نسخه چاپی

ظرفیتی كه هنوز هم مغفول مانده

عکس خبري -ظرفيتي که هنوز هم مغفول مانده

باید زمینه لازم برای استفاده بهینه از بیابان‌های استان فراهم شود و به عبارتی، ایجاد فرصت‌ها و زمینه‌های توسعه گردشگری در این بیابان‌ها از جمله دشت‌های بیابانی و مناطق كویری قائن و طبس می‌تواند بستر مناسبی را برای جذب گردشگر فراهم آورد.

به گزارش نما ،ايران يكي از كشورهاي چهار فصل خاورميانه به‌شمار مي‌رود كه در عين حال بالاترين وسعت بيابان و منطقه كويري را به خود اختصاص داده است به‌طوري كه در حال حاضر سطح بيابان‌‏ها، كويرها و شنزارهاي كشور ۳۴ ميليون هكتار و مراتع فقير كويري ۱۶ ميليون هكتار برآورد مي‌‏شود. اين در حالي است كه اين پهنه كويري تعداد بالايي از استان‌هاي كشور را در خود جاي مي‌دهد. در اين ميان استان خراسان جنوبي به عنوان يكي از استان‌هاي كويري شرق كشور ميزبان بيشترين دشت كويري و بيابان‌هاي شرقي استريال بوده كه در ‌سال‌هاي گذشته با شدت گرفتن خشكسالي‌ها و كمبود منابع آبي بر مساحت آن افزوده شده است. به نظر مي‌رسد با توجه به نبود زيرساخت‌هاي اقامتي در اين مناطق، بايد زمينه لازم براي استفاده بهينه از بيابان‌هاي استان فراهم شود و به عبارتي، ايجاد فرصت‌ها و زمينه‌هاي توسعه گردشگري در اين بيابان‌ها از جمله دشت‌هاي بياباني و مناطق كويري قائن و طبس مي‌تواند بستر مناسبي را براي جذب گردشگر فراهم آورد؛ اقدامي كه اهميت توجه به اين مناطق را بيش از پيش گوشزد مي‌كند.
واقعيت اين است كه بيابانگردي و پتانسيل و جذابيت‌هاي كويري خراسان جنوبي، يكي از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد استان در معرفي و استفاده صحيح از آنها و همچنين رونق صنعت گردشگري و اكوتوريسم منطقه خواهد بود به‌طوري كه برگزاري جشنواره بزرگ كويرنوردي و بيابانگردي دانشجويان ايران كه قرار است يكم تا سوم آبان ماه در منطقه طبس گلشن برگزار شود، فرصتي براي تحقق اين امر است. دبير اجرايي اين جشنواره با تاكيد بر افزايش بي‌سابقه روند بيابانزايي تحت تاثير پديده خشكسالي و گرم شدن زمين در اين‌باره مي‌گويد: جامعه بومي نيز از اين تغييرات جوي مصون نمانده و با مهاجرت روستاييان به شهرها در آينده ممكن است با مشكلات اجتماعي، امنيتي و رفاهي بسياري براي شهروندان مواجه باشيم.
سيد احمد رونقي با اشاره به اينكه توجه به گردشگري و اكوتوريسم مناطق بياباني يا همان تقويت صنعت بيابانگردي، يك اولويت اساسي و تراز اول براي توسعه استان است، مي‌افزايد: اين امر نسبت به كشاورزي و صنعت و معدن از تناسب بيشتري با زيست بوم منطقه بياباني خراسان جنوبي برخوردار بوده و نياز به هزينه كمتري در اين بخش خواهد داشت.
وي در تاكيد اهميت پرداختن به توسعه گردشگري از طريق بيابان‌هاي استان معتقد است: تبعات منفي آن در پايين‌ترين سطح ممكن قرار داشته و منافع آن در بخش‌هاي مختلف اشتغالزايي، حفاظت از محيط زيست، تبادل و ارتقاي فرهنگي، بالارفتن سطح بهره‌وري، اعتمادسازي و جذب سرمايه‌گذاري و صدها اثر مثبت و سازنده ديگر است كه اثري مثبت را در توسعه پايدار منطقه خراسان جنوبي ايجاد خواهد كرد.
دبير اجرايي جشنواره بيابانگردي ايران، چشم‌انداز توسعه استان در بخش گردشگري را بسيار روشن ارزيابي كرده و با توجه به اينكه در ‌سال‌هاي گذشته ورود افراد غيرمتخصص از بخش‌هاي غيرمرتبط با صنعت گردشگري در استان به اين مقوله باعث بروز يكسري مشكلات و حواشي در راه توسعه صنعت بيابانگردي استان شده است، در اين‌باره مي‌گويد: مطالعات و پژوهش‌هاي لازم در اين بحث انجام شده و فعالان اين صنعت خواستار بررسي و اصلاح آئين‌نامه كويرنوردي استان و تشكيل كميته راهبردي توسعه بيابانگردي در استان هستند.
اما در اين ميان به گفته اين فعال حوزه كويرنوردي، براي توسعه و رونق صنعت گردشگري استان، مشاركت و همنوايي همه دستگاه‌هاي دولتي لازم است. رونقي با بيان اينكه عدم تحقق تعهدات و تخصيص نيافتن اعتبار لازم براي ايجاد و راه‌اندازي اكوكمپينگ كويرنوردي، فاجعه‌اي بزرگ براي خراسان جنوبي است، مي‌گويد: خواستار پيگيري اين مسئله سرنوشت‌ساز از سوي استاندار هستيم.
به گفته دبير جشنواره بيابانگردي ايران، برنامه‌هاي اين جشنواره شامل‌ برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي رصد و ستاره‌شناسي، آشنايي با اصول بيابانگردي و كويرنوردي، شترسواري، سافاري، واليبال ساحلي، طناب‌كشي و راهپيمايي در رمل‌هاي روان مي‌شود، همچنين ارائه كنفرانس ژئوتوريسم، آشنايي با زندگي صحرانشينان، نمايش آكروبات موتورسواران، كارگاه عكاسي سه بعدي و طبيعت، راهپيمايي در دره زيباي آبگرم، بازديد از سرو كهنسال و قلعه روستاي خرو، مراسم شب شعر و موسيقي سنتي و نمايش ساز و دهل اصيل خراسان جنوبي نيز از ديگر برنامه‌هايي است كه در دستور كار قرار دارد. بر اين اساس، جشنواره بيابانگردي و كويرنوردي ايران روز چهارشنبه اول آبان ماه جاري در طبس كار خود را آغاز خواهد كرد.
به نظر مي‌رسد با توجه به برگزاري اين جشنواره‌ها در كشور‌هاي جنوب خليج فارس از جمله امارات متحده بهتر است با برشمردن مزايايي كه ساير كشورهاي جهان با سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري و بيابانگردي خود به دست آورده‌اند، نتايج مثبتي در برگزاري اين جشنواره حاصل شود تا برگزاري اين جشنواره راهي را به سوي گردشگران و علاقه‌مندان براي ديدن كوير خراسان جنوبي با زيباترين مناظر و بي‌نظيرترين جاذبه‌‌ها بگشايد. البته در اين ميان پشتيباني از مشاركت بخش خصوصي براي توسعه و رونق صنعت گردشگري استان يك اصل ضروري به حساب مي‌آيد كه در كنار تخصيص بودجه، توسعه را براي گردشگري استان به همراه دارد.
منبع:ایران زمین

۱۳۹۲/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...