نسخه چاپی

"كیف پول روحانی" روی میز كار بهارستانی‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ كل كشور را مورد بررسی قرار داده و موادی از این لایحه را به تصویب رساندند.

به گزارش نما، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس با حضور ۱۹۷ تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال کل کشور، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۷۷ و الحاق موادی به آن، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح مواد ۳۸ و ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۷۸ و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد طرح اصلاح ماده ۸۵ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار امروز پارلمان قرار دارد.

**آغاز بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه

پیش از ورود به دستور جلسه، بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در تذکری آئین‌نامه‌ای به استناد به ماده ۲۴ آئین‌نامه داخلی به بند دوازدهم از وظایف و اختیارات هیئت رئیسه اشاره کرد و گفت: هیئت رئیسه باید از شأن و منزلت و اقتدارمجلس و نیز از حقوق و جایگاه نمایندگان محافظت کند. اما متاسفانه هیئت رئیسه مجلس در انجام این وظیفه رعایت قانون را نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر قرار است برای شمارش آراء تعدادی از نمایندگان انتخاب شوند، باید براساس ضوابطی انتخاب شده باشند. اگر به صورت هیئتی و بر مبنای دوستی و رفاقت است که به مردم اعلام کنید و اگر بر مبنای قرعه‌کشی است که آن را هم اعلام کنید.

**نعمتی: اگر مجلس بخواهد بی‌انصافی کند، وای به حال دیگر دستگاه‌ها

وی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی نماینده‌تر نداریم، گفت: همه نمایندگان ملت دارای یک رای هستند، پس نباید همواره تعدادی مخصوص وابسته به افراد خاص برای شمارش آراء در جایگاه هیئت رئیسه حضور پیدا کنند. واقعاً متأسفم برای برخی از اعضای هیئت رئیسه که قسم خوردند بی‌طرف باشند.

نعمتی ادامه داد: فردی که در صحن مجلس به آحاد نمایندگان توهین کرد، بنده تذکر دادم، اما عضو هیئت رئیسه آن را نادیده گرفت و این موارد تفسیر به رأی است. چرا نباید حقوق ملت را رعایت کنیم و چرا نباید قانونی رفتار کنیم و چرا نباید به قسم خود پایبند باشیم در حالی که مجلس در راس امور است و جایگاه بالایی دارد و اگر مجلس بخواهد خدای ناکرده بی‌انصافی کند وای به حال دیگر دستگاه‌ها.

**ابوترابی‌فرد: اگر جای تذکر بود به همکاران منتقل می‌کنم

پس از تذکر نعمتی محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، در مورد تذکر اول وی گفت: تا جایی که بنده در جریان هستم و در هیئت رئیسه نیز بحث شد، اراده ما بر این بود که در شمارش آراء دوستان از فراکسیون‌های مختلف و از جریان‌های سیاسی مجلس حضور داشته باشند و به گونه‌ای شمارش انجام شود که اعتماد مجموعه مجلس را در پی داشته باشد. با همین نگاه بود که افراد معرفی شدند. انشاءالله در این جهت اراده بر این است که حداکثر اعتماد را داشته باشیم.

وی در مورد تذکر دوم نعمتی نیز خاطرنشان کرد: این مورد را بررسی می‌کنم و اگر جای تذکر بود به همکاران منتقل می‌کنم. اما تمام نگاه اعضای هیئت رئیسه بر این است که در چارچوب آئین‌نامه عمل کنند و اگر در مسئله‌ای نقدی به ذهن فردی رسید آن را گوش می‌کنیم و از آن استفاده خواهیم کرد.

ابوترابی در این هنگام که نعمتی از روی صندلی خود به وی اعتراض می‌کرد، گفت: در انتخاب افراد برای شمارش آراء جای قرعه‌کشی نیست، چرا که ممکن است در قرعه ۵ نفر از یک فراکسیون بیرون بیایند که نظر دوستان را تامین نمی‌کند. پس باید به گونه‌ای افراد را انتخاب کنیم که حداکثر اعتماد نمایندگان به دست بیاید.

**تخصیص اعتبارات به پروژه‌های عمرانی با تفاوت بیش از ۲۰ درصد ممنوع شد

در ادامه جلسه علنی امروز نمایندگان وارد بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور شدند. بهارستان‌نشینان در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته کلیات این لایحه را به تصویب رساندند و امروز بررسی تبصره‌های ماده واحده این لایحه را آغاز کردند.

نمایندگان در تبصره یک ماده لایحه مذکور مقرر کردند که بند زیر جایگزین بند ۲-۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور شود:

"کاهش اعتبار هر یک از ردیف‌های طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مندرج در پیوست شماره یک این قانون حداکثر تا ۱۰ درصد صرفا برای افزایش به سقف تخصیص اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با خاتمه سال ۱۳۹۲ این قانون در هر دستگاه اجرایی و در داخل هر شهر و هر استان مجاز است. تفاوت بیش از ۲۰ درصد در تخصیص و پرداخت ردیف‌های مصوب در ۸۵ درصد سایر طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای توسط کمیته تخصیص اعتبار و پرداخت توسط خزانه ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است".

وکلای ملت تبصره یک ماده واحده لایحه اصلاح بودجه سال جاری را با ۱۲۹ رای موافق، ۶۵ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

وکلای ملت در بند ۲-۷ قانون بودجه سال جاری مقرر کرده بودند که در راستای اجرای بند "ل" ماده ۲۲۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران کاهش تخصیص اعتبار هر یک از ردیف‌های طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مندرج در پیوست شماره یک این قانون حداکثر تا ۱۰ درصد صرفا برای افزایش به سقف تخصیص اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با خاتمه کار ۱۳۹۲ این قانون در هر دستگاه اجرایی و در داخل هر فصل و هر استان مجاز است. تفاوت بیش از ۱۰ درصد در تخصیص و پرداخت ردیف‌های مصوب سایر طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای توسط کمیته‌های تخصیص اعتبار و پرداخت توسط خزانه ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است.

دولت در لایحه اصلاح قانون بودجه پیشنهاد کرده بود که عبارت "تفاوت بیش از ۱۰ درصد در تخصیص و پرداخت ردیف‌های مصوب سایر طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای توسط کمیته‌های تخصیص اعتبار و پرداخت توسط خزانه ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است" حذف شود.

در صورتی که این پیشنهاد دولت به تصویب می‌رسید دولت برای تخصیص اعتبارات به پروژه‌های عمرانی سقفی نداشت و می‌توانست به هر پروژه هر میزان که می‌خواهد تخصیص دهد و یا به برخی پروژه‌های دیگر هیچ اعتباری تخصیص ندهد.

