نسخه چاپی

پاسخ غرویان به ادعای روزنامه اصلاح‌طلب

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه در پاسخ به ادعای یادداشت مغالطه آمیز یك روزنامه گفت: بهترین گواه الهی بودن امامت از سوی خداوند همین آیه تبلیغ و واگذاری انتخاب امام به پیامبر (ص) است هرچند این نیز با رأی مردم منافاتی ندارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه بهار در صفحه نخست شماره 253 خود (چهارشنبه اول آبان 1392) یادداشتی تحت عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به قلم علی‌اصغر غروی از چهره‌های منتسب به حزب نهضت آزادی ایران منتشر کرد که در آن تعدادی شبهه در ارتباط با امامت و غدیر خم مطرح شده است.
حجت‌الاسلام محسن غرویان عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در این باره گفت: منافاتی وجود ندارد بین این که امامت حضرت علی(ع) از سوی خداوند تعیین شده باشد تا اینکه مردم آن را انتخاب کنند بر اساس آیه کریمه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ: سورهٔ مائده-آیه 67» ای پیامبر! آن چه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد، خداوند کافران را هدایت نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه همین آیه تبلیغ نشان دهنده الهی بودن امامت است، افزود: پس از آن که مأموریت از سوی خداوند به پیامبر ابلاغ شد این مردم بودند که با حضرت علی(ع) بیعت کردند و این نیز تعیین مساأه مردمی بودن انتخاب امام است.
حجت الاسلام غرویان درباره ماجرای سقیفه و انتخاب فرد دیگری غیر از امام علی(ع) گفت: این مساله سقیفه ظاهرش رأی مردم است در واقع باطن آن مردم نبودند، توطئه‌ای بود که خلافت را از خاندان پیغمبر خارج کنند وگرنه شورا متشکل از نمایندگان واقعی مردم نبود و نمایندگان واقعی ملت آنجا حضور نداشتند عده‌ای به نام نماینده آنجا برای مردم تعیین خلیفه کردند.
این عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه درباره تعریف امامت و اینکه آیا برای همه مردم قابل دسترسی است، توضیح داد: امامت به معنای پیشوایی است و پیشوا باید کسی باشد که از لحاظ علمی، عملی و تقوا و مراتب انسانی و قدرت مدریت معدلش بالاتر از دیگران باشد و در نهایت شباهت بیشتری نیز به پیغمبر (ص) داشته باشد چرا که امامت بعد از رسالت مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه بنابراین این ویژگی‌ها در وجود حضرت امیر (ع) بیش از دیگران وجود داشته است، اظهار داشت: همین جا مشخص می‌شود که سایر افراد این ویژگی و امتیاز را نداشتند و امامت یعنی دارا بودن صفات علم، تدبیر، سیاست و تقوا که مصداق آن علی (ع) بوده و این پاسخی است که هر کسی نمی‌تواند امام باشد.
حجت‌الاسلام غرویان درباره این پرسش که چرا آن زمان امام علی (ع) در دوران خلافت دیگر افراد اعتراضی نکردند و در کل ارتباطشان با خلفا به چه صورت بود، گفت: امام البته اعتراض داشتند ولی به خاطر حفظ اصل نظام اقدام عملی نکردند.
وی افزود: گاهی حفظ دین اقتضا می‌کند که انسان مسایل را با رعایت و تساهل و ارتباط پیش ببرد حتی با خلفا مثل الان که شاید در بسیاری از مواقع در نظام مشاهده کنیم که قشرهای مختلف با یکدیگر گفت‌وگو و بحث می‌کنند و رفاقت دارند ولی در عین حال با هم تفاوت و اختلاف هم دارند، در آن زمان هم همینطور بوده امام با اینها ارتباط داشته و روابط برقرار می‌کرده اما در اصل اختلاف مشرب داشتند.

۱۳۹۲/۸/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...