نسخه چاپی

كلاهی كه دولت روحانی سر مردم می گذارد

دولت هزینه پرداخت یارانه را از طریق افزایش قبوض تامین می كند به نحوی می شود گفت كه دولت سر مردم كلاه می گذارد.

به گزارش نما به نقل از افکار نیوز - دولت يازدهم با شعار حل مشكلات در صد روز توانست راي مردم را به خود اختصاص داده و پاستور را قبضه كند اينك اما نزديك به ۶۰ روز از روي كار آمدن دولت يازدهم سپري شده است و به زعم آمار و گفته هاي كارشناسان دولت در تحقق اين وعده موفق نبوده است. افكار نيوز براي بررسي عملكرد دولت به خصوص در حوزه معيشت كه از دغدغه هاي اصلي مردم است با صادق زيبا كلام از كارشناسان نزديك به دولت گفتگو كرده است كه مشروح آن در پي مي آيد:

حدود ۶۰ روز از آغاز به كار دولت سپري شده است، شما به عنوان كارشناس و يك ناظر بيروني برنامه هاي دولت را در اين مدت چگونه ارزيابي مي كنيد؟

معتقدم دولت بيشترين وقت خود را صرف تنش زدايي با غرب كرده است، از سفر آقاي روحاني به نيويورك تا مذاكرات ژنو عمده وقت دولت را به خود اختصاص داده است. از سوي ديگر مسئله انتخاب استانداران بيشتر وقت دولت را گرفته است. انتقادي كه تا به اين مقطع متوجه دولت است پرداخت يارانه هاست.

آقاي روحاني اشتباه كرد كه از ابتدا يارانه به مردم پرداخت كرد و اگر هم بنا به قانون اجبار داشت كه اين مبالغ به مردم پرداخت شود بايد از سوي ديگر ۴۰ درصد افزايش قيمت حاملهاي انرژي را نيز اعمال مي كرد.

اما دولت در اين مدت به گونه اي برخورد كرد كه مردم خوششان بيايد در حالي كه اين سياست غلط و احمدي نژادي است ؛ دولت بايد خيلي زود قيمت حاملهاي انرژي را طبق مصوبه مجلس بالا ببرد پرداخت يارانه ها نيز بايد قطع شود چرا كه تصميم پرداخت آن از ابتدا هم غلط بود؛‌ نه در كشورهاي توسعه يافته و نه در كشورهاي افريقايي از مرفه ترين تا فقير ترين كشورهاي دنيا هيچ كدام به صورت فله اي يارانه نمي پردازند. از اين رو پرداخت يارانه ها به اين شكل حتي براي يك روز هم اشتباه بود.

به نظر مي رسد بالا رفتن قبوض آب و برق و گاز هم در اين راستا بوده و برنامه ريزي براي افزايش قبوض وجود نداشته باشد. نظر شما چيست؟
مجلس تصويب كرده كه ۳۸ درصد به قيمت حاملهاي انرژي افزوده شود در عين حال نيم درصد از محل درآمدهاي اضافي كه از افزايش قيمت سوخت عايد دولت مي شود را يارانه بدهد حال آنكه دولت قيمت سوخت را بالا نبرده و پرداخت يارانه ها را نيز قطع نكرده است.

از اين رو براي پرداخت يارانه نقدي از بودجه دارو، آموزش و پرورش، درمان و .... برداشته مي شود؛ دولت پول چاپ نمي كند و آقاي روحاني هم نمي گويد كه من حقوق نمي گيرم حقوق من را صرف پرداخت يارانه كنيد از اين رو دولت هزينه پرداخت يارانه را از طريق افزايش قبوض تامين مي كند به نحوي مي شود گفت كه دولت سر مردم كلاه مي گذارد.

