نسخه چاپی

نانی كه نباید خورد!

تصورش برای همه ما بسیار دشوار است، اما باید پذیرفت كه بسیاری از افراد جامعه از خوردن نان ، این قوت لایموت محروم یا با محدودیت مواجه بوده و ناچارند این محرومیت خود را به دوش دیگری جبران كنند.

به گزارش نما، دکتر ضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه در این باره با اشاره به موارد منع استفاده از نان برای بیماران توضیح داد:نان ها از منابع مختلفی چون گندم و جو و... تهیه میشوند .

بر این اساس بیمارانی که به نوعی اختلال خود ایمنی روده مبتلا هستند نمی توانند از نان هایی که از غلات یا گندم تهیه می شوند استفاده کنند زیرا به غلات این نان ها حساسیت دارند در نتیجه با جذب نشدن و تحلیل پرزهای روده مواجه می شوند هر اندازه بیماری آنها دیرتر تشخیص داده شود میزان آسیبی که می بینند بیشتر است.


وی افزود: این بیماران در مجموع از خوردن نان های معمولی محروم هستند ما مصرف نان های تهیه شده از منابع دیگری که بدون پروتیئن های ویژه است برای این بیماران مجاز است البته به تازگی یکی از نانوایی های ایران توانسته است نان های ویژه ای برای این بیماران تهیه و عرضه کند.

مظهری درباره مصرف نان از سوی بیماران قندی بیان کرد: بیماران مبتلا به دیابت هم می توانند در چارچوب رژیم غذایی خود از نان هایی که ویژه آنهاست استفاده کنند.

بهترین نان برای این بیماران نان سبوس دار است مانند:نان سنگک و بربری و هر نانی که حاوی سبوس بوده یا مخلوطی از نان های تهیه شده از گندم و جو است این افراد این نان ها را می توانند در وعده های غذایی یا میان وعده ها و عصرانه قبل از خواب استفاده کنند.

۱۳۹۲/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...