نسخه چاپی

عارف:یاد نگرفتیم با هم كار كنیم

مشكل ما مشكل همگرایی تشكل هاست.نهادهای مدنی تشكیل می دهیم، اما یاد نگرفتیم با هم كار كنیم و به همین دلیل در كارهای جمعی، كارهای هم را خنثی می كنیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمد رضا عارف در اولین هم اندیشی سازمان‌های مردم نهاد در بنیاد امید ایرانیان طی سخنانی با تاکید بر جایگاه سرمایه‌های اجتماعی، گفت:در دهه‌های گذشته همواره سرمایه اقتصادی در کانون توجه بوده، در حالی که آنچه امروز در جامعه ما جا افتاده و چالشی در آن وجود دارد، بحث سرمایه اجتماعی است. در کشورهای توسعه یافته اصل برنامه ریزی ها مبتنی بر سرمایه اجتماعی است. در سرمایه اجتماعی مهمترین محور نیروی انسانی است و مزیت اصلی کشور ما نیروی انسانی است، هر چند به اشتباه عده‌ای فکر می کنند که نفت سرمایه اصلی کشور است اما نیروی پیش برنده برای ایران، سرمایه انسانی است. در همه دوره ها دولت‌ها نگاه قیم مآبانه و از بالا به پایینی به مردم داشتند در حالی که N.G.O‌ها در خلق سرمایه اجتماعی نقش کلیدی دارند.

به گفته رئیس بنیاد امید ایرانیان،سازمان‌های غیر دولتی تنها خالق سرمایه اجتماعی نیستند، بلکه کارکرد مهمتر آنها «حفظ سرمایه اجتماعی» است.

وی کارکرد دیگر سازمان های مردم نهاد را تبیین و شناخت مشکلات اصلی جامعه در حوزه ها و بخش های مختلف دانست و افزود:« N.G.O‌ها متشکل از مردم هستند و اگر مشکلات توسط خود مردم و از درون جامعه مطرح شود، حتما به مطالبات اجتماعی جامعه نزدیک تر است و اگر مشکلات توسط خودم مردم طرح شود، آنها حتما راهکارهایی هم برای آنها دارند.»

عارف، درادامه به ارتباط دولت‌ها با سازمان‌های مردم نهاد پرداخت و اظهارداشت:« سابقه فعالیت‌های اجتماعی و تشکل‌هایی با فعالیت داوطلبانه در ایران طولانی است، اما «واقعیت این است که N.G.O‌ها در ایران نقش کلیدی نداشتند چون دولت‌ها نخواسته‌اند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش تاثیرگذار و کلیدی مردم در انقلاب اسلامی 57 و هشت سال دفاع مقدس، ادامه داد:«شاید نتوانیم بگوییم که چه تعداد از تشکل ها و هیات‌های مردمی در بسیج مردم در سال های پیش از انقلاب نقش داشتند اما از 15 خرداد 1342 تا زمان پیروزی انقلاب و حتی در هشت سال دفاع مقدس نقش مردم در بسیج نیروها،نقشی کلیدی، تاثیرگذار و تعیین کننده بود با وجود اثرگذاری بالا اما فعالیت داوطلبانه مردم به صورت سازمان یافته نبود.»

به گفته عارف، به رغم ظرفیت‌های بالایی که در سازمان های مردم نهاد وجود دارد، اما دولت‌ها هنوز تشخیص نداده‌اند که آنها بخش مهمی از نخبگان جامعه هستند که بدون چشم داشتی حاضرند، بخشی از وظایف دولت‌ها را انجام دهند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان، افزود: N.G.O‌ها نه تنها مورد توجه دولت ها قرار نگرفتند که در همه سال ها نهادهای دولتی عمدتا به دنبال بهانه ای برای تعطیل کردن آنها بوده اند و متاسفانه باید گفت نهاد دولت در ایران در بسیاری از موارد N.G.O‌ها را مزاحم خود می بیند.

بخش دیگری از سخنان عارف به عملکرد تشکل های مردم نهاد در دولت اصلاحات اختصاص یافت. او به افزایش قابل توجه تعداد N.G.O‌ها در این دوره اشاره کرد و ادامه داد:«در دولت اصلاحات به N.G.O‌ها توجه شد و نمی توان این مساله را نادیده گرفت اما توجه به آنها نهادینه نبود و بیشتر رشد کمی آنها مورد توجه بود. اینکه مثلا تعداد آنها از 70 به 100 رسیده است و به همین دلیل هم با برخورد سلیقه ای در سال های پس از 84 ده‌ها و صدها NGOها را تعطیل کردند، آنها توانستند اNGOها را تعطیل کنند چون برخورد با این سازمان‌ها هزینه اجتماعی و فرهنگی نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین به مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات خرداد 92 اشاره و تاکید کرد: خلق سرمایه اجتماعی 73 درصدی در انتخابات اخیر بسیار با اهمیت است و حفظ این سرمایه برای کشور ضروری است، حتی با آن 27 درصدی که در انتخابات شرکت نکرده اند هم نقاط اشتراک زیادی برای کار جمعی وجود دارد.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از کارکردهای اصلی سازمان های مردم نهاد، شناسایی مشکلات مردم در زمینه های مختلف و انتقال آنها به دولت است؛ چرا که دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را شناسایی کند.

عارف، آرامش حاکم بر کشور در ماه های پس از انتخابات امسال را ناشی از خلق همین سرمایه اجتماعی دانست و افزود:«آرامشی که در شرایط اقتصادی، روابط خارجی و سایر امور حاکم شده ناشی از ثباتی است که در نتیجه سرمایه اجتماعی در کشور ایجاد شده است.»

عارف، در دیدار با نمایندگان N.G.O‌ها به مذاکرات اخیر ژنو هم اشاره ای کرد و با تاکید بر حمایت نهادهای حاکمیتی و غیر حاکمیتی از دیپلماسی دولت، اظهار امیدواری کرد که با حفظ منافع ملی ایران دستاوردهای ارزنده‌ای در عرصه بین الملل به دست بیاوریم.

۱۳۹۲/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...