این تبصره از ماده واحده لایحه مذکور یکی از پربحث‌ترین تبصره‌های لایحه بود که انتقادات نمایندگان را به همراه داشت چرا که دست دولت در تخصیص اعتبارات باز می‌شد و می توانست به برخی از پروژه‌های عمرانی صددرصد تخصیص و به برخی دیگر هیچ اعتباری تخصیص ندهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه تبصره ۲ ماده واحده این لایحه را بررسی کردند.

**توکلی:سرنوشت صندوق توسعه ملی را به سرنوشت حساب ذخیره ارزی بدل نکنیم

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری اختصاص داشت، طی سخنانی در موافقت با پیشنهاد حذف یک تبصره از لایحه مذکور گفت: مشکل ما تنها پول نیست، بلکه اقتصاد نفتی جزو مشکلات کشور است، چرا که اقتصاد نفتی برای دولت قدرت خرید جدید ایجاد می‌کند و این موضوع تورم‌زا است.

وی ادامه داد: وقتی قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند، دولت از طریق عرضه ریال می‌خواهد تقاضا را جبران کند تا تورم ایجاد نشود، اما این راهکار حل مشکلات نیست، بلکه ما سال‌هاست که التماس می‌کنیم از ارز نفتی بی‌حساب استفاده نشود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه استفاده از درآمدهای نفتی به جارو شدن حساب ذخیره ارزی می‌انجامد، گفت: مقام معظم رهبری براساس دید منطقی خود در سیاست‌های کلی ابلاغی تأکید کردند که درآمد ارزی باید صرف تولید و به‌شکل ارزی خرج شود. بنابراین براساس این سیاست‌ها ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه ملی برود، ما نمایندگان هم در قانون برنامه پنجم تصویب کردیم که هر سال چند درصد به این ۲۰ درصد ابلاغی رهبری اضافه شود.

توکلی ادامه داد: درست است که این مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه برای کاهش ۶ درصد از سهم صندوق توسعه ملی با فرمایشات مقام معظم رهبری تعارضی ندارد، اما باید توجه کرد که مصرف درآمدهای صندوق توسعه ملی برای مصارف دولتی با روح سیاست‌های کلی و قانون برنامه پنجم ناسازگار است.

وی تأکید کرد: دولت می‌خواهد کسری بودجه خود را با درآمد صندوق توسعه ملی بپوشاند، اما با این اقدام سرنوشت صندوق به سرنوشت حساب ذخیره ارزی بدل می‌شود. بنابراین نباید مجلس چنین مصوبه‌ای داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان سخنان خود تصریح کرد: کشور نروژ به‌عنوان یک کشور نفت‌خیز تجربه خوبی داشته و اکنون تمام درآمدهای نفتی خود را به صندوق می‌ریزد و کشور را با مالیات اداره می‌کند. ما هم باید مشکل بودجه را با کاهش هزینه‌ها و پرهیز از خرج‌تراشی حل کنیم.

به گزارش تسنیم، دولت در لایحه اصلاح قانون بودجه پیشنهاد داده بود که به‌جای واریز ۲۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، ۲۰ درصد واریز کند و ۶ درصد مابه‌التفاوت را به پیش‌پرداخت تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) اختصاص دهد.

این پیشنهاد دولت با مخالفت برخی از نمایندگان مجلس مواجه بود که آنها پیشنهاد حذف این تبصره از لایحه را مطرح کردند، اما این پیشنهاد با رأی منفی نمایندگان مجلس مواجه شد.

**نوبخت: اعتباری برای پروژه‌های عمرانی نداریم

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ضمن مخالفت با پیشنهاد حذف تبصره ۲ لایحه مذکور اظهار داشت: دولت به‌جهت پایبندی به قانون اصلاحیه بودجه سال جاری را به مجلس ارائه داد، اما نمایندگان مجلس باید بدانند که وقتی میکروفن‌های‌شان باز است و همه مذاکرات برای مردم پخش می‌شود، نباید هر توصیف یا اظهار نظری را به کار ببرند و باید روی سخنان خود التفات داشته باشند.

وی ادامه داد: دولت می‌توانست لایحه اصلاح بودجه را به مجلس نیاورد، اما به‌خاطر شفافیتی که داشت و همچنین به‌دلیل پایبندی‌اش به قانون این اصلاحیه را ارائه داد تا کشور دچار تورم نشود، بنابراین نباید دولت را به عدم شفافیت و بی‌انضباطی متهم کرد؛ این الفاظ درست نیست و نباید از تریبون مجلس مطرح شود.

معاون رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: ما وقتی به مجلس می‌آییم، نمایندگان نامه‌هایی به ما می‌دهند و درخواست‌هایی دارند. دیشب، پریشب و امشب من با مجمع نمایندگان چند استان جلسه داشتم و شما نمایندگان در این جلسات انتظاراتی را مطرح کردید. وقتی شما انتظار دارید که ما به خواسته‌های‌تان توجه کنیم، پس شما هم به خواسته‌های دولت توجه کنید.

نوبخت ادامه داد: اکنون پولی برای توزیع به پروژه‌های عمرانی وجود ندارد و اگر شما نمایندگان این عدد را در اختیار دولت برای اجرای دستوراتتان قرار نمی‌دهید، چرا به من نامه می‌دهند؟

وی با اشاره به سخنان احمد توکلی که درآمدهای نفتی ایران را با کشور نروژ مقایسه کرده بود، گفت: شما دوستان چرا در سخنانتان ایران را با نروژ مقایسه می‌کنید در حالی که ایران در شرایط تحریم قرار دارد و ارزش ریالش پایین آمده است؟ بنابراین باید کاری کرد تا کشور را از تنگنا نجات دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور همچنین گفت: ما به تأکیدات مقام معظم رهبری برای واریز ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی پایبندیم و آن را رعایت کرده‌ایم و تا پایان سال هم ۲۲ درصد به صندوق واریز می‌کنیم، اما تنها خواستیم تا ۶ درصد از سهم صندوق به پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد. البته می‌دانم که طبق قانون برنامه پنجم امسال باید ۲۶ درصد به صندوق واریز شود، اما این قانون در شرایطی تصویب شده که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم. اما اکنون درآمد کشور به یک‌سوم تقلیل یافته است، پس ما را درک کنید.

نوبخت اضافه کرد: اکنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم حوزه‌های انتخابی شما نمایندگان از این پروژه‌های عمرانی نان می‌خورند، بنابراین وقتی اعتبار این پروژه‌ها قطع شود، آنها نمی‌توانند کاری کنند. همچنین ما اکنون ۲۰ میلیارد دلار در چین داریم که نمی‌توان آن را برگرداند و این کشور در جهت مراودات اعلام کرده که این ۲۰ میلیارد دلار را به‌صورت فاینانس به ما می‌دهد به‌شرط اینکه پیش‌پرداخت ۷/۵ درصد را ما واریز کنیم. بنابراین اگر شما موافقت کنید که ما ۶ درصد از سهم صندوق توسعه ملی را کمتر واریز کنیم، با این رقم می‌توانیم پیش پرداخت ۷/۵ درصد فاینانس را واریز کنیم تا ۲۰ میلیارد دلار وارد کشور شود.

