نسخه چاپی

سوریه نیازمند اصلاحات سیاسی است/ آمریكا و روسیه در خصوص سوریه به طرح مشتركی برسند

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به اینكه اخضر ابراهیمی در تلاش است تا حداكثر در طی آینده نشست ژنو 2 را برگزار كند گفت: سوریه نیازمند اصلاحات سیاسی به گونه‌ای كه باید در راستای خواست واقعی مردم این كشور گام برداریم.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، تعاملات دیپلماتیک ایران همگام با تحولات حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا شب گذشته (5 آبان ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اخضر ابراهیمی در جلسه اخیر خود نسبت به دوره‌های قبل پیام خاصی داشته است، گفت: حدود 30 ماه از بحران ساختگی سوریه می‌گذرد به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران راهکار منطبق بر روش‌های دموکراتیک و گفتگوهای فراگیر میان همه طرف‌ها را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه برخی از طرف‌های خارجی و منطقه‌ای تصور می‌کنند که ممکن است راهکار نظامی نتایجی ر ا در پی داشته باشد، افزود: اخضر ابرهیمی مسئولیت پرونده سوریه را در سازمان ملل متحد عهده دارد به طوری که فعالیت خود را به عنوان نماینده بان کی‌مون شروع کرده است.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اخضر ابراهیمی تلاش کرد تا از تجربیات قبلی خود در منطقه استفاده کند، خاطرنشان کرد: وی به جای اینکه طرح‌های جدیدی را ارائه دهد طرح‌های موجود را مورد بررسی قرار داد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در حال حاضر اخضر ابراهیمی در تهران به سر می‌برد، ادامه داد: وی در جریان سفر منطقه‌ای خود اقدامات چند وجهی را برای مقامات کشورمان انجام داده است.

وی با بیان اینکه این نماینده سازمان ملل متحد در معتقد است سوریه منطقه نقش مهم و اساسی را در منطقه ایفا می‌کند، افزود: همکاری‌ها و توافق‌های منطقه‌ای می‌تواند به راهکار سیاسی و به تقویت نتایجی که در گفتگوهای ژنو 2 حاصل شده کمک کند.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با بیان اینکه اخضر ابراهیمی در تلاش است تا از مفاد طرح‌هایی که در گذشته ارائه شده از جمله توقف خشونت‌ها، جلوگیری از ورود تروریست‌ها و گفتگوی ملی بهره‌برداری کند، خاطرنشان کرد: وی به دنبال ایجاد یک روند انتخاباتی با نظارت بین‌الملل و همچنین با نظارت سازمان ملل متحد است.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه آمریکا و روسیه باید در خصوص سوریه به یک سهم مشترک نائل شوند، گفت: سوریه یکی از اصلی‌ترین طرف‌های موجود در تحولات منطقه است؛ تحولات سوریه اینگونه شروع شده است که ابتدا در شهر مرزی درعا از داخل مناره‌های یک مسجد به نمازگزاران در حال اقامه نماز جمعه تیراندازی شد.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با اشاره به اینکه باید تسهیلاتی را فراهم کرد تا مردم سوریه نسبت به آینده کشور خود تصمیم بگیرند گفت: برخی از طرف‌ها در سوریه به دنبال ایجاد تحکم برای حضور یا عدم حضور در ژنو 2 و یا برگزاری انتخابات در این کشور هستند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه امروزه صحنه درگیری‌های تروریستی در سوریه را در ابعاد مختلفی شاهد هستیم خاطرنشان کرد: سوریه مثل بسیاری از نظام‌های سیاسی دیگر در منطقه نیازمند اصلاحات سیاسی است، اما این در حالی است که بشار اسد نتوانسته اصلاحات سیاسی را که آغاز کرده به خوبی آن را دنبال کند، پس باید گفت این موضوع یکی از نکات مورد گفتگوی ما با اخضر ابراهیمی بود.

وی با اشاره به اینکه باید وقتی از راهکار سیاسی سخن می‌گوییم گزینه نظامی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: باید در جهت خواست واقعی مردم سوریه در راستای راهکار سیاسی و چگونگی برون رفت از مشکلات گام برداریم.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا برخی از کشورها همچون ایالات متحده و فرانسه مایل نیستند که فرآیند مسالمت‌آمیز در سوریه دنبال شود، افزود: امروزه در طی 30 ماه گذشته سوریه به یک مرکزی برای ورود نیروهای افراطی و تکفیری تروریست به سایر نقاط منطقه تبدیل شده است.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه بخشی از گروه‌های تروریستی و افراطی به لبنان و عراق سرازیر شده‌اند، گفت: متاسفانه بخش دیگری از این ناآرامی‌ها را در ترکیه شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه طرف‌های مقابل سوریه گروه‌های تروریستی را برای ورود سلاح به این کشور مورد تشویق قرار می‌دهند، ادامه داد: برای تغییر نظام سیاسی در سوریه نمی‌توان تجمع گسترده‌ای از جریانات افراطی و تروریستی را در داخل این کشور سازماندهی کنیم.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با اشاره به تغییر تدریجی رویکرد نظامی به سیاسی و همزمان با کاهش حمایت از ورود تروریست‌های مسلح به داخل سوریه اظهار داشت: از مرزهای مختلف همچنان نیروهای تروریست و سلاح به سوریه ارسال می‌شود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخضر ابراهیمی زمان برگزاری نشست ژنو 2 را کی اعلام خواهد کرد، گفت: اخضر ابراهیمی در تلاش است تا حداکثر در طی یک ماه آینده نشست ژنو 2 را برگزار کند.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست ژنو 2 با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، افزود: جمهوری اسلامی ایران نشست ژنو 1 را در قالب کلی و بدون ورود به جزئیات استقبال کرد، زیرا سوریه از راهکار نظامی فاصله گرفت و وارد فاز سیاسی شد.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از مترقی‌ترین و دموکراتیک‌ترین راهکارها را از ابتدای تحولات سوریه یعنی راهکار سیاسی ارائه کرده است، اظهار داشت: قرار است گفتگوهای ملی خروجی و نتیجه برگزاری نشست ژنو 2 باشد.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه در حدود یک سال و نیم گذشته اولین گفتگوی ملی در تهران با حضور گروه‌های جدی معارض سوری و نمایندگان حکومت برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران این مسیر را باز کرده و سوریه نیز بخشی از آن را طی خواهد کرد.

وی افزود: برخی از طرف‌ها در آمریکا در تلاش هستند تا قبل از برگزاری ژنو 2 همه ابعاد موضوع را مشخص کنند، به گونه‌ای که این رفتار منطقی به نظر نمی‌آید.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با اشاره به اینکه روسیه معتقد به برگزاری ژنو 2 است، اضافه کرد: براساس بیانیه مشترکی که میان آمریکا و روسیه امضا شده باید در ژنو 2 گفتگوهای سوری_ سوری شکل بگیرد.

۱۳۹۲/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...