نسخه چاپی

حقوق مصرف كننده روی دنده فراموشی

صنعت خودرو طی یكسال گذشته فراز و نشیب های بسیاری به خود دید؛ از6 ماهه پایانی سال گذشته كه قیمت در بازار خودرو ترمز برید به یكباره روند صعودی به خود گرفت و هیچ یك از ارگانها و دستگاه ها هم نتوانست ترمز این بازار را بكشد تا اینكه وزیر «صنعت، معدن و تجارت» بالاخره آب پاكی را روی دست مردم ریخت و به صراحت اعلام كرد خودرو ارزان نمی‌شود.

به گزارش نما به نقل از خانه ملت، در 6ماه سال گذشته که روند رو به رشد قیمت خودرو در بازار استارت خورد و تا به امروز هم این روند ادامه داشته و کسی نتوانسته ترمز این بازار را بکشد در همان زمان دستگاه های مختلف تازه احساس وظیفه کردند؛ شورای رقابت با استدلال اینکه خودرو یک محصول انحصاری است تصمیم به تهیه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو گرفت، همزمان سازمان حمایت با انتقاد از ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودرو این سازمان را مسئول نظارت بر خودرو سازان عنوان کرد.

در همین حال کمیسیون اصل نودم مجلس به عنوان یک کمیسیون نظارتی به موضوع خودرو ورود کرد و معتقد بود:"شورای رقابت باید دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده ابلاغ کند".

اما این کشمکش ها خروجی مثبتی برای مصرف کننده نداشت تا اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم خود دست به کار شد و بعد از حدود سه ماه ریاست در این وزارتخانه روزگذشته در نشست خبری با خبرنگاران رسما اعلام کردکه مردم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند.

خودروسازان هم که تکلیف شان مشخص است؛ آنها بارها تاکید کرده‌اند قیمت خودرو قابل کاهش نیست، مگر آنکه شرایط کسب‌و‌کار عوض شده و هزینه‌های تولید پایین بیاید. به گفته خودروسازان، صنعت خودرو در این سال‌ها آنقدر زیان دیده که تا دو سه سال آینده هرچه هم سود ببرد، همه صرف جبران ضررها خواهد شد.

این حرف‌ها اگرچه مورد قبول مردم نیست و آنها بی پولی صنعت خودرو را باور ندارند، اما وزیر صنعت حال ناخوش جاده مخصوصی‌ها را باور کرده است.

نعمت‌زاده که انتخاب شدنش به عنوان وزیر «صنعت، معدن و تجارت» مورد استقبال اهالی صنعت به خصوص خودروسازان قرار گرفت، در تازه‌ترین موضع خود گفته که قیمت خودرو پایین نخواهد آمد.

البته موضوع دیگری که قابل بحث است تامین ارز مورد نیاز خودروسازان با نرخ مبادله ای از سوی بانک مرکزی بود که با توجه به ادعای خودروسازان در جلسه اخیر شورای رقابت بانک مرکزی ارز مورد نیاز آنها را تامین نکرد و خودروسازان ارز مورد نیاز خود را با ارز آزاد تامین کردند که این مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو است.

نباید با دست خود خودروسازان را در گرداب ورشکستگی انداخت

الله وردی دهقانی در این رابطه با اشاره به اینکه در حالی که خودروسازان ارز خود را از بازار آزاد تامین می کنند نمی توانیم انتظار کاهش قمیت داشته باشیم، گفت: صنعت خودرو که سال ها برای آن هزینه شده است نباید با دست خود ورشکسته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: جلسات متعددی با خودروسازان داشتیم؛ قیمت ارز، هدفمندی یارانه ها و تورمی که از سال گذشته افزایش یافته موضوعاتی است که هم صاحبان صنایع خودروسازی، مسئولان و مجلسی ها باید برای این صنعت چاره ای بی اندیشند تا ضمن ایجاد رونق در صنعت خودروسازی کشور، از تمام ظرفیت خودروسازان برای تولید استفاده شود به طوری که به تقاضای خودرو پاسخ داده شود و حتی به فکر صادرات باشیم.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعه سازان نیز عنوان می کردند نمی توانند مطالبات خود را از خودروسازان دریافت کنند به خبرنگار خانه ملت ، ادامه داد: اینکه وزیر صنعت به این نتیجه رسید که قیمت خودرو بیش از این کاهش نمی یابد قطعا حاصل بررسی ها و نشست هایی که با خودروسازان داشته است، بود اما در شرایط فعلی باید گفت باید بر اساس عرضه، تقاضا و مصالح خودروسازان تصمیماتی گرفته شود که هم تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان به حقوق خود دست یابند.

دهقانی گفت: تنها راهکاری که می توان برای کاهش قیمت خودرو از آن نام برد، کاهش قیمت تمام شده خودرو خواهد بود، برخی خودروها 90 درصد قطعات آنها تولید داخل است و برخی خودروها نیز بیش از 70 درصد به ارز وابسته هستند.