وی بر همین اساس تأکید کرد: ما به صندوق توسعه ملی دست نمی‌زنیم و تنها می‌خواهیم ۶ درصد از ورودی و واریز به صندوق را کاهش دهیم.

معاون رئیس‌جمهور در پایان سخنان خودش خطاب به نمایندگان تصریح کرد: اگر این تبصره را تصویب نکنید، ما اعتباری برای تخصیص پروژه‌های عمرانی نداریم. پس شما هم هرچه نامه و درخواست دارید برای برنامه ششم و سال آینده بگذارید، چرا که اکنون اعتباری برای توزیع وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، دولت در لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری پیشنهاد کرده بود تا به‌جای واریز ۲۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی ۲۰ درصد به صندوق واریز کند و ۶ درصد را برای پیش‌پرداخت تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) اختصاص دهد.

**مخالفت مجلس با حذف یک تبصره درباره کاهش سهم واریزی به صندوق توسعه ملی

در تبصره ۲ ماده واحده این لایحه، دولت پیشنهاد داده بود که در جزء ۲-۳ عبارت «۲۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی و ۲ درصد سهم بازپرداخت برداشت از این صندوق (بابت پرداخت عیدانه سال ۱۳۹۱) را به حساب مربوط واریز و ۵۷/۵ درصد» به عبارت «۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی و ۲ درصد سهم بازپرداخت برداشت از این صندوق (بابت پرداخت عیدانه سال ۱۳۹۱) را به حساب مربوط واریز و ۶۳/۵ درصد» تغییر می‌یابد.

در جلسه امروز روح‌الله عباسپور نماینده مردم بویین‌زهرا در مجلس پیشنهاد حذف این تبصره را از لایحه مطرح کرد و در سخنان خود گفت: این تبصره سبب می‌شود که ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی کم شود و با این کار بخش خصوصی و اشتغال تضعیف خواهد شد.

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت نیز در سخنانی ضمن مخالفت با پیشنهاد حذف تبصره ۲ لایحه مذکور گفت: برای حذف این تبصره استناد می‌شود به این موضوع که واریز به صندوق توسعه ملی براساس سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و برنامه پنجم توسعه است، اما باید به این نکته توجه کرد که برنامه پنجم در شرایطی نوشته شده که منابع مشخص بوده و کشور در تحریم قرار نداشته است. بنابراین اگر این بند حذف شود، نباید برای انجام پروژه‌های عمرانی از دولت توقعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: چرا ما به دولت قبل این اجازه را ندادیم در حالی که دولت یازدهم از ابتدا تاکنون تمام کارهای خود را با اجازه مجلس انجام داده است؟

وکلای ملت در ادامه با پیشنهاد حذف تبصره ماده واحده از لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری با ۹۸ رای موافق، ۹۶ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در صحن علنی مخالفت کردند.

**پیشنهاد حذف پیش‌پرداخت تسهیلات مالی خارجی رای نیاورد

همچنین نمایندگان در ادامه بررسی لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور با پیشنهاد حمیدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مخالفت کردند.

وی پیشنهاد حذف جمله‌ای از تبصره ۲ را داده بود که در آن آمده است: با توجه به اینکه طبق قانون برنامه پنجم ۲۶ درصد از درآمد نفتی باید به صندوق توسعه ملی واریز شود، ۲۰ درصد به این صندوق واریز شده و ۶ درصد دیگر نسبت به پیش‌پرداخت تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) طرح‌های مصوب اقدام شود که این پیشنهاد که از ۲۱۵ نماینده حاضر، ۲۷ رای موافق، ۱۱۶ رای مخالف و ۲۲ رای ممتنع تصویب نشد.

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در مخالفت با این پیشنهاد گفت: به بنده این حق را بدهید که نمی‌توانم پشت تریبون عمومی بیشتر از این توضیح دهم و موضوع را باز کنم و این نوعی مدیریت است که با اختصاص مبلغ جزئی از ورودی آتی به صندوق توسعه ملی، مبالغ بیشتری را به داخل کشور بیاوریم. یعنی با اختصاص این ۶ درصد به عنوان پیش‌پرداخت ۷/۵ درصد فاینانس‌ها را داشته باشیم که در عوض مبالغ بیشتری وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه خودم را نماینده ادوار مجلس می‌دانم، گفت: بنده اغلب نمایندگان را به عنوان همکار خطاب می‌کنم و خود را که در پشت این تریبون قرار گرفتم، همچون گذشته سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه می‌دانم و انشاءالله در سایه تعامل دولت و مجلس، مردم نفع می‌برند. با مخالفت با این پیشنهاد اگر تبصره ۲ تصویب شود، دولت اجازه پیدا می‌کند ۶ درصد از منابع آتی ورودی صندوق توسعه ملی را جهت پیش‌پرداخت به تسهیلات مالی خارجی (فاینانس‌ها) اختصاص دهد.

در ادامه چندتن از نمایندگان تذکرات آئین‌نامه‌ای خود را ارائه کردند.

**قاضی‌پور: قبلاً می‌گفتند مشکلات اقتصادی به خاطر سوءمدیریت است، حالا می‌گویند به‌خاطر تحریم‌هاست

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در اخطار قانون اساسی به استناد به اصل سوم و تذکر آیین‌نامه‌ای به استناد بند ۱۱ ماده ۲۴ اظهار داشت: بنا به اظهارات کارشناسان وضع مالی کشور از نیمه دوم سال ۹۱ خیلی بهتر است و ما در دولت‌های قبل می‌گفتیم ۹۰ درصد سوء مدیریت است و ۱۰ درصد مربوط به تحریم‌هاست، اما در دولت فعلی صحبت این است که صددرصد مشکلات از تحریم‌هاست.

وی ادامه داد: افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو و افزایش ۴۴۰ درصدی افزایش حق هزینه انشعاب برق شهری چه ارتباطی به تحریم دارد؟ اینها فقط بحث‌های مدیریتی است. ما در قانون بودجه اجازه نداده‌ایم که دولت حق انشعاب برق روستائیان را از ۸۵ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان و حق انشعاب شهری را از ۱۶۸ هزار تومان به ۸۱۰ هزار تومان و بیش از ۴ برابر برساند. آقای ابوترابی‌فرد شما که مدافع حقوق کارگران و مردم مظلوم هستید اجازه ندهید این دولت حق انشعابات را با ظلم به قشر آسیب‌پذیر ۴ برابر کند.