همانطور كه شما هم اشاره كرديد دولت بيشتر وقت و انرژي خود را صرف مذاكره با غرب كرده است؛ ‌چنانچه مذاكرات دولت با غرب و ۵+۱ به نتيجه مطلوب نرسد چه اتفاقاتي را بايد متصور باشيم؟
اگر ادامه مذاكرات ژنو به نتيجه نرسد و ظرف مدت ۶ ماه تا يك سال توافقي با ۵+۱ حاصل نشود هيچ شانسي براي موفقيت دولت آقاي روحاني در داخل كشور متصور نيستم. اگر اين بن بست ۸ سال گذشته با غرب ادامه پيدا كند و ما با غرب و امريكا به تنش زدايي نرسيم تحريمها ادامه پيدا مي كند. البته در صورت عدم توافق با غرب به حجم تحريمها افزوده هم خواهد شد اما اگر همين تحريمهايي كه در ۳ سال گذشته اقتصاد كشور را فلج كرده تداوم يابد اقتصاد نابود مي شود. سوال من از وزراي اقتصادي دولت اين است كه با تداوم تحريمها چگونه مي خواهند جلوي ركود و ورشكستگي اقتصاد را بگيرند؟ چگونه مي خواهند كار زير بنايي انجام دهند؟

به نظر شما در حل مشكلات داخلي چه ميزان تحريمها و چه ميزان مديريت و نبود زير ساختها موثر هستند؟

بالاخره هر چقدر كه مديريت كامل باشد و حتي اگر ادم اسميت تئوريسين اقتصاد زنده شده و سكان اقتصاد كشور را به دست بگيرد وزير اقتصاد يا رييس كل بانك مركزي هم شود تا زماني كه صنايع كارخانه ها و بانكهاي ما در تحريم هستند و مواد اوليه اي براي توليد وجود ندارد نمي تواند موفق باشد.

در شرايطي كه حتي يك دلار از سيستم بانكي كشور منتقل نمي شود و در مقابل فروش نفت پول وارد كشور نمي شود بلكه اجناس بي كيفيت هندي و چيني گرفته مي شود چطور مي توان معجزه كرد؟ تا زماني كه مايحتاج كشور ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر از نرخ جهاني وارد كشور مي شود چطور مي توان با گراني مبارزه كرد؟ در شرايطي كه گوشت در اروپا بسيار ارزانتر از ايران است چطور مي توان مشكلات معيشتي مردم را حل كرد؟ اصلاح ساختارهاي سياسي و اقتصادي چقدر در حل وضع معيشتي مردم موثر است؟

اصلاح ساختارهاي سياسي و اقتصادي كشور مسئله اي است كه بايد به مرور انجام شود. اين در حالي است كه تندروهاي جناح راست با هر گونه تغيير در ساختارهاي سياسي مبارزه خواهند كرد. اما اين اصلاحات اجتناب ناپذير است و بايد صورت بگيرد چرا كه در غير اين صورت در انتخابات ۲ سال ديگر مجلس، شوراي نگهبان جلوي ورود هر اصلاح طلبي را به مجلس مي گيرد از اين رو لازم است در مورد انتخابات و قانون انتخابات اصلاحات و تغييراتي صورت بگيرد تا شوراي نگهبان به صورت سليقه اي با مسئله انتخابات برخورد نكند.

بسياري از كارشناسان اصولگرا از اصلاح طلبان و رييس دولت انتقاد مي كنند كه چرا به برقراري رابطه با امريكا پافشاري مي كنند حال آنكه رابطه با اين كشور اوضاع اقتصادي كشور را بهبهود نمي بخشد. به نظر شما رابطه با امريكا نفع اقتصادي براي كشور خواهد داشت؟

هيچ كارشناس اصلاح طلبي نگفته است كه تنش زدايي با امريكا باعث مي شود معيشت مردم بهتر شود. نه آقاي هاشمي، نه آقاي روحاني و نه آقاي ظريف هيچيك نگفته اند تنش زدايي با غرب و امريكا اوضاع اقتصادي را بهبود مي بخشد. بسياري از كشورها هستند كه رابطه خوبي با امريكا دارند اما اوضاع اقتصادي مناسبي ندارند. براي بهبود وضع اقتصادي كشور بايد ببينيم كشورهاي تركيه، مالزي، برزيل و آرژانتين چه كرده اند كه جهش رشد اقتصادي داشته اند.
تنش زدايي با امريكا وضع اتقصادي ما را بهتر نمي كند اما اگر دشمني با غرب و امريكا ادامه پيدا كند تحريمها تداوم مي يابد كه در اين صورت عملا نمي توانيم رفتارهاي اقتصادي كشورهايي نظير تركيه و مالزي را الگو برداري كنيم و عملكرد آنها را سرمشق قرار داده به توسعه و پيشرفت اقتصادي برسيم.

۱۳۹۲/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...