تعیین کارگروهی برای تعیین قیمت و سود واقعی خودروهای داخلی و خارجی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: نرخ ارز طی چندسال گذشته حدود 3 برابر افزایش یافت و علاوه بر آن باید تاثیر تورم داخلی بر قیمت خودرو باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: انتظار نداریم که قیمت خودرویی که وابستگی زیادی دارد با قیمت خودرویی که بیشتر قطعات آن در داخل تولید می شوند برابر باشد ضمن اینکه ارز مورد نیاز خودروسازان از بازار آزاد تامین می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید مجمع و کارگروهی قیمت تمام شده و سود واقعی خودرو را محاسبه کند و قیمت نهایی و معقول برای خودرو تعیین شود و باید برای بقای عمر صنعت خودروسازی راه کاری برای آن پیدا کرد.

بازار خودرو در قرق دلالان

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود گفت:سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد قیمت خودرو، راه را برای بهم ریختگی بازار خودرو و سوء استفاده دلالان، واسطه گران و سودجویان باز کرده و نوعی آشفتگی و تلاطم را در این بازار رقم خواهد زد.

سید محمد بیاتیان با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد عدم کاهش نرخ خودرو،به خانه ملت، گفت: اظهارات اخیر نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نرخ خودرو و اینکه در حال حاضر نرخ آن کف قیمت بازار است، بدون شک شباهت‌های بسیاری به سخنان رییس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز دارد.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، افزود: سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد قیمت خودرو، راه را برای بهم ریختگی بازار خودرو و سوء استفاده دلالان، واسطه گران و سودجویان باز کرده و نوعی آشفتگی و تلاطم را در این بازار رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که سازمانی به نام حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در کشور وجود دارد، اما به نظر می‌رسد واژه حمایت از مصرف کنندگان کاملا به فراموشی سپرده شده است.

بیاتیان اظهار کرد: بنده نیز قبول دارم که قیمت خودرو همانند سایر اقلام و کالاهای موجود در جامعه وقتی با افزایش قیمت مواجه می‌شوند، دیگر کاهش نخواهد یافت، اما حداقل می‌توان قیمت آنرا را ثابت نگاه داشت و ذهن مصرف کننده و جو بازار را آشفته نکرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، عنوان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در برخی از اظهارنظرهای خود تجدید نظر کند، چراکه اینگونه سخنان می‌تواند بازار خودرو را متشنج کند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خاطر نشان کرد: به مشاورین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز توصیه می‌شود با مشورت‌های نادرست خود به سمتی حرکت نکنند که متلاطم شدن بازار خودرو و تورم موجود در آن را افزایش و گسترش دهند.

راه کار کاهش قیمت خودرو

در همین رابطه نعمت الله کاشانی سرپرست اسبق اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران نیز به خبرنگار خانه ملت گفت: رکود بازار خودرو در رکود مطلق به سر می برد و این رکود هم در خودروهای داخلی و هم در بازار خودروهای خارجی مشهود است.

وی تاکید کرد: بازار خودرو به شدت در حالت رکود به سر می برد و خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد به طوری که در حال حاضر تولید خودروی 206 تیپ 2 بسیار کاهش یافته است.

این فعال بازار خودرو درباره دلایل رکود در بازار گفت:‌ این رکود به دلیل انتظار مردم از کاهش قیمت دلار و به تبع آن کاهش قیمت خودرو است، از طرفی نقدینگی در دست مردم نیست و سرمایه ها به هر دلیلی در بازارهای سوده مانند ملک، طلا و ارز حبس شده است و به ندرت نقدینگی در دست مردم مشاهده می شود.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه مردم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند صحیح بود.

کاشانی با بیان اینکه قیمت خودرو تنها در صورتی کاهش می یابد که نرخ ارز کاهش یابد، افزود: هزینه های جاری از جمله کارگر، هزینه های جانبی، بیمه و سایر هزینه افزایش یافته است.

سرپرست اسبق اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران با اشاره به اینکه تثبیت نرخ ارز بازار خودرو نیز تثبیت کرد، افزود: علاوه بر این آزاد کردن واردات خودروهای بالای 2500سی سی با تعرفه 140 درصدی در قیمت خودروهای خارجی موثر بوده است.

کاشانی با تاکید بر اینکه قبل از اینکه تعرفه 140 درصدی برای واردات خودروهای بالای 2500 سی سی تعیین شود قیمت این خودروها بی رویه افزایش یافته بود، ادامه داد: اما از زمانی که موضوع آزادسازی واردات این خودروها مطرح شده، آثار روانی مثبت خود را در بازار گذاشته است.

این فعال بازار خودرو درباره میزان تعرفه 140 درصدی نیز گفت: قشر پردرآمد جامعه از این خودروها استفاده می کنند، از این رو تصور نمی کنم این میزان تورم برای آنها مشکلی به وجود آورد.
اما لزوم توجه و تمرکز بر صنعت خودرو همچنان احساس می شود اما با در نظر گرفتن حق مصرف کننده؛ وزیر صنعت روز گذشته نگرانی خودروسازان از کاهش قیمت خودرو را برطرف کرد اما نگرانی مصرف کننده چگونه رفع می شود سوالی است که تاکنون بی پاسخ مانده است.

۱۳۹۲/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...