نسخه چاپی

وزیری كه نیامده پیر شد!

نعمت‌زاده با تاكید بر اینكه از دست سیستم بانكی پیر شدم ولی آنقدر پیگیری می‌كنیم تا در نهایت به نتیجه برسد، اظهار داشت: اصل كار تولید به بانكها بر می‌گردد و اگر این بخش درست نباشد اقتصاد، تورم و اشتغال نیز درست نخواهد شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز با بیان اینکه در اوایل انقلاب گفته می‌شد که صنعت باید کنار گذاشته شود و کشاورزی محور توسعه باشد، اظهار داشت: ما معتقد بودیم این 2 مکمل یکدیگرند و مغایرتی با هم ندارند و در حال حاضر نیز چنین اعتقادی دارم و تاکید می‌کنم که اگر صنعت کنار گذاشته شود کشاورزی باید به دوران قدیم خود باز گردد و در مقابل نیز اگر کشاورز نباشد صنعت نیز نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر امروز در ذهن برخی از دوستان این موضوع وجود دارد که صنعت و کشاورزی مکمل یکدیگر نیستند باید بگویم اینها باید این ذهنیت را کنار بگذارند. برای مثال در اوایل انقلاب بخشنامه‌ای صادر شد که در شمال کشور توسعه صنعت ممنوع است و یا بسیار محدود باشد که پس از چند سال این بخشنامه لغو شد و در حال حاضر مردم شمال کشور نامه می‌زنند که وضعیت اشتغال در این منطقه مناسب نیست و نیاز به توسعه صنعت در شمال کشور وجود دارد که باید بگویم وقتی 30 سال برای عدم توسعه صنعت در شمال کشور تلاش کردیم نمی‌توان به این زودی به دنبال توسعه صنعت در این منطقه باشیم.

وزیر صنعت با بیان اینکه منظور بنده این است که اگر ذهنیتی وجود دارد که صنعت و کشاورزی مغایر یکدیگر هستند باید بعد از 35 سال این ذهنیت کنار گذاشته شود.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: طی 4 سال گذشته تولید محصولات اساسی کشور از جمله گندم، برنج و دانه‌های روغنی کاهش یافته است و طی سال گذشته شرکت بازرگانی دولتی مجموعا 2 میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام داد به همین دلیل تصمیم گرفته شد 9 میلیون تن وارد شود. ولی اگر به نحو دیگری در تولید این محصول عمل می‌کردیم وضعیت اشتغال و درآمدزایی ما بیشتر بود.

وی با بیان اینکه درسال جاری با تصویب قیمت‌های تضمینی سعی کردیم نرخ‌ها را اصلاح کنیم و میزان خرید تضمینی گندم در حال حاضر به 4.8 میلیون تن رسیده که لازم است 6.5 الی 7 میلیون تن وارد کنیم. همچنین در مورد برنج نیز 2.2 میلیون تن تولید داخلی وجود دارد در حالی که میزان مصرف 3.2 میلیون تن است بنابراین نیاز به واردات یک میلیون تن برنج داریم. این موضوع در مورد دانه‌های روغنی هم صدق می‌کند به نوعی که 13 درصد تولید داخلی در این محصول به 7 درصد کاهش یافته بنابراین نیازمند 93 درصد واردات هستیم که البته میزان مورد نیاز وارد کشور شده و انبارها پر است.

* سیستم بانکی مرا پیر کرد

وزیر صنعت با اشاره به اینکه در مورد سایر حبوبات‌ها نیز باید بگویم در برخی از آنها زمانی صادرکننده بودیم ولی در حال حاضر نیاز به واردات داریم ادامه داد: بخشی از این مشکلات مربوط به کشاورزان است که می‌توانند آن را حل کنند و بخشی نیز به ما و دولت بر می‌گردد که تلاش می‌کنیم آن را حل کنیم به نوعی که در برنامه 100 روزه 20 مورد از برنامه‌ها مربوط به وزارت صنعت بود و 10 مورد به بانکها مربوط می‌شد که البته بانکها هنوز همکاری لازم را در این زمینه انجام نداده‌اند.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه از دست سیستم بانکی پیر شدم ولی آنقدر پیگیری می‌کنیم تا در نهایت به نتیجه برسد، اظهار داشت: اصل کار تولید به بانکها بر می‌گردد و اگر این بخش درست نباشد اقتصاد، تورم و اشتغال نیز درست نخواهد شد بنابراین باید بدانند نباید تنها به دکان خود بچسبند. با توجه به برنامه‌هایی که برای رفع موانع تولید داشتیم 50 مانع را تهیه و در نهایت حدود 30 مورد آن تصویب و ابلاغ شد و به دنبال آن هستیم که سایر موانع باقیمانده نیز به نحوی به تصویب برسد.

وی با تاکید بر اینکه این موانع به آمریکا ربطی ندارد و دست خودمان است گفت: طی این 2 ماه سعی کردیم در حد امکان مشکلاتی را که می‌توانیم حل کنیم به نوعی که برای دریافت پروانه بهره‌برداری 6 ماه زمان نیاز بود در حالی که در دوره قبلی وزارتم این موضوع یک هفته‌ای انجام می‌شد. بنابراین اعلام کردند همان مصوبه‌ای که در آن زمان برای دریافت پروانه بهره‌برداری تصویب کرده‌ بودیم را اجرا کردند.

وزیر صنعت با اشاره به تصویب به موقع قیمت‌های خرید تضمینی خاطرنشان کرد: قیمت گندم 1050 تومان تصویب شد که این نرخ 200 تومان بالای قیمت آن با محاسبه ارز مبادله‌ای است بنابراین امیدواریم تولید نیز افزایش پیدا کند. همچنین برخی از کشاورزان درخواست تسهیلات دارند که باید بگویم با توجه به بدهکاری که دولت به بانک مرکزی دارد امکان این کار به روش عادی وجود ندارد بنابراین دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم نیاز شما را تامین کنیم.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه برای توسعه تولید کمی نیز نیاز به تعصب داریم، گفت: در زمینه آبیاری و مصرف بهینه آب نیز باید اقداماتی انجام دهیم و وزارت صنعت و بنده در همین جا آمادگی خود را برای انجام هر اقدامی در زمینه بهبود مصرف آب اعلام می کنیم به شرطی که این خواست از طرف شما باشد. همچنین در این راستا لازم است دولت نیز کمک‌هایی داشته باشد و یا تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای نیز به کشاورزان برای بهبود مصرف آب انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر لازم باشد در دولت و مجلس نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم و در صورت لزوم شخصا پیشنهاد می‌دهم برای بودجه سال آینده اگر لازم است بند و یا قانونی در مورد بهبود مصرف آب در بخش کشاورزی انجام شود.

وزیر صنعت در پایان در مورد صنایع تبدیلی گفت: حدود 11 هزار واحد صنعتی در کشور در این بخش وجود دارد که به نظر بنده در اغلب موارد کفایت می‌کند و حدود 360 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند که ظرفیت تولید این صنایع تبدیلی 90 میلیون تن است که نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه بیشتر دارد. البته امروز با توجه به این جلسه تصمیم گرفتم یک فرد خاص را مسئول بخش صنایع تبدیلی برای همفکری با وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان در نظر بگیرم.

در پایان کلانتری رئیس خانه کشاورز به وزیر صنعت پیشنهاد داد یکی از معاونین وی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز شود.

۱۳۹۲/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...