نسخه چاپی

مدیر گروه حماسه دفاع شبكه یك در گفتگو با نما:

مردم كمك كنند اطلاعات از بین نرود

عکس خبري -مردم كمك كنند اطلاعات از بين نرود

والی نژاد گفت:از كسانی كه فیلم، مستند، عكس، صوت، مصاحبه و هر مدركی كه منابع آرشیوی دفاع مقدس را تكمیل می كند بخواهیم این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند تا از فرمت های قدیمی به فرمت جدید تبدیلشان كنیم و هر چه زودتر از، ازبین رفتنشان جلوگیری كنیم.

به گزارش نما ،گروه حماسه و دفاع مقدس شبکه یک سیما، گروهی است که با طرح ابعاد گوناگون موضوعات دفاع مقدس، نهضت های اسلامی را در قالب های مختلف و در جهت حفظ تعمین فرهنگ و ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برنامه تولید می کند. این گروه تا به امروز مستندات، برنامه ها و فیلم های تلویزیونی بسیاری از زندگی شهیدان شاخص، عملیات ها، خانواده شهدا و جانبازان را ساخته است.
حبیب والی نژاد مدیر گروه حماسه دفاع شبکه یک درباره تولیدات این گروه گفت: مستند تدارکات سنگر به تهیه کنندگی و کارگردانی محسن قیصری پخش خواهد شد، در این مستند از فیلم های آرشیوی جنگ که تا به حال دیده نشده استفاده شده و در مورد شیوه های رفع نیازآذوغه، جبهه و رزمندگان صحبت هایی شده  و در همین زمینه کنگره شهدای پشتیبانی و تدارکات تشکیل شده است.



وی افزود: به دلیل استقبال مخاطبین پخش مجدد زندگی شهید حسن باقری را داشته ایم.
و یکی دیگر از برنامه هایی که به تصویر درآمد فتورمان نورالدین پسر ایران بود که تولید این  انیمیشن با تجربه بیشتری نسبت به ساخت فتو رمان دا صورت گرفت.
والی نژاد گفت: پشمردگان امت با محوریت کردهای مبارز و حوادث تروریستی درحال تولید است، علاوه بر این مستند از انوشیه تا خرمشهر به تهیه کنندگی نورانی پور در 15 قسمت 20 دقیقه ای آماده پخش است.
مدیر گروه حماسه دفاع شبکه یک در مورد پخش مجله حماسه گفت: سری جدید این مجله با 8 خاطره گویی ادامه خواهد داشت و همچنین مسنتدات فرماندهان جنگ و مشخصات شهدا را برای تولید خواهیم داشت.




 از کارشناسان خارج از سازمان صدا و سیما هم کمک می گیریم

حبیب والی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا برای ساخت فیلم های دفاع مقدس از کارشناسانی که در این زمینه فعالیت دارند هم استفاده می کنید گفت: بله، ما برای ساخت فیلم های دفاع مقدس زحمت زیادی می کشیم،و تمام سعی مان این است که بتوانیم قبل ،بعد و در حین کاراز کارشناسان داخلی و خارجی سازمان صدا و سیما بهره مند شویم، و معمولا از نویسندگان، تهیه کننده گان به نسبت موضوعی و سیاست های سازمان برای کار کارشناسی استفاده می کنیم، در همین رابطه نشست هایی با کارشناسان خارجی در بحث عملیات‌ها و نوع فرماندهی عملیات ها انجام می دهیم.
وی افزود: معمولا در نشست هایی که ترتیب می دهیم در مورد ساخت فیلم ها بحث و تبادل نظر می کنیم و معمولا کارگردان هایی که شروع به ساخت فیلم می کنند ابتدا در مورد شهید تحقیقات کاملی را انجام می دهند، از جمله مصاحبه با خانواده های شهدا، همرزمان آنها، نوع عملیات ها، فرماندهی ها و خیلی موارد دیگر.
والی نژاد اظهار داشت: برای مثال برای ساخت فیلم شهید باقری، مهدویان یک سال و نیم در مورد زندگی شهید تحقیق کرد و در واقع زمانی که می گوییم ساخت فیلم 2 سال طول کشیده به معنای آن است که بیشتر وقت این زمان برای تحقیق صرف شده است.
وی در رابطه با هدف اصلی گروه حماسه دفاع شبکه یک که تهیه مستندات و مستند سازی است توضیح داد: مستند سازی و تهیه مستندات مشکلات خاص خودش را بر می دارد، و سختی و تلاش در ساخت این مجموعه ها به خاطر این است که فیلمی که ساخته می شود به گفت و گو و خاطره ختم نشود و همچنین از نظر محتوایی کیفیت بالایی داشته باشد، تا بازده آن جذب مخاطب کند.




