نسخه چاپی

"قرقیزستان" به‌ آموزش زبان و خط فارسی نیاز دارد

رئیس دانشگاه "باتكند" قرقیزستان در دیدار با رایزن فرهنگی ایران، آموزش زبان و خط فارسی را از نیازهای مهم برای دانشگاه‌های این كشور دانست.

به‌ گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، "غیاث‌الدین ماترایمف" رئیس دانشگاه باتکند "قرقیزستان" در دیدار با "علی کبریایی‌زاده" رایزن فرهنگی ایران، آموزش زبان و خط فارسی را از نیازهای مهم برای دانشگاه‌های این کشور دانست.

در این دیدار که در محل دفتر رئیس دانشگاه و با حضور معاونین وی صورت گرفت، ماترایمف تأکید کرد: باتکند به‌ دلیل همجواری با استان «سغد» تاجیکستان شمار قابل‌توجهی فارسی‌زبان داشته و تشابهات فرهنگی فراوانی نیز میان جمهوری اسلامی ایران و مناطق جنوبی قرقیزستان و به ویژه استان باتکند به‌ نظر می‌رسد.

ماترایمف همچنین تصریح کرد: آمریکا و چین در دانشگاه باتکند مراکزی را ایجاد کرده‌اند و این درحالی است که به دلایل ذکر‌ شده همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای ما می‌تواند نتایج بهتر و بیشتری را به‌ همراه داشته باشد.

رئیس دانشگاه باتکند ادامه داد: ما به‌ آموزش زبان و خط فارسی که زبانی با قدمت کهن در این منطقه است، نیاز داریم، لذا تقاضا می‌کنیم رایزنی فرهنگی سفارت ایران در زمینه برگزاری دوره‌‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی و نیز برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای مشترک و آشنایی بیشتر دانشجویان با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مساعدت کند.

ماترایمف همچنین خواستار بررسی و در صورت امکان در دستور کار قرار دادن موضوع گشایش مرکز ایران‌شناسی از سوی جمهوری اسلامی در این دانشگاه شد.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این دیدار به‌ اشتراکات فرهنگی فیمابین اشاره کرد و گفت: زبان فارسی در بسیاری از شهرهای وادی فرغانه تا کمتر از 50 سال قبل زبان رسمی و اداری این منطقه به‌ شمار می‌رفت.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی در رشته‌های مختلف علمی به‌ پیشرفت‌های زیادی دست یافته و علاقمند است تجربیات علمی خود را در اختیار برادران مسلمان قرار دهد.

رایزن فرهنگی کشورمان از پیشنهادات رئیس دانشگاه باتکند استقبال کرد و قرار شد عملیات اجرایی این پیشنهادات در دستور کار قرار گیرد.

۱۳۹۲/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...