نسخه چاپی

گروهكی كه مقامات آمریكایی را استخدام كرده!

در میان دیگر عواملی كه به دخالت‌های بی جای ایالات متحده در امور منطقه كمك می‌كنند، فهرست بلند مقامات ارشد آمریكایی كه به استخدام این گروهك در حال از بین رفتن آمده‌اند، عامل مهمی در اشتباهات آمریكا در ایران و عراق است.

به گزارش نما، وبسایت نشریه معتبر آمریکایی فارین پالیسی در شروع سفر سه روزه نوری المالکی نخست وزیر عراق به ایالات متحده به نقش مخرب گروهک موسوم به مجاهدین خلق (MEK) پرداخته است.

فارین پالیسی پیش‌بینی کرده است که اگر چه مسائل مربوط به ایران، عراق و سوریه مهم‌ترین مسائل مطرح در گفتگوهای بین دو طرف خواهد بود ولی تعدادی از اعضای کنگره آمریکا قصد دارند مالکی را بر سر موضوع کاملا متفاوتی تحت فشار بگذارند و آن شکل حضور اعضای این گروه در عراق و کشته شدن دهها نفر از آنها در هفته‌های اخیر است.

لابی قدرتمند و در عین حال عجیب MEK کمتر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. آنها با استفاده از روش‌های سیاسی و منابع مالی که به نظر بی‌پایان می‌آید چندین تن از عالی‌رتبه‌ترین قانون‌گذاران و مقامات اجرایی در دولت‌های بوش و اوباما را به این باور رسانده‌اند که در ایران حامیان زیادی دارند و می‌توانند ایران را به کشوری دموکراتیک تبدیل کنند!. در نتیجه، گروهی که در دوره‌ای مسئول ترور چندین شهروند آمریکایی نیز بوده است، خود را به عنوان شریکی حیاتی برای ایالات متحده جا زده است.

هواداران MEK و از جمله باب منندز سناتور نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته‌اند که قصد دارند مالکی را به سبب کشته شدن اعضای این گروه در کمپ اشرف در عراق تنبیه کنند. منندز به وندی شرمن نفر سوم وزارت خارجه آمریکا در جلسه سوم اکتبر در سنا گفته است که وی فروش سلاح به عراق را تا زمان حمایت دولت عراق از جان اعضای این گروه به حالت تعلیق در خواهد آورد.

بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در دیدار صبح چهارشنبه خود با مالکی موضوع اعضای این گروه را مطرح کرد. مقامات دولت آمریکا می‌گویند که بغداد خواستار خروج اعضای این گروه از عراق شده است و دولت آمریکا نیز هیچ سند متقنی در مورد نقش دولت عراق در حمله به کمپ اشرف ندارد.. دولت آمریکا همچنان نگران ۲۹۰۰ عضو این گروه است که در عراق هستند و تاکنون تنها آلمان و آلبانی پذیرفته‌اند که تعداد محدودی از آنها را در خاک خود اسکان دهند.

علاوه بر منندز که این گونه از MEK حمایت می‌کند، این گروه توانسته است مجموعه‌ای از مقامات ارشد بازنشسته آمریکایی را به استخدام در آورد تا مواضع آن را در سخنرانی‌های عمومی و در وزارت خارجه و کنگره آمریکا تبلیغ کنند. این فهرست بلند نام افرادی چون رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک، مایک موکاسی دادستان کل سابق، اد رندل فرماندار سابق پنسیلوانیا، ژنرال بازنشسته جیمز جونز و اولین مشاور امنیت ملی اوباما و ژنرال بازنشسته و رئیس سابق ستاد مشترک آمریکا هیو شلتون را در بر می‌گیرد.

هواداران MEK مانند رندل برای هر سخنرانی سی هزار دلار دریافت می‌کنند. این بدان معنا است که افراد زیادی هر یک صدها هزار دلار از این گروه دریافت کرده‌اند. رندل گفته است که سخنرانی به نفع MEK را برای پول انجام نمی‌دهد بلکه به کار آنها اعتقاد دارد. وی مدعی شده است که وی و سایر هواداران گروهک فوق مانند ژنرال جونز و رئیس سابق اف بی آی یعنی لوئیس فریه به خاطر شغل خود درآمد زیادی دارند.

وی از جمله کسانی است که در هفته گذشته با نگارش نامه‌ای برای اوباما خواستار حمایت از اعضای این گروه شده است. در این نامه ادعا شده است که اعضای MEK به وسیله نیروهای دولتی عراق و با سلاح‌های آمریکایی کشته شده‌اند.

فارین پالیسی با ذکر موارد دیگری از نفوذ این گروهک در ساختار سیاسی آمریکا و با یادآوری نقش آن در ترورهای قبلی به این مساله اشاره می‌کند که بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، روابط گرمی هم بین فرماندهان آمریکایی و این گروه ایجاد شده است و این در حالی است که کیش شخصیت بر آن حاکم است.

یکی از محققان آمریکایی که چندین بار از کمپ اشرف بازدید کرده است، می‌گوید که رهبران سازمان ارتباط اعضای آن با جهان خارج را قطع کرده و دسترسی آنها به روزنامه‌ها و تلویزیون را محدود کرده‌اند و جدایی جنسیتی و پرهیز از روابط بین جنس‌های مخالف را اعمال می‌کنند. اعضای گروهی در جلساتی اجباری شرکت می‌کنند و از آنها در مورد این که آیا به مسائل جنسی فکر می‌کنند سوال پرسیده می‌شود، آنهایی که به فکر کردن به آن اعتراف می‌کنند در جمع دیگران