به دنبال جمع آوری فیلم های مردمی از جبهه هستیم

 وی خاطر نشان کرد:  برای جمع آوری مستندات زمان زیادی را صرف می کنیم، که این کار بسیار مشکلی است، زیرا اطلاعاتی که به دست می آوریم به سختی بدست می آیند، خیلی از مستنداتی که به صورت فیلم وجود دارند خارج از صدا و سیما می باشند و برای تهیه این مستندات وقت و هزینه زیادی صرف می شود،حتی بسیاری از این فیلم ها،عکس ها، وصیت نامه ها در حال از بین رفتن هستند و احتیاج به بازسازی دارند.
مدیر گروه حماسه شبکه یک تصریح کرد: از جمله فیلم هایی که با مستندات جمع آوری و پخش شده اند فیلم های فرمانده هان، تام کت سرگذشت خلبان های اف 14، جانبازان شیمیایی، مجموعه مجله حماسه و خیلی موارد دیگر بوده است.
والی نژاد در پاسخ به این سوال که کدام یک از فیلم های پخش شده، بیشتر مورد پسندشان واقع شده است گفت:در واقع ما حکم پدر را داریم و نمی توانم بگویم کدام یک را بیشتر می پسندم، این را باید از مخاطبان پرسید.




آرشیو مستندات دفاع مقدس همت جمعی می خواهد

 مدیر گروه حماسه و دفاع شبکه یک  در مورد جمع آوری آرشیو فیلم های دفاع مقدس می گوید: آرشيو و گردآوري فيلم‌هاي به جا مانده از دوران دفاع مقدس روحيه‌ي جمعي همه‌ ارگان‌ها و سازمان‌ها و حتی مردم را مي‌طلبد، گروه حماسه و دفاع شبكه اول در حال حاضر در حد توانايي خود و با حمايت و پشتيباني سازمان و آرشيو مركزي، جمع‌آوري اين فيلم‌ها را انجام می دهد.
.وی ادامه داد: تا آنجا که بتوانیم فیلم ها و مستندات را به صورت سوپر هشت و شانزده میلی متیری و دی جی تال تبدیل خواهیم کرد.
در رابطه با اطلاع رسانی و جمع آوری فیلم های خارج از سازمان نیز هنوز آن طور که باید اطلاع رسانی عمومی انجام نشده است، اما قصد داریم تا از کسانی که فیلم، مستند، عکس، صوت، مصاحبه و هر مدرکی که منابع آرشیوی دفاع مقدس را تکمیل می کند بخواهیم این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند تا از فرمت های قدیمی به فرمت جدید تبدیلشان کنیم و هر چه زودتر از، ازبین رفتنشان جلوگیری کنیم.

به دنبال سوژه های ناب هستیم
والی نژاد در پاسخ به این سوال که ملاک شما برای انتخاب سوژه ها چیست گفت:عموما سعی می کنیم بعد از این همه سال خدمت در حوزه دفاع مقدس سراغ موضوعاتی برویم که کار نشده باشند و روی آنها کار تحقیق و پژوهشی انجام شده باشد، منابع جمع آوری شده موسق باشد و موضوعی که می خواهیم کار کنیم موضوع کلیشه ای نباشد، و معمولا کار بر روی موضوعات این چنینی بسیار سخت خواد بود و کار و وقت زیادی خواهد برد که البته کیفیت بالایی پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص وظیفه گروه حماسه و دفاع مقدس رسانه ملی گفت:معمولا در گروه های سازمانی کار به دست تهیه کننده است و ما بر روی طرح فعال و تولید طرحی که در دست هست به شکل موضوعی پیش می رویم و جلسات متعددی را برگزار می کنیم که کار به صورت مطلوب تولید شود.
والی نژاد با اشاره به ساخت و پخش موفق مستند شهید باقری اظهار داشت:این کار یک کار متفاوتی بود که تولید شد و قطعا این چنین مستندات تولید خواهد شد حتی با کیفیت بهتر، که البته لازم به ذکر است که این مستند ها عموما شرایط خاصی را میطلبد، از جمله وقت، زمان، هزینه، حمایت ها، مستندات که البته از نظر من هزینه در درجه چندم قرار می گیرد.

۱۳۹۲/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...