**توکلی: استفاده دولت از صندوق توسعه ملی ممنوع است

احمد توکلی نماینده تهران در مجلس در اخطار قانون اساسی با اشاره به پیشنهاد موسوی لارگانی گفت: پیشنهاد موسوی لارگانی این است که منابع صندوق توسعه ملی صرف امور دولتی شود، اما شما نمی‌توانید از منابع صندوق توسعه ملی استفاده دولتی کنید و با اصل ۱۱۰ مغایرت دارد.

وی گفت: بر اساس بند دوم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سالانه ۲۰ درصد از درآمد فروش نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود و ما در برنامه پنجم نیز تصویب کردیم که سالانه ۳ درصد به این ۲۰ درصد افزوده شود و هرگونه استفاده دولت از صندوق توسعه ملی ممنوع است. قانون برنامه پنجم نیز در راستای سیاست‌های کلی تصویب شده لذا نباید تغییری کند.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: ما در برنامه پنجم مفاد سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را آوردیم و تبصره ۲ خلاف قانون برنامه پنجم است که برای رای آوردن نیاز به دو سوم آرا دارد.

**پیرموذن: پیاز داغش را زیاد نکنید

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی به استناد به اصل ۲ و ۱۱۰ گفت: مقام معظم رهبری حماسه اقتصادی را از ما طلب می‌کند و زمینه و پیش نیاز تحقق حماسه اقتصادی، حمایت از رئیس جمهور است، نه حاشا کردن مشکلات. اگر قرار بود مشکلی نداشته باشیم، الان باید کشوری بدون درد و مشکل بودیم و ما باید یار شاطر باشیم و نه بار قاطر.

وی ادامه داد: نوبخت نیز اصلا عصبانی نبود و سخنانش در راستای تحقق حماسه اقتصادی است. بعضی عزیزان پیازداغ را زیاد می‌کنند.

ابوترابی فرد نیز در پاسخ به پیرموذن گفت: نگاه مجلس نیز این است که یار شاطر باشد، البته با نگاهی که فکر می‌کنم کمک به دولت است.

**بذرپاش: سیاه‌نمایی از شرایط کشور به‌ضرر دولت است

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی در تذکری اظهار داشت: ما دوستان دولت را متین و اهل مبادی آداب می‌دانستیم و می‌دانیم، اما بنده از آقای نوبخت تعجب کردم که یک‌دفعه عصبانی شد و با این لحن با نمایندگان صحبت شد.

وی در تذکر دیگری گفت: اخیراً توسط مقامات اجرایی سیاه‌نمایی‌هایی از شرایط کشور در حال اتفاق است که ما فکر نکنیم برای توجیه عملکرد ما خوب خواهد شد چرا که ناامیدی گسترده‌ای را در داخل کشور رقم می‌زند و دشمنان را امیدوار می‌کند و اینکه مدیران اجرایی با آمارهای نگران کننده، ناامیدی را پمپاژ کنند و بگویند دولت را با وضعیت بدی تحویل گرفته‌اند، شاید از منظر سیاسی کار خوبی باشد، اما در کلّیت برای کشور و حتی خود دولت خوب نیست.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را به‌عهده داشت، در پاسخ به بذرپاش گفت: در کشور با واقعیتی روبه‌رو هستیم که همه آن را می‌دانند و اینکه منابع درآمدی ما به‌دلیل تحریم کاهش پیدا کرده است و اگر با این زبان با مردم صحبت کنیم، همانند سال گذشته که با موفقیت همراه بود و نتیجه آن را در انتخابات ۲۴ خرداد دیدیم، با اقتدار عبور خواهیم کرد.

وی زیرساخت‌های کشور را مناسب دانست و گفت: دشمنان می‌دانند حتی اگر منابع نفتی ما کاهش پیدا کند، ما می‌توانیم منابع درآمدی و بودجه خود را از روش‌های دیگری جبران کنیم و در حال حاضر شرایط مطلوبی برای تغییر ریل داریم و می‌توانیم کشور را از وابستگی به نفت نجات دهیم و در شرایط فعلی تحریم‌ها فرصت هستند.

**رسایی: نوبخت نمایندگان را تهدید نکند

در ادامه حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ گفت: آقای نوبخت و دوستان دولت تعابیری به کار می‌برند که گویا بر سر مجلس منت می‌گذارند که اصلاحیه بودجه را به مجلس آوردند و می‌خواهند از طریق قانونی پیش بروند و نمایندگان را تهدید می‌کنند که اگر به فلان پیشنهاد رأی بدهید، دولت به درخواست نمایندگان عمل نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر درخواست نمایندگان غیرقانونی است که دولت نباید آنها را اجرا کند، اما اگر قانونی است که کار مردم است و کار شخصی نمایندگان نیست و با این لحن نباید با نمایندگان صحبت کنند و حتی زمانی که آقای نوبخت از پشت تریبون پایین آمد، بدتر از آن چیزی را که به کل نمایندگان گفته بود به بنده گفت. اما آن لحن مربوط به شخص بنده بود و بنده به ایشان گفتم: اینجا مجلس است و نباید چنین ادبیاتی را به کار ببرید و اگر دلسوزانه است می‌گویم استفاده از این لحن درست نیست و جواب نمی‌دهد.

ابوترابی‌فرد در پاسخ به رسایی گفت: دوستان با شناختی که نسبت به نوبخت دارند می‌دانند ادبیات وی مسالمت‌آمیز و دوستانه است و آنچه نوبخت اشاره کرد ناظر بر این بود که اگر ۶ درصد در اختیار دولت قرار بگیرد، با ظرفیت بیشتری می‌توانند پاسخگوی درخواست‌های منطقی نمایندگان نسبت به حوزه‌های انتخابی خود باشند و اگر ۶ درصد به منابع عمومی دولت اضافه نشود، قطعاً دولت با محدودیت منابع نمی‌تواند در جهت پاسخ به درخواست‌های نمایندگان اقدام کند. حالا شاید انتظار نمایندگان از آقای نوبخت فراتر بوده باشد.

**نطق ۳۱ دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور جلسه علنی امروز را قرائت کرد؛ براین اساس جواد سعدون‌زاده نماینده مردم آبادان در مجلس، فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس، صید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک در مجلس، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس و غلامحسین شیری نماینده مردم هشترود در مجلس به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**سعدون‌زاده:باید هشدارهای مقام معظم رهبری نصب‌العین تیم مذاکره کننده کشور قرار گیرد

جواد سعدون‌زاده نماینده مردم آبادان در مجلس به عنوان نخستین ناطق میان دستور جلسه علنی امروز اظهار داشت: در مذاکرات هسته‌ای باید منویات و هشدارهای مقام معظم رهبری نصب‌العین تیم مذاکره کننده کشور قرار گیرد چراکه فناوری هسته‌ای به یک نماد ملی تبدیل شده است و هرگونه چرخش ناشیانه در این فرآیند تحت نام نرمش به احساست فرزندان ایران زمین ناامیدی ایجاد نکند.

