نسخه چاپی

پیشنهاد كیهان: با شرمن مذاكره نكنید

علی‌رغم رویكرد مثبت ایران به مذاكرات هسته‌ای، اظهارات و مواجهه طرف آمریكایی نشان می‌دهد آنها سیاست كینه‌توزانه خود را دنبال می‌كنند.

به نوشته نما به نقل از روزنامه کیهان وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور در ۱+۵ از جمله مقامات آمریکایی است که طی روزهای اخیر تحرکات دسیسه‌آمیز خودش علیه جمهوری اسلامی را شدت بخشیده است.

وندی شرمن در حالی این هفته در جلسه‌ای محرمانه به کنگره آمریکا درخصوص گفت‌وگوهای ۱+۵ و ایران که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، گزارش‌ می‌دهد که صریحا خط باقی ماندن تحریم‌ها بر ضد کشورمان را پیگیری می‌کند.

شرمن در اظهاراتی که در روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز بازتاب یافته است، با بیان اینکه ما به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی «استراحت» کند، در توهینی علنی به مردم کشورمان ادعا کرد که فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است!

روز گذشته نیز یکی از اعضای ارشد مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به ادامه یافتن تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: وندی شرمن نمایندگان را مطمئن کرده است که تحریم‌های ضد ایرانی کاهش نمی‌یابد.

«الیوت انگل» به نقل از شرمن گفت: کنگره اطمینان دارد دولت آمریکا تا زمانی که تغییر قابل مشاهده‌ای در روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده، کاهشی در تحریم‌های ضد این کشور اعمال نکند.

بنابراین، با توجه به پیگیری تحریم‌های ضدایرانی از سوی وندی شرمن و همزمان اظهارات توهین‌آمیز او علیه ملت بزرگ ایران، شایسته است تیم هسته‌ای کشورمان با این عنصر غیرقابل اعتماد آمریکایی به مذاکره ننشیند و این کمترین برخورد با رویکرد خصمانه و کینه‌توزانه اوست. در همین حال، برخی نمایندگان مجلس موضع‌گیری مقامات آمریکایی را مهر تاییدی بر بی‌اعتمادی ایرانیان به آمریکا دانستند و تاکید کردند: دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌بایست در مذاکرات هسته‌ای به این نکته توجه داشته باشد و بدانند که نمی‌توان به آن‌‌ها اعتماد کرد.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات «وندی شرمن» معاون وزیر امورخارجه آمریکا که در توهینی، ملت ایران را دارای ژن فریبکارانه دانسته بود، گفت: خانم شرمن عقل، فهم و درکش در همین اندازه است که به ملت بزرگ ایران این چنین تهمتی بزند.

وی ادامه داد: اینگونه اظهارات نشان‌ می‌دهد که ما باید همچنان تابع سخنان رهبر معظم انقلاب باشیم که ایشان بار‌ها فرموده‌اند که نمی‌توان به آمریکایی‌‌ها اعتماد کرد. اینگونه اظهارات از سوی مقامات آمریکایی مهر تأییدی بر بی‌اعتمادی ملت ایران به غرب و به خصوص آمریکاست. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: بیان چنین حرف‌‌ها و لحن‌هایی از سوی معاون وزیر امورخارجه آمریکا نشان می‌دهد که آن‌‌ها هنوز نتوانسته‌اند حسن نیت‌شان را به ملت ایران ثابت کنند. بیان چنین سخنانی عمق بی‌اعتمادی ملت ایران را به آمریکا افزایش می‌دهد.

کوثری تصریح کرد: خانم شرمن با بیان ادبیات توهین‌آمیز علیه ملت ایران نشان داد که دستگاه دیپلماسی آمریکا به قدری ضعیف شده که در برابر ملت ایران از هر هجمه و توهینی استفاده می‌کند. وی در همین زمینه اظهارداشت: اینکه معاون وزیر امورخارجه آمریکا، ملت ایران را دارای ژن فریبکارانه می‌‌خواند، نشان‌دهنده خودخواهی و گستاخی آن‌هاست.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد:کسانی این حرف‌‌ها را می‌زنند که خودشان در درجه اول چنین اقداماتی را انجام داده‌اند. البته جنایات و فریبکاری آن‌‌ها همواره وجود داشته و به مردم دنیا نیز ثابت شده‌ است. کوثری افزود: آن‌‌ها به دلیل اینکه خودشان جنایاتی را علیه ملت‌‌ها و به خصوص ملت ایران مرتکب شده‌اند، بنابراین اینگونه اظهارات را مطرح و تهمت‌هایی را به ملت ایران وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه وزارت امورخارجه باید موضع‌گیری قاطعی نسبت به این اظهارات معاون وزیر امورخارجه آمریکا داشته باشد، گفت: وزارت امورخارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌بایست در مذاکرات هسته‌ای به این نکته توجه داشته باشد و بدانند که با انسان‌های حیوان صفتی روبرو هستند و نمی‌توان به آن‌‌ها اعتماد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با تسنیم خاطر‌نشان‌کرد: مجلس از وزارت امورخارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌خواهد که اقدامی جدی و عملی در پاسخ به این اظهارات گستاخانه «وندی شرمن» داشته باشد.

