نسخه چاپی

دست دوستی آمریكا در آستین تحریم !

یك بسته‌ تحریمی جدید با هدف كاهش 500 هزار بشكه نفت صادراتی ایران پشت درهای بسته سنای آمریكا مورد بحث قرار گرفته است.

به گزارش نما به نقل از رویترز، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران با هدف کاهش صادرات نفت ایران به نصف طی یک سال پس از تصویب این قانون، در پشت درهای بسته سنای آمریکا به بحث گذاشته شده است.

رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه در نشست کمیته امور عمومی آمریکا اسرائیل (آیپک) در نیویورک گفته بود، یک بسته تحریمی با هدف کاهش میزان کنونی صادرات نفت ایران به کمتر از 500 هزار بشکه در روز، آماده است تا در کمیته روابط خارجی سنا مطرح شود.

کاهش مورد نظر در این بسته 500 هزار بشکه در روز است که از لایحه سخت‌گیرانه‌تر تصویب شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا در ماه جولای کمتر است.

در لایحه مجلس نمایندگان تقریبا توقف کل صادرات نفت ایران هدف گرفته شده است.

انتظار می‌رود، لایحه سنای آمریکا که باید توسط کمیته بانکداری مطرح شود، بسیار ضعیف‌تر از لایحه مجلس نمایندگان باشد؛ تحلیلگران معتقدند لایحه مجلس نمایندگان واقعی نبوده است.

به گزارش رویترز، از سال 2012، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا صادرات نفت ایران را به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

منندز گفت: پیش از اینکه تحریم‌ها برداشته شوند، ایران باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و خواسته جامعه بین‌المللی را اجابت کند.

بر اساس رونوشت سخنرانی منندز، وی در نشست آیپک گفته است: اکنون زمان کاهش دادن تحریم‌ها نیست. من به اعضای دولت اوباما گفته‌ام که آماده همکاری با سناتورها برای مطرح کردن یک بسته جدید تحریم‌ها در صورت لزوم هستم.

وی اضافه کرد: این بسته تحریم‌ها چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن، مشتریان باقی مانده نفت ایران را در بر می‌گیرد تا خریدهای نفتی و محصولات پتروشیمی خود از ایران را بیشتر کاهش دهند.

باب مک‌نالی مشاور کاخ سفید در امور انرژی در زمان رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: این لایحه از نظر بسیاری از قانون‌گذاران بسیار شدید است. تنهای مسئله نیرومند‌تر از علاقه به اسرائیل در کنگره، بیزاری از یک درگیری نظامی است. در کنگره نگرانی‌هایی در مورد تشدید تحریم‌ها که منجر به یک درگیری شود، وجود دارد.

طرح پیشنهادی منندز احتمالا در کمیته بانکداری و قبل از آنکه در سنا به تصویب برسد و با مجلس نمایندگان آمریکا وفق داده شود و به امضای اوباما درآید، متحمل تغییرات عمده‌ای خواهد شد.

دولت اوباما از مجلس سنا درخواست کرده بود که طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کند تا شانسی برای پیشرفت مذاکرات وجود داشته باشد.

۱۳۹۲/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...