وی گفت: نرمش قهرمانانه یک پهلوان برای کسب پیروزی در میدان کارزار است و فرسنگ‌ها با چرخش ناشیانه یا انعطاف جاهلانه فاصله دارد.

**آلیا: آقای روحانی! موجودی کیف خود را به بیگانه نگویید

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان‌دستور اظهار داشت: روزهای آتی در تاریخ مناسبات مهمی مانند روز مباهله، روز خانواده و تکریم بازنشستگان، روز نوجوان و بسیج دانشجویی و هفته آینده شب اول محرم مصادف با روز ملی مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و به تعبیر ملت ایران روز "مرگ بر آمریکا" را در پیش رو داریم که همگی را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: شایسته است که در نظام جمهوری اسلامی جایگاه و قداست خانواده بیش از پیش حفظ و تقویت شود و دولت در جهت اجرای کامل قوانین مربوطه مانند راهکار توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، قانون تسهیل ازدواج جوانان، قانون استفاده مادران از ۹ ماه مرخصی زایمان و قانون حمایت از خانواده را با تخصیص اعتبار لازم در بودجه انجام دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به روز ۱۳ آبان گفت: ملت ایران به استقبال از برگزاری روز ۱۳ آبان رفته است و همه وقایع بیانگر کینه‌توزی و اسلام‌‌ستیزی و دشمنی دولتمردان آمریکایی علیه ملت ما است؛ ماجرای تبعید حضرت امام (ره)، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و شهادت دانش‌آموزان در این روز از حافظه تاریخی ما هرگز زدوده نخواهد شد.

آلیا افزود: به ویژه در مراسم امسال به دلیل برخی مواضع سردمداران آمریکایی مانند وندی شرمن، جان کری و دیک چنی، ذکر سیاسی "مرگ بر آمریکا" در آستانه محرم حسینی طنین‌انداز خواهد شد و ذکر شعار مرگ بر آمریکا و سوزاندن پرچم آن امروزه در بیشتر کشورهای جهان حرکتی انقلابی برای رهایی مستضعفان تلقی می‌شود. این روز در کشور ما روز نظرسنجی و رفراندومی برای ارتباط با آمریکا است و پاسخی به آنان که ذوق‌زده شده‌اند و در خیال رابطه دلشان قنج می‌زند.

وی گفت: این روزها موضوع گزارش احمد شهید گزارشگر مزدور حقوق بشری که با اتکا به اطلاعات دروغین تروریست‌های خائن تهیه شده است، عمق کینه استکبار به ملت ما را بیان می‌کند؛ آقای احمد‌شهید، نظر شما در مورد شهادت مرزبانان ما در سراوان چیست؟ در پاسخ به شهادت دانشمندان هسته‌ای چه می‌گویید و از مواضع تبعیض نژادپرستانه مقامات آمریکایی در کشتن سیاهپوستان و اعدام مبتلایان به بیماری روانی چه خبر دارید؟

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اینگونه گزارشات هیچ ارزش فعالیت حقوق بشری ندارد و ما در فراکسیون حقوق بشر مجلس این مواضع را محکوم کرده و جمهوری اسلامی ایران با دعوت از گزارشگران منصف وضعیت حقوق بشر خود را به ویژه در موضوع حقوق زنان، کودکان، معلولان و اقلیت‌های دینی در نشست‌های دوره‌ای ارائه خواهد داد.

آلیا در خصوص مذاکرات ژنو گفت: در مذاکرات با ۱+۵ ،‌ در مذاکرات وین، با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نمایندگان مذاکره‌کننده نباید از چهارچوب NPT خارج شوند. در این فرایند رژیم صهیونیستی و آمریکا، ایران و مجلس جمهوری اسلامی را قطعا نامحرم می‌دانند، لذا شایسته نیست این نگاه در برخی مسئولان اجرایی کشور هم باشد.

وی خطاب به ظریف گفت: آقای ظریف؛ مشروعیت شما در جایگاه وزارت برخواسته از رای مجلس است، لذا مجلس را امین خود بدانید. پشیمان نمی‌شوید و ما از شما حمایت می‌کنیم. ما با رویکرد برد - برد موافق هستیم، اما نگرانی آن است که گاهی بر اثر فشار برخی غضنفرهای داخلی نتیجه تمام تلاش‌ها مانند دوره اصلاحات برد آمریکا شود و مواجهه با تحریم‌های غیرقانونی جدید باشیم.

آلیا با اشاره به بحران‌های اخیر در منطقه اظهار داشت امروزه بحران و ناآرامی در منطقه غرب آسیا منشأ ضرر و زیان شده است که ما خواهان رفع بحران از طریق سیاسی بویژه در مذاکرات ژنو ۲ هستیم.

وی خطاب به رئیس‌جمهور تاکید کرد: آقای روحانی شما که ملبس به لباس پیامبر اکرم (ص) و از رجال سیاسی و باسابقه هستید، شایسته است در اسرع وقت اعتدال را تعریف کنید. مردم ولایت‌مداری که خالق حماسه سیاسی ۲۴ خرداد بودند، می‌پرسند که چه اتفاقی افتاده که در فضای کشور مشکل اولویت‌دار زنان ما مصرف قلیان، خوانندگی و مضر بودن استفاده از مرخصی شیردهی اعلام می‌شود. لطفا واژه اعتدال را تعریف کنید که مانند واژه اصلاحات ذبح نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: چه شده که عده‌ای فضای سیاسی کشور را برای آرزوهای پوسیده خود در اهانت به عفاف و حجاب و ساحت خانواده شهدا مناسب تلقی می‌کنند؟ ما خانواده شهدا خون عزیزان خود را ایثار کردیم که اسلام و احکام آن بماند؛ ما تا آخر ایستاده‌ایم.

آلیا افزود: دیگری در جولانگاه روزنامه زرد در شب عید غدیر به ساحت امیرالمومنین علی (ع) اهانت می‌کند و دیگری مردم را دعوت به عدم برگزاری روز ۱۳ آبان می‌کند. همچنین دیگری به دنبال حذف ذکر سیاسی "مرگ بر آمریکا" از ادبیات جمهوری اسلامی است و آن را ناجوانمردانه به امام (ره) نسبت می‌دهد.

وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی ما خیرخواه شما هستیم. لطفا اعتدال را در حوزه فرهنگ، سیاست، دین اقتصاد و زنان خانواده تبیین کنید. لطفا موجودی کیف خود را به بیگانه نگویید؛ به گفته رئیس کمیسیون بودجه مجلس دولت با پول کافی تحویل شما شده است و در بانک ذخایر طلا دارید. اگر فقط نیمی از زنان جامعه ذخایر طلای خود را به زیر پای مقام معظم رهبری بریزند با آن می‌توان بانک‌های آمریکا را خرید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یادتان باشد شما مردان خوش‌ذوق در مناسبت‌های مختلف به دختران و همسرانتان طلا هدیه می‌دهید.