همچنین محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به توهین وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به ملت ایران که گفته بود «فریب و نیرنگ در ژن ایرانی‌‌ها است» واکنش نشان داد و با بیان اینکه معتقدم باید جواب دشمن را با زبان خودش داد، گفت: این اولین بار نیست که دولت‌مردان آمریکایی چنین مطالبی را علیه مردم ایران بیان می‌کنند، اما با این حال باید پاسخ محکمی به این توهین اخیر داده شود.

وی گفت: انتظار داریم دستگاه‌های مربوطه مواضع خود را در قبال توهین معاون جان کری اعلام کنند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه نباید در قبال این توهین که به ملت ایران روا شده است سکوت کرد، اظهارداشت: دولت آمریکا می‌خواهد با زور و تزویر در دنیا حکم‌رانی کند، اما دولت‌مردان آن‌‌ها از جمله شرمن بدانند ملت ایران هیچگاه زیر بار زور و تزویر آنان نمی‌رود، پیروزی از آن ملت ایران است.

جوکار تاکید کرد: سیاست زر و زور و تزویر برچیده خواهد شد و توهین اخیری که از سوی معاون وزیرخارجه آمریکا صورت گرفت، متعلق به خودشان است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: وزارت خارجه باید بیانیه‌ای صادر کند و به این توهین «وندی شرمن» واکنش تندی نشان دهد یا اینکه در اسرع وقت سفیر سوئیس در ایران که حافظ منافع آمریکا در کشورمان است را احضار و اعتراض دولت و ملت ایران را به او اعلام کند.

محمد حسن آصفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به توهین «وندی شرمن» معاون وزیرخارجه آمریکا به ملت ایران، گفت: معتقدم باید دولت آمریکا، دولتمران خود را کنترل کنند تا چنین مواضع تند و توهین آمیزی را بیان نکنند. جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را نشان داده از این رو اگر آنان همچنان سیاست خشونت و دو رویی خود را ادامه دهند، ایران سیاستش را که مبتنی بر نرمش قهرمانانه است تغییر خواهد داد.

وی تاکیدکرد: دولتمردان آمریکایی باید بدانند دیوار بی‌اعتمادی که بین این کشور با ملت ایران ایجاد شده به این سادگی‌‌ها از بین نمی‌رود از این‌رو باید مسئولان بلندپایه آمریکا مواظب و مراقب موضع‌گیری‌‌ها و اقدامات خود باشند، آن‌‌ها با این اقدامات و موضع‌گیری‌های تند و توهین‌آمیز خود علیه مردم ایران، دیوار بی‌اعتمادی را بیشتر و بیشتر خواهند کرد.

عضو هئیت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: دولت آمریکا و معاون وزیر خارجه این کشور باید بدانند که با چه ملتی طرف هستند، ملت ایران صداقت و حسن نیت خود را همواره نشان داده و اثبات کرده که هیچ‌گاه به دنبال درگیری نبوده و نخواهد بود اما اگر رویه گذشته خود را ادامه دهند پاسخ محکمی را از سوی ایران دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه شرمن به چه حقی به ایران و ایرانیان توهین کرده است؟

آصفری با بیان اینکه وزارت خارجه کشورمان نباید در قبال این موضع گیری معاون جان کری سکوت کند، تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی باید نسبت به این موضع گیری ورود و پیگیری کنند چرا این مقام مسئول در وزات خارجه آمریکا چنین موضعی را بیان کرده است. وزارت خارجه نباید در این‌باره سکوت کند.

۱۳۹۲/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...