نسخه چاپی

آثار بین المللی شعارمرگ بر آمریكا

دكترحسن لاسجردی

باتوجه به طرح مباحث و اقوال گوناگون در روزهاي اخير در خصوص شعار مرگ بر آمريكا و نگاه حضرت امام به حذف اين شعار از زبان برخي شاگردان رهبر كبير انقلاب اسلامي به نظر مي رسد يكي از نكات مهم چنين فضايي درك افق تاثيرگذاري اين شعار در عرصه بين المللي است.

در صورت درك دقيق شعار مرگ بر آمريكا بطور حتم مي توان چنين استنباط كرد كه حضرت امام (ره) به عنوان منادي بزرگ با نظام سلطه بطور حتم نمي توانسته نفي يا فراموشي اين شعار استراتژيك را تائيد يا تاكيد نمايد ولي با طرح اين موضوع كه در صورت تغيير رفتار دولت آمريكا و سياستهاي آن مي توان اين موضوع را مورد بررسي مجدد قرار داد موضوعي است كه مي تواند به عنوان يكي از مسائل حاشيه اي عرصه نظامات بين الملل مطرح شود.

سوال مهم مطرح در چنين شرايطي اينست كه مگر شعار مرگ بر آمريكا چه تاثيراتي در نظام بين المللي داشته است و كدام نظامات قدرتهاي بزرگ را زير سوال برد كه اين چنين براي هر نوع تغيير و تحول شكلي و مفهومي در آن و آتش و همراهي ها صورت مي گيرد.

بنظر مي رسد شعار مرگ برآمريكا در عرصه بين الملل در نگاه اول مواجهه سياسي و اقتصادي و فرهنگي مستقيم نظام جمهوري اسلامي ايران با سياستها و خط مشي و اهداف حكومت آمريكاست كه در تلاش براي تامين منافع خود چنبره همه جانبه اي بر تمامي انسانهاي عالم داشته باشد و در چنين شرايط نظام اسلامي براساس مبارزه با ظلم و جور و سلطه ناپذيري در مقابل زياده خواهي آن قد علم كرده است.

در نگاهي ديگر اين شعار بنيادين پاسخي رسا و فريادي بلند به تمامي صداهايي است كه توسط مثلث زور و زر و تزوير بدلايل و عوامل مختلف سركوب شده واينك بر اين باورند در پهناي جهان نظام سلطه گر جهان را به مبارزه طلبيد و درمقابل زياده خواهي آن مختلف را از طرفي ديگر بنظر مي رسد شعار مرگ بر آمريكا اقدامي نمادين در برداشتن سپرده هاي ريا و تزوير ليبراليستي است كه تلاش مي كند در سايه الفاظ و اصطلاحاتي اغواگر نحو ملت ها و دولت هاي ديگر را خاموش سازد و يا اينكه با يقين آنها زمينه سلطه گري بيشتر خود را فراهم آورد.

از زاويه اي ديگر شعار مرگ بر آمريكا مي تواند اعتراض مصلحانه كساني باشد كه در مقابل اعضا و زنجيره قدرت پيروزان جنگ دوم جهاني ايستاده تا ثابت كند در رقابت دروني بين قدرتهاي بزرگ و تعيين حوزه هاي نفوذ و اقتدار نبايد ملت هاي ديگر خرد شوند و هزينه رقابت هاي آنها را ديگر ملت ها و واحدهاي سياسي كوچكتر بدهند.

در عين حال شعار مرگ برآمريكا در افق هاي جهاني به مجموعه اقدامات همگرايانه قدرتهاي بزرگ توجه دارد كه در سايه ايجاد رژيم هاي بين المللي خود ساخته در تلاشند تا بگونه اي تمامي اعمال و افعال خود و ديگران را نقد و اصطلاح نمايند به صورتي كه همه تقابل برخاسته از اقدامات و اعمال طبق نظر و خواست آنها شكل گيرد و هر نوع تعددها و چندگانگي در تغيير تا آنجا محدود شود كه آنها به خواسته خود برسند.

علاوه بر اينها مي توان شعار مرگ بر آمريكا را به دوگانه بودن سياستها و باور دولت واشنگتن مربوط دانست كه هر جا پاي منافع آنها به ميان مي آيد تمامي مفاهيم انسان به يك باره رنگ باخته و تمامي مسائل در راستاي مصالح قدرتها تاويل و تعبير مي شود.

همچنين باتوجه به خوي برتري خواهي مقامات و نظامات دولت آمريكاييها اين مواجهه با زياده طلبي كارتل ها وتراست هاي بين الملل عرصه تجارت و پول براي آنها همه چيز را مباح مي سازد و راه را براي اقدامات آنها باز مينمايد.

پايان سخن اينكه اگرچه مرگ بر آمريكا عبارتي كوتاه با مضموني عميق است ولي شعار اساسي ملت و امام در درمسير پيروزي و تثبيت انقلاب اسلامي تاكنون بودهاست. نقطه آمال تمام آزاديخواهان جهان و بسياري ازروشنفكران معتقد به آرمانهاي بشري آمده تا به سكوت مرگبار بشيريت در قبال غرور نظام سلطه پايان دهد.

۱۳۹۲/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...