**قادری: حل معضلات مدیریتی موضع ما را در مذاکرات هسته‌ای تقویت می‌کند

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان‌ دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: قصد داشتم که در ارتباط با ساحلی شدن فارس مسائلی را مطرح کنم و برای دفاع از آن اسنادی را ارائه کنم، ولی با توجه به مراجعه تعدادی از نمایندگان مبنی بر حفظ آرامش و تاکید بر روند واسپاری این کار به دولت و از آنجا که مصوبه با تدبیر دولت در مسیر قانونی در حال انجام است، لذا از ورود به این موضوع خودداری می‌کنم.

وی ادامه داد: از اینکه نمایندگان استان هرمزگان با درک شرایط و موقعیت کشور به ادامه پیگیری مسئله در نهادهای حاکمیتی دولت تاکید دارند، قدردانی کرده و اعلام می‌کنم که موضوعات تقسیماتی نباید محل اختلاف داخلی و خدشه‌دار شدن امنیت ملی شود، چراکه در شرایطی هستیم که مذاکرات هسته‌ای و مسائل اقتصادی ایجاب می‌کند تمام نگاه‌ها معطوف به وحدت باشد و از هرگونه تفرقه خودداری شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این روزها که نزدیک ۱۳ آبان هستیم، ضمن حفظ نگاه‌مان نسبت به کینه‌توزی‌های و تجاوزگرایی‌های آمریکا باید در بحث مذاکرات به گونه‌ای برخورد کنیم که بهانه‌ای به دست دشمن ندهیم.

وی ادامه داد: طبعاً نگاه‌های منفی نسبت به آمریکا وجود دارد تا زمانی که آمریکا تلاش نکند و گذشته را اصلاح نکند، این نگاه‌ها در کشور به قوت خود باقی خواهد ماند و امیدواریم به شرایطی برسیم که آمریکا بتواند گذشته خود را اصلاح کرده و نگاه‌ها را تغییر دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: موضوعی که این روزها براساس تصورات داخلی مطرح است، این است که اگر مذاکرات هسته‌ای و دیپلماتیک به خوبی پیش رود تمام مشکلات کشور حل می‌شود در صورتی که چنین نیست. چرا که بخشی از مشکلات کشور به تحریم‌ها باز می‌گردد و بخش عمده‌ای از مشکلات به سوء مدیریت، مشکلات مدیریتی و کاستی‌هایی که در استراتژی اقتصادی وجود دارد، باز می‌گردد. اگر ما بحث‌های مدیریتی را حل کنیم قطعاً‌ در مذاکرات هسته‌ای و مذاکراتی که با دنیای خارج داریم دستمان پر است، ولی اگر نتوانیم مسائل داخلی را به خوبی مدیریت کنیم طبعا مسائل بین‌المللی را نمی‌توانیم به خوبی دنبال کنیم.

قادری گفت: نیاز است که موضوعات در رأس اقتصادی در کشور به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و ایرادات و اشکالات در استراتژی‌های برطرف کنیم و نباید شاهد ایرادات به حقی که به دولت‌های قبلی وارد بود، در دولت جدید باشیم. ما از برداشت از صندوق توسعه ملی و ریالی کردن آن و افزایش نقدینگی بهره‌ای نبردیم، بنابراین نباید آن سیاست‌های غلط را دوبار تکرار کنیم.

وی در خصوص مشکلات حوزه انتخابی خود گفت: در حین حال که استان فارس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مناسبی دارد، امروز یکی از استان‌هایی است که مشکلات آن جدی است. نرخ بیکاری در این استان رتبه ۳ در کشور را دارا است و در خصوص درآمد سرانه وضعیت استان فارس مناسب نیست وبا توجه به اینکه استان گازخیز و قطب کشاورزی هستیم، ولی درآمد سرانه ما کافی نیست و دو سوم درآمد سرانه کشور است و از نظر زیرساخت‌ها وضعیت قابل قبولی نداریم.

قادری از دولت خواست تا موضوع راه‌اندازی احداث خطوط ریلی پرسرعت از تهران به سمت شیراز را مدنظر قرار دهد.

**مجوز مجلس به صندوق توسعه ملی برای سپرده‌گذاری ۶ درصد از منابع سال ۹۲ در بانک‌های دولتی

نمایندگان در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان، بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را ادامه دادند و در نهایت تبصره ۲ ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند.

دولت در این تبصره پیشنهاد داده بود تا به جای واریز ۲۶ درصد سهم توسعه صندوق ملی، ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی را واریز کند و ۶ درصد مابه‌التفاوت را نسبت به پیش پرداخت تسهیلات خارجی فاینانس هزینه کند.

این تبصره پیشنهادی دولت مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس را در بر داشت و اکثر این نمایندگان سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر واریز ۲۰ درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز به صندوق توسعه ملی را دلیل مخالفت خود عنوان می‌کردند.

همچنین از آنجا که این پیشنهاد دولت با قانون برنامه پنجم توسعه نیز مغایر بود واکنش‌های بسیاری از نمایندگان را در برداشت.

نمایندگان مجلس در این جلسه پیشنهاد حذف این تبصره را مطرح کردند، اما با مخالفت وکلای ملت مواجه شد.

پس از آن چند پیشنهاد اصلاحی هم مطرح شد، اما باز به تصویب نرسید. در نهایت بهارستان نشینان با ۸۹ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن علنی با اصل این تبصره مخالفت کردند.

وکلای ملت همچنین با ۶۲ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن علنی به حذف این تبصره از لایحه اصلاحیه قانون بودجه نیز رای منفی دادند.

در نهایت هیئت رئیسه مجلس از نمایندگان خواست تا پیشنهادات اصلاحی را مطرح کنند که در این میان پیشنهاد جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس عنوان و به تصویب رسید.

