نسخه چاپی

دولت روحانی 400/000/000/000/000 تومان بدهكار است!

با توجه به بدهی 400 هزار میلیارد تومانی دولت، اگر همت كنیم 30 سال می كشد تا بدهی عمرانی ایجاد شده در دوران احمدی نژاد محقق شود. پروژه هایی كه بر مبنای احساسات مسئولان دولت دهم آغاز شد و در حال حاضر به دلیل عدم وجود بودجه مناسب برای ادامه پروژه ها، بیكار و نیمه كاره مانده است.

به گزارش نما، مردم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند چراکه وزیر صنعت با قطعیت از عدم کاهش قیمت خودرو، تکلیف قیمت را مشخص کرد و حتی زمزمه افزایش محدود قیمت خودرو در روزهای آتی را نیز به میان آورد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت درنخستین جلسه مطبوعاتی خود اعلام کرد: به دلیل اینکه قراراست از این پس خودرو با ارز آزاد محاسبه شود بنابراین ‌تا پایان سال قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت اما او از خودروسازان خواسته است که قیمت‌ها را خیلی هم بالا نبرند. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده ممکن است مختصر تغییراتی در قیمت برخی خودرو‌ها داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است، ضرب و تقسیم وزارت صنعت و سازمان حمایت نشان می‌دهد قیمت‌های جاری خودرو کف قیمت‌ است، و کمترین سود برای تولیدکنندگان را دارد. او درخصوص تعیین قیمت‌گذاری خودرو گفت: پیش از این قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار تعیین می‌شد اما با کاهش ۴۴ درصدی تولید خودرو سواری به دلیل تحریم‌ها دیگر قیمت‌گذاری این کالا به وسیله حاشیه بازار می‌سر نبود. در حال حاضر قیمت‌های خودرو‌ها با ارز مبادله‌ای و با رعایت حداقل سود بری تولیدکنندگان تعیین شده است، اما ارز مبادله‌ای از تولید خودرو برداشته شده، بنابراین باید قیمت خودرو با ارز آزاد تعیین شود.

این درحالی است که بحث قیمت خودرو از سال گذشته تاکنون معضل اساسی در بازار و رقابت بین شورای رقابت وسازمان حمایت بر سر تعیین قیمت آن مقوله‌ای جنجال برانگیز بود.

از همین رو سراغ یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رفتیم تا در خصوص آخرین وضعیت قیمت گذاری خودرو و اظهارات وزیر صنعت با وی گفتگو کنیم. اما در این گفتگو کمال الدین پیر موذن خبری داد که شاید طی روزهای آینده به یکی از موضوعات روز اقتصادی کشور مطرح شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار شريان نيوز از بدهی 400/000/000/000/000 تومانی دولت در خصوص مسائل عمرانی خبر داد و گفت: سالانه چیزی حدود 15 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور است اما با توجه به بدهی 400 هزار میلیارد تومانی دولت، اگر همت کنیم 30 سال می کشد تا بدهی عمرانی ایجاد شده در دوران احمدی نژاد محقق شود.

کمال الدین پیر موذن از پروژه هایی سخن گفت که بر مبنای احساسات مسئولان دولت دهم آغاز شد و در حال حاضر به دلیل عدم وجود بودجه مناسب برای ادامه پروژه ها، بیکار و نیمه کاره مانده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از سویی دیگر دولت در حال حاضر 180 هزار میلیارد تومان به بانک ها و پیمانکاران خصوصی بدهی دارد که از دولت قبل باقی مانده است. به همین دلیل است که با توجه به محدودیت های مالی ایجاد شده، دولت فعلا نمی تواند از صنعت خودروسازی حمایت لازم را داشته باشد و خودروسازان و مردم نباید توقعی از دولت داشته باشند.

نماینده مردم اردبیل از خطر لشکر عظیم بیکاران در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: مردم و همه مسئولان باید در حمایت از دولت یار شاطر باشند نه بار خاطر، چراکه در حال حاضر دولت پول ندارد. اما بنده به دیپلماسی فعال بین المللی آغاز شده از سوی دولت امیدوارم و معتقدم که باید صبر داشته باشیم و با حمایت از تولید داخلی و بهره مندی از فرصت دیپلماسی بین المللی به وجود آمده، کشور را در مسیر خروج از بحران قرار دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن همچنین یاد آور شد: صنعت خودروسازی کشور ما متاسفانه وابسته به خارج و واردات است. در جریان افزایش نرخ ارز بود که متوجه شدیم 2 شرکت بزرگ خودروسازی کشور در 40 درصد از فعالیت های خود به واردات وابسته هستند. از همین رو با توجه به افزایش قیمت ارز، میزان تولیدات این دو شرکت بزرگ نیز نزدیک به 40 درصد کاهش یافت.

پیرموذن در بخش پایانی اظهارات خود از مطالب مطرح شده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت حمایت کرد و گفت: در حال حاضر وزارت صنایع به این نتیجه رسیده که فضاسازی کذب نکرده و واقعیت را بگوید. این کار سبب می شود تا ما بیشتر به فکر تولیدات داخلی افتاده و میزان وابستگی به واردات را کاهش دهیم.

۱۳۹۲/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...