نسخه چاپی

گرانی دارو؛ اثر تحریم یا سوءمدیریت؟

مدیركل تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه هیچگونه كمبود تجهیزات پزشكی در كشور وجود ندارد،از كاهش ۲۰ درصدی هزینه تمام تجهیزات پزشكی خبر داد و گفت:تجهیزات پزشكی و دارو اصلأ تحریم نیست،بلكه سوءمدیریت‌ها باعث كمبودها می‌شود.

به گزارش نما، حسین کیوانی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به کاهش قیمت‌های دارو و برگشت هزینه حدود ۱۷۰ قلم دارو به قیمت‌های سال ۹۱، در زمینه قیمت‌های تجهیزات پزشکی نیز کاهش قیمت داشته ایم، اظهار داشت: قیمت‌ها الحمدالله در حال حاضر متعادل است، با در نظر گرفتن اینکه ارز تقریباً ۲ برابر شده است ولی اقدامی که ما کردیم به جای اینکه بیاییم از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز عنوان کنیم که این افزایش ارز جبران شود تا به مردم فشاری وارد نشود آمده‌ایم با اصلاح قیمت‌های پایه این کار را انجام دادیم یعنی قیمت پایه وارداتی شرکت‌ها را تحت فشار قرار دادیم و تعدیل کردیم.

«استنت قلبی» ۵۰ درصد ارزانتر شد

وی افزود: در حال حاضر هزینه‌های تجهیزات پزشکی کشور مشابه قیمت کشورهای دیگر است و می‌توانم عنوان کنم که در برخی از اقلام پزشکی از جمله تجهیزات «استنت قلبی» بالغ بر ۵۰ درصد کاهش قیمت ارز را داشتیم و در حال حاضر یک «استنت قلبی» علیرغم اینکه نرخ ارز ۲ برابر شده است ولی قیمت آن ۳۰۰ هزار تومان نسبت به سال ۹۰ که ارز ۱۲۰۰ تومان بود حدود ۲ میلیون تومان بود ولی در حال حاضر قیمت‌ آن ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که این قیمت‌های که عنوان می کنید بر پایه قیمت بیمه است، عنوان کرد: خیر، تمام این قیمت‌ها آزاد است. حال بیمه‌ها پوشش می‌دهند و فکر می‌کنم رقمی حدود ۲ میلیون تومان را بسته به نوع بیمه پوشش دهند.

ادامه کاهش تجهیزات پزشکی تا زمانی که بیمه‌ها تمام هزینه آن را متقبل شوند

کیوانی ادامه داد: در حوزه ارتوپدی و مابقی حوزه‌های تجهیزات پزشکی چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت را داشتیم، چون حوزه ارتوپدی یک حوزه مهم است و مردم به خصوص افرادی که دچار سوانح تصادف می‌شوند با این حوزه بیشتر سر و کار دارند، البته از نظر ما «هنوز این کاهش قیمت» رضایت‌بخش نیست و حتماً قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد تا به نوعی همان هزینه‌هایی که بیمه‌ها پرداخت می‌کنند تامین شود و بیمار هزینه بسیار کمی را یعنی فقط همان ۳۰ درصد را از جیب خود پرداخت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که یعنی قیمت تجهیزات پزشکی به سال ۹۱ برگشته است؟ عنوان کرد: ببینید اگر نرخ ارز را در نظر بگیریم که ۲ برابر شد از آن قیمت‌ها حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. ولی وقتی عنوان می‌کنم مثلاً وقتی قیمت «استنت قلبی» ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است یعنی با ارز و یورو ۳۴۰۰ تومان است که قیمت ارزی آن در گذشته حدود هزار یورو بود ولی الان قیمتی برابر با ۴۹۰ یورو را دارد.

هزینه‌های ایمپلنت درمانی بسیار زیاد است

کیوانی در پاسخ به این پرسش که جلسه‌ای نیز با حوزه فعالان حوزه دندانپزشکی داشتید آیا هزینه‌های تجهیزات و ملزومات دندانپزشکی نیز پایین آمده است، گفت: ما یک شفاف‌سازی را در همه حوزه‌ها شروع کرده‌ایم، مخصوصاً از حوزه‌هایی شروع کردیم که بالاترین هزینه از جیب مردم پرداخت می‌شود، از همه مردم هم بپرسید عنوان خواهند کرد که هزینه‌هایی ایمپلنت درمانی بسیار زیاد است و خیلی‌ها توانایی انجام این کار را ندارد لذا دستگاه گوارش و زیبایی آنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

قیمت یک ایمپلنت بین ۳۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم باید خدماتی که برای مردم ضروری است با یک قیمت متعادلی در اختیارشان قرار گیرد. حال در خصوص ایمپلنت‌های درمانی شفاف‌سازی کرده‌ایم که مشخص کنیم چقدر از این هزینه مربوط به خود ایمپلنت است و چقدر مربوط به دستمزد دندانپزشک است، بخشی که مربوط به ایمپلنت و تجهیزات پزشکی است شفاف کرده‌ایم که قیمت یک ایمپلنت بین ۳۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان باشدو آن بحثی که مربوط به دستمزد دندانپزشک است آن را واگذار کردیم به یک کمیته‌ای که در دفتر دندانپزشکی در زیرمجموعه معاونت درمان وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند و آنها تائید خواهند کرد که برای یک ایمپلنت چقدر باید هزینه دستمزد گرفته شود.

همه تجهیزات پزشکی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است

کیوان در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم به صورت درصدی عنوان کنیم چقدر هزینه‌های تجهیزات پزشکی کاهش یافته است، بیان داشت: همه تجهیزات پزشکی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و ما بازار را رصد می‌کنیم و بعضی جاها را به صورت ویژه‌ای رصد خواهیم کرد. چون هدف خاص ما هستند مثلاً تجهیزات پزشکی قلبی جزو اهداف خاص ما هستند و به صورت ویژه آن را پیگیری کرده‌ایم چون مردم هزینه بالایی را برای آن پرداخت می‌کنند، محصولات ارتوپدی را نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌دهیم.

هیچ کمبودی در حوزه تجهیزات پزشکی نداریم

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به خبر خوب در حوزه تجهیزات پزشکی بیان کرد: خبر خوب این است که الحمدالله همه نوع تجهیزات پزشکی در کشور به وفور وجود دارد و هیچ کمبودی در حوزه تجهیزات پزشکی نداریم و با همان کیفیتی که در کشور‌های غربی تجهیزات پزشکی وجود دارد در ایران نیز این تجهیزات مهیا است.

هر زمان که در این مسئولیت نبودم به صورت شفاف صحبت خواهم کرد

کیوانی در پاسخ به این پرسش که پس این چه معادله ای است که کشور در زمینه دارو دچار کمبود است ولی در زمینه تجهیزات پزشکی دچار کمبود نیست، خاطرنشان کرد: اول که باید عنوان کنم که ما به هیچ عنوان در این زمینه‌ها تحریم نیستیم و بارها هم این مسئله عنوان شده است، بیشترین مشکل ما به دلیل سوءمدیریت‌ها است، بسیاری از مشکلات کنونی دارو به دلیل محدودیت‌های است که در داخل کشور بوجود آمده است. البته هر زمان که در این مسئولیت نبودم به صورت شفاف صحبت خواهم کرد.

۱۳۹۲/۸/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...