از استانداردهای دوگانه شورای امنیت است. این موضع‌گیری سعودی‌ها با تحسین متحدان عربی عربستان در خلیج‌فارس و نیز مصر همراه شد. روز دوشنبه سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، میزبان جان کری در پاریس بود. مقامات آمریکایی گفتند که واشنگتن و ریاض، اهداف مشترکی در ایران غیرهسته‌ای دارند و در عین حال، پایان جنگ داخلی در سوریه و ایجاد ثبات در مصر نیز تأمین‌کننده اهداف مشترک آن‌هاست.
در ادامه مقاله آمده است: یک مقام ارشد وزارت خارجه پس از دیدار فیصل و کری به خبرنگاران گفت که جان‌کری از مزیت‌های داشتن کرسی در شورای امنیت سخن گفت که می‌تواند مجوز اقدام نظامی، تحمیل تحریم‌ها و انجام عملیات‌های صلح از مزیت‌های آن باشد. این مقام آمریکایی گفت: «جان کری این موضوع را ابراز داشت که اگرچه این تصمیم‌گیری به عهده عربستان سعودی است؛ اما آمریکا برای رهبری عربستان در منطقه و جامعه بین‌الملل ارزش قائل است.» دلسردی ریاض از روسیه و چین، به وضعی رسیده که سعودی‌ها از آمریکا نیز دلسرد شده‌اند که دلیل آن، نه‌تنها به دلیل بحران سوریه، بلکه به‌دلیل نقش‌آفرینی و حمایت آمریکا از سرنگونی حسنی مبارک در سال 2011 و نیز تلاش آمریکا برای توافق هسته‌ای با ایران است. تاکنون سابقه نداشته کشوری کرسی شورای امنیت را به‌دست آورد؛ اما آن را نپذیرد.
در پایان مقاله آمده است: عربستان سعودی خواهان اصلاحات در شورای امنیت به عنوان نهاد امنیتی اصلی جهانی است. خشم سعودی‌ها از عدم اقدام نظامی آمریکا در واکنش به حملات شیمیایی در سوریه، تشدید شد. عربستان سعودی همچنین نشانه‌های آشتی آمریکا و ایران را نیز مایه نگرانی خود می‌داند و گاهی این وحشت در میان سعودی‌ها وجود دارد که ممکن است گفت‌وگوهای ایران و آمریکا به چانه‌زنی بزرگ در مورد برنامه هسته‌ای ایران منجر شود که این مسئله به ضرر منافع سعودی‌هاست. متحدان عربستان در خلیج‌فارس نه‌تنها از سیاست‌های آمریکا انتقاد علنی کردند، بلکه نگرانی‌ها و انتقادات عربستان در مورد ناکامی شورای امنیت در پایان جنگ سوریه و عدم حل‌وفصل مناقشه اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و فلسطین را نیز منعکس کردند.
تحلیل‌: عربستان از جمله کشورهایی است که حکام آن، مستبدانه قدرت را در دست دارند و حکومت می‌کنند و بنا به تشخیص و دلخواه خودشان حقوق شهروندان را تضییع می‌کنند و آتش جنگ و کشتار را در جهان اسلام شعله‌ور کرده‌اند. عربستان بر اساس معیارهای بین‌المللی، حکومتی مشروع و مقبول به حساب نمی‌آید. با این وضعیت در اعتراض به همراهی نکردن جدی و تمام‌عیار سازمان ملل با خواسته‌های نامشروع آن، مزورانه با رد کرسی حضور در شورای امنیت، پرچم حق‌طلبی را که بویی از آن نبرده، بلند کرده است، اما آنچه که به نظر می‌رسد علت اصلی عصبانیت رفتار سعودی‌ها باشد، تحولات جدید منطقه است که رفته‌رفته بر باد رفتن هزینه‌های گزاف سعودی‌ها و تزلزل موقعیت آن‌ها را نوید می‌دهد.

۱۳۹۲/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...