نسخه چاپی

جمعیت 31 میلیونی در انتظار ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به كاهش نرخ رشد جمعیت از سال 71 گفت: جمعیت ایران طی سال های آینده به 31 میلیون نفر می رسد كه 47 درصد آن را سالمندان تشكیل می دهند.

به گزارش نما به نقل از آنا، مدت هاست که جمعیت شناسان از کاهش رشد جمعیت و مواجه شدن با جمعیتی سالمند طی 30 سال آینده خبر می دهند.

کارشناسان مرکز مطالعات جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه معتقدند برای حفظ تناسب جمعیت، میزان باروری به تعداد 2 فرزند برای هر مادر ضروری است اما در وضعیت کنونی هر مادر ایرانی کمتر از 2 فرزند به دنیا می آورد یعنی سطح جانشینی جمعیت در سال های اخیر به 1.8 رسیده است؛ در این وضعیت به تنظیم خانواده هوشمند نیاز داریم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات کارشناسی خود به بررسی سیاستهای کلان جمعیتی و وضعیت مسئله جمعیت در کشور می پردازد؛ به منظور آگاهی از محتوای بررسی شده در این جلسات گفتگویی با کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دادیم.

آنا:شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور افزایش نرخ رشد جمعیت چه سیاست هایی را دنبال می کند؟

خزعلی: تحولات جمعیتی، رصد مستمر وضعیت جمعیتی، تبلیغ و ترویج به منظور فرهنگ سازی برای رشد کمی و کیفی جمعیت و پیشگیری از کاهش نرخ باروری به حدی که در آینده رشد جمعیت به صفر نرسد، در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می شود، بعد از سالها تبلیغ و برنامه ریزی هم اکنون وضعیت نرخ رشد جمعیت به گونه ای است که تلاش می کنیم برای هر پدر و مادر دو فرزند به عنوان جایگزین داشته باشیم.

آنا: سیاست های جمعیتی در سایر کشورهای دنیا چگونه اعمال می شود؟

خزعلی:در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی کاهش جمعیت به صورت تهدید جدی در آمده است و این کشورها تشویق های وسیعی نیز برای افزایش جمعیت به کار برده اند. در نروژ از سال 1956 بیمه ملی موظف است حقوق والدین در هنگام مرخصی برای نگهداری از فرزند را به طور کامل بپردازد، در سوئد نیز سیاست ها و برنامه های مشابهی اعمال می شود، مثلا مرخصی والدین از سال 1989، 15 ماه است و آنها اجازه دارند تا 8 سالگی فرزند به طور متناوب از مرخصی استفاده کنند همچنین مادرانی که بلافاصله بعد از 30 ماه از تولد فرزند قبلی فرزند دیگری به دنیا می آورند از امکانات ویژه، مزایا و مرخصی بهره مند می شوند حتی اگر این زنان در فاصله زمانی بین دو زایمان به محل کار خود برنگردند باز هم از این مزایا بهره می برند، این سیاست در کشورهای اروپایی برای حمایت فوق العاده از مادرانی است که طی 30 ماه پس از تولد هر فرزند، فرزندان بعدی خود را به صورت متعدد و تا 3 فرزند به دنیا می آورند.

آنا: وضعیت تنظیم جمعیت در آمریکا چگونه است؟

خزعلی: بر اساس خبرهای منتشر شده در آمریکا، دولت این کشور با اتخاذ سیاستهای تعدیل جمعیتی که بیشتر به قتل عام خاموش شبیه است، اقدام به مسمومیت و عقیم سازی تدریجی بخشی از جامعه خود کرده است همچنین طبق گزارش های ارائه شده در پایگاه های خبری "اینفووارز" باروری در ایالات متحده از طریق سیاست های فرهنگی همچون به تعویق انداختن ازدواج، بسته های دلسرد کننده مالیاتی برای قشر آماده به ازدواج، افزایش مشوق های همجنس گرایی، افزودن مواد محلول کنترل کننده باروری به منابع آب شهری و تشویق زنان به کار کاهش می یابد البته این سیاست ها در گذشته وجود داشت ولی هم اکنون سیاست های تشویقی افزایش جمعیت با تعیین تعداد فرزندان زیاد مورد توجه کشور آمریکا قرار دارد.

آنا:آیا سیاست های افزایش جمعیت در کشورهای غربی در افزایش موالید موثر بوده است؟ آیا بحران اقتصادی غرب که به بیان دانشمندان و اقتصاددانان غربی به علت کاهش جمعیت بوده، مهار شده است؟

خزعلی: سیاستهای افزایش جمعیت که از سال 1980 اعمال شده و برنامه های حمایتی گسترده دولت از نهاد خانواده (جبران مالی مرخصی والدین، یارانه مهد کودکها ) تغییراتی را در جمعیت این کشورهابوجود آورده است، بطور مثال "گاتیردهازپوس" با بررسی نرخ باروری 22 کشور صنعتی در سالهای (1970 ـ 1990) و در نظر گرفتن شاخصهای مرتبط با این سیاستها دریافت که بین افزایش نرخ باروری و به کارگیری سیاستهای یارانه ای مراکز مراقبتی کودکان رابطه مثبتی برقرار است و این موفقیت در خانواده هایی که پدر نیز با مرخصی در تربیت فرزند مشارکت داشته چشمگیر تر است.

هم اکنون 22 کشور صنعتی از سال 1970 سیاست افزایش جمعیت را دنبال می کنند اما هنوز با بحران اقتصادی که عامل آن را کاهش جمعیت می دانند، مواجه هستند و بعد از 42 سال سیاستهای تشویقی برای افزایش جمعیت، همچنان اروپا در بحران جمعیت به سر می برد.

آنا:وضعیت نرخ رشد جمعیت در ایران چگونه است؟

خزعلی:هنوز برخی دیدگاه های شبه روشنفکری بر سیاستهای چند دهه قبل در جهت کاهش جمعیت پافشاری می کنند و حاضر نیستند با سیاستهای اعمال شده در غرب و آهنگ بازگشت جامعه جهانی به سیاست افزایش جمعیت هماهنگ شوند، با توجه به آمار بین المللی و داخلی و هشدار جمعیت شناسان از سال 71 مبنی بر اعلام خطر برای کاهش رشد جمعیت همچنان شاهد هستیم که جمعیت کشور در حال کاهش است به گونه ای که در 80 سال آینده با جمعیت 31 میلیونی که 47 درصد آن پیر و سالمند هستند مواجه می شویم و این موضوع به معنای انقراض نسل مسلمان، انقلابی و شیعه در ایران اسلامی است.

۱۳۹۱/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...