**قادری: ۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی به بانک‌های داخلی واریز شود

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس در پیشنهادی برای اصلاح تبصره ۲ پیشنهادی دولت در این لایحه اظهار داشت: ما در پیشنهاد خود مقرر کردیم صندوق توسعه ملی ۶ درصد از منابع سال ۹۲ خود را در بانک‌های دولتی سپرده‌گذاری کند تا دولت بتواند تا سقف ۲ برابر این سپرده‌گذاری را با تضمین خود تسهیلات دریافت کرده و این تسهیلات را برای اجرای پروژه‌های تملک دارایی در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد چند مزیت دارد که نخستین آن این است که ۲۶ درصد صندوق توسعه ملی به این صندوق واریز می‌شود و صندوق می‌تواند سپرده‌گذاری انجام دهد. بنابراین سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت و گاز کاهش نخواهد یافت.
این نماینده مجلس افزود: با این پیشنهاد دیگر نیازی به ریالی کردن منابع صندوق وجود ندارد و صندوق می‌تواند به صورت ارزی منابع خود را سپرده‌گذاری کند و بانک‌ها از منابع ریالی خود وام می‌دهند. بنابراین این موضوع آثار و پیامدهای تورمی هم ندارد. همچنین دولت می‌تواند برای طرح‌های انتفاعی و غیرانتفاعی تسهیلات در اختیار پیمانکاران قرار دهد. همچنین با این پیشنهاد مشکل ۱۵ درصد پیش‌پرداخت فاینانس خارجی هم حل خواهد شد.

قادری در پایان گفت: اکثر نمایندگان مجلس و همچنین دولت و آقای مصباحی مقدم با این پیشنهاد موافق هستند و امیدوارم با تصویب این پیشنهاد مشکل این تبصره از لایحه اصلاحی بودجه حل شود.

**عثمانی: اثر تورمی دارد

در ادامه محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس به عنوان مخالف این پیشنهاد، گفت: پولی که قرار است در بانک‌ها سپرده‌گذاری شود، منابع ارزی است. یعنی صندوق ۶ درصد از منابع ارزی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کند. بنابراین این موضوع سبب تزریق پول و نقدینگی به جامعه می‌شود و اثر تورمی دارد.
وی افزود: اولویت دولت بهبود معیشت مردم است و وقتی پول پرقدرت در جامعه ایجاد کنیم، معیشت مردم به خطر می‌افتد.

همچنین غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس ضمن موافقت با پیشنهاد قادری اظهار داشت: ما پروژه‌های عمرانی زیادی داریم که باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد. همچنین منابع درآمدی دولت هم کم است، لذا ما به دنبال ۶ درصد از سهم صندوق توسعه ملی رفتیم تا با آن مشکل پروژه‌های عمرانی را حل کنیم، اما نمایندگان مجلس با آن موضوع مخالفت کردند، ولی این پیشنهاد تا حدود زیادی منطقی به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: طبق این پیشنهاد قرار است ۶ درصد از سهم صندوق توسعه از منابع سال ۹۲ نزد بانک‌ها سپرده گذاری می‌شود و دیگر پولی از صندوق خارج نخواهد شد و پس از سرمایه‌گذاری نیز دولت می‌تواند دو برابر آن را برای پروژه‌های عمرانی تسهیلات بگیرد.

نوبخت: با استفاده از این منابع برای طرح های فاینانس موافقیم

در ادامه محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز به عنوان نماینده دولت پشت تریبون قرار گرفت و موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کرد و گفت: این پیشنهاد دارای دو وجه است. وجه اول آن این است که سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها انجام می‌شود و بعد بانک دو برابر ریالی آن را برای خرید طرح‌های تملک دارایی تسهیلات می دهد. بخش دوم این است که ما از این منابع برای طرح‌های فاینانس استفاده می‌کنیم. بنابراین نظر ما روی بخش دوم مثبت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر چین حاضر است تا ۲۰ میلیارد دلار که نزد آنجا داریم، به صورت فاینانس به ما بازگرداند با این شرط که ما ۷.۵ درصد پیش پرداخت اولیه را بازگردانیم. بنابراین این موضوع می‌تواند به بازگشت ۲۰ میلیارد دلار پول به کشور کمک کند. همچنین یکی از دستور کارهای آقای لاریجانی در چین هم استفاده از منابع فاینانس خواهد بود. بنابراین این موضوع از این لحاظ بسیار اهمیت دارد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اکنون فقط این مشکل وجود دارد که وقتی سپرده‌گذاری به صورت ارزی صورت می‌گیرد فقط می‌توان به صورت ارزی تسهیلات داد؛ چرا که بانک ریال از کجا بیاورد که بخواهد وام دهد؟ بانک نمی‌تواند دلارهای سپرده‌گذاری شده را بفروشد و به ریال تبدیل کند و آن وقت تسهیلات ریالی بدهد. لذا این مشکل باید حل شود.

در پایان نیز حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان نماینده کمیسیون با این پیشنهاد موافقت کرد و گفت: ما در لایحه اصلاحیه بودجه از روی ناچار موافقت کردیم تا ۶ درصد از منابع صندوق در سال ۹۲ در اختیار دولت قرار بگیرد که این تبصره رای نیاورد و دوستانی که به آن رای ندادند، نظرشان این بود که این پیشنهاد مذکور رای بیاورد تا صندوق خودش ۶ درصد از منابع سال جاری را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند و دولت ۲ برابر آن را تسهیلات بگیرد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد جنبه منفی تبصره ۲ لایحه اصلاحیه را ندارد و از این جهت که منابع صندوق همچنان حفظ می‌شود، پیشنهاد مثبتی است. بنابراین صندوق سپرده‌گذاری خود را انجام می‌دهد و دولت هم با ضمانت خود می‌تواند منابع را به صورت تسهیلات دریافت کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین خاطر نشان کرد: ما در قانون برنامه به دولت اجازه سپرده‌گذاری در بانک‌های خارجی را داده بودیم و دولت نمی‌توانست در بانک‌های داخلی سرمایه‌گذاری کند و در واقع خودمان در شرایط تحریم خودمان را تحریم کردیم، اما با این پیشنهاد سپرده‌گذاری در بانک‌های داخلی برای مدت باقیمانده از سال ۹۲ مجاز می‌شود که این یک امتیاز است.

وی در پایان گفت: دولت می‌تواند از ۶ درصد منابع صندوق توسعه استفاده کند و از این سپرده‌گذاری در جهت حل مشکلات عمرانی بهره بگیرد و با این روش هم اعتبارات پروژه‌های عمرانی امکان تامین پیدا می‌کند.

وکلای ملت با ۱۴۴ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی به صندوق توسعه ملی اجازه دادند تا حداکثر ۶ درصد از منابع وارده در سال ۹۲ را به صورت سپرده نزد بانک‌های دولتی داخلی پس‌انداز نماید و بانک سپرده‌پذیر نیز مکلف می‌شود تا ۲ برابر مبلغ سپرده‌گذاری شده برای فاینانس داخلی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با تضمین دولت و خرید طرح‌های تملک دارایی با معرفی دولت و بخش خصوصی تسهیلات ارائه دهد.بر اساس این مصوبه مجلس، به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود تا حداکثر ۶ درصد از منابع وارده در سال ۹۲ را به صورت سپرده نزد بانک‌های دولتی داخلی پس‌انداز نماید.

بانک سپرده‌پذیر مکلف است تا ۲ برابر مبلغ سپرده‌گذاری شده، تسهیلات جهت فاینانس داخلی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با تضمین دولت و خرید طرح‌های تملک دارایی با معرفی دولت به بخش خصوصی واگذار نماید.

همچنین در این مصوبه مجلس به دولت اجازه داده می‌شود از محل منابع موضوع این تبصره نسبت به پیش پرداخت تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) طرح‌های مصوب اقدام نماید.

**تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس

پیش از پایان جلسه امروز خانه ملت، ابتدا تذکرات شفاهی ۵ تن از وکلای ملت در صحن علنی قرائت شد و اما نوبت به قرائت تذکرات کتبی نمایندگان نرسید و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست مجلس را در غیاب لاریجانی برعهده داشت اعلام کرد که تذکرات کتبی در وقت دیگری قرائت شود.

**تذکرات نمایندگان به دولت پاکستان و وزیر صنعت

سید سعیدزمانیان نماینده مردم شهرکرد در مجلس خطاب به رئیس‌جمهور از وی درخواست کرد تا دستور پیگیری و حل حقوق و مطالبات بازنشستگان مظلوم صنعت فولاد کشور که علی‌رغم پیگیری و مکاتبات متعدد مشکل آنها حل نشده را بدهد.

وی در تذکری به وزیر صنعت گفت: در ارتباط با رسیدگی به وضعیت نامناسب قیمت‌ها و عدم کنترل نظارت و عدم توجه به صنایع و تولیدکنندگان مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که خواستار حل آن هستیم. همچنین از رئیس‌جمهور و هیئت دولت درخواست دارم که با توجه به مشکلات آب، صنعت، کشاورزی و محرومیت استان چهار محال و بختیاری، هیئت دولت جلسه‌ای ویژه‌ای را برای این مشکلات با سفر به این استان برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس خاطرنشان کرد: از وزیر راه و شهرسازی درخواست رسیدگی جدی به وضعیت نامناسب پرواز فرودگاه بین‌المللی استان چهارمحال و بختیاری و حل مشکلات این استان را دارم.

محمد اسماعیلی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس طی سخنانی در تذکر شفاهی با محکوم کردن جنایت تروریست‌های مزدور و وابسته به آمریکا گفت: از دولت پاکستان می‌خواهم که جنایتکاران را تحویل جمهوری اسلامی دهد و در این زمینه به وظیفه خود عمل کند.

وی با اشاره به اظهارات حجت‌الاسلام روحانی در دانشگاه تهران مبنی بر اینکه خزانه کشور خالی است، افزود: اینگونه اظهارنظرها به نفع کشور نیست و دشمنان نظام از آن سوءاستفاده می‌کنند بنابراین لازم است مسئولان نظام و در رأس آن رئیس‌جمهور در مورد اینگونه مسائل دقت کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس همچنین از وزیر صنعت درخواست کرد که در مورد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها بویژه اقلام روزانه مردم اقدام جدی انجام داده و درخواست کرد که به صورت جدی وارد عمل شود.

اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه مصاحبه‌های بی‌رویه برخی مسئولان دولتی موجب افزایش قیمت‌ها شده و پس از آنکه می‌خواستند مشکل را حل کنند، مشکل حل نشد. بنابراین لازم است که مسئولان در اعلام نظر خود دقت لازم را داشته باشند.

وی در تذکری به وزیر نیرو گفت: با توجه به واردات ترانس‌های بی‌کیفیت چینی در صورتی که این اقلام در ایران و زنجان تولید می‌شود، لازم است از ورود اقلام بی‌کیفیت چینی جلوگیری شود.

در ادامه منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس طی سخنانی در تذکر شفاهی ضمن محکومیت اقدام اشرار در سراوان تاکید کرد: به طور جد از وزارت کشور و وزارت امور خارجه درخواست دارم که از پاکستان بخواهد تا به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کند و در صورتی که دولت پاکستان به این درخواست ما جواب شایسته‌ای ندهد این حق وجود دارد که نیروهای مسلح و امنیتی ما این اشرار را در عمق پاکستان تعقیب و تنبیه کند.

محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف در مجلس طی تذکر شفاهی در صحن علنی امروز مجلس گفت: به رقم پیگیری‌های متعدد پیرامون مشکلات و تخلفات شرکت‌ها و استخدام گزینشی در معادن دولتی سنگان این مشکلات مرتفع نشده است لذا از وزیر صنعت درخواست دارم که این مشکلات حل شود.

وی افزود: از رئیس‌جمهور می‌خواهم که نسبت به وعده‌های داده شده در مورد به کارگیری و استفاده از پتانسیل اقوام و مذاهب بویژه اقوام اهل سنت در سطوح بالای مدیریتی توجه لازم را داشته باشد.

نماینده مردم خواف خطاب به وزیر جهاد کشاورزی خواستار خرید تضمینی زعفران از کشاورزان شد و پیشنهاد داد که صندوق توسعه تعاون جهت خرید تضمینی زعفران راه‌اندازی شود.

در پایان روح‌الله عباس‌پور نماینده مردم بویین‌زهرا در مجلس خطاب به وزیر صنعت اظهار داشت: وزیر صنعت در صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ۳۰۰ نفر از کارمندان تهران، ۴۰ نفر از کارمندان قزوین و ۴۰ نفر از کارمندان استان البرز و استان‌های دیگر را اخراج کرده است لذا امیدوارم که به امید تدبیر این کارمندان به سر کار خود بازگردند و گرنه ما استیضاح وزیر صنعت را تعقیب می‌کنیم.

وی از وزیر کشور درخواست کرد تا هرچه سریعتر تکلیف استاندار قزوین مشخص شود.

**محسنی خواستار اعزام هیئتی به پاکستان برای برخورد با عاملان جنایت سراوان شد

همچنین در خاتمه جلسه امروز محمدرضا محسنی‌ثانی نماینده مردم سبزوار در مجلس از از آقای رئیس‌جمهور درخواست کرد که با اعزام هیئتی به پاکستان، از مسئولان آن کشور مجدانه بخواهند که با عاملان این جنایت و قلع و قمع آنها برخورد یا با تعقیب آنها توسط نیروهای همرزم شهدا، موافقت کنند تا بیش از این شاهد این اعمال تروریستی از خاک پاکستان به ایران اسلامی نباشیم.

**اعلام وصول لایحه موافقتنامه همکاری میان ایران و چین برای مبارزه با جرائم فراملی

همچنین پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین درباره مبارزه با جرائم فراملی اعلام وصول شد.

**پایان جلسه علنی امروز مجلس/ جلسه بعدی فردا

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه امروز مجلس را نواخت و اعلام کرد که نشست علنی بعدی وکلای ملت ساعت ۸ صبح فردا چهارشنبه برگزار می‌شود.

۱۳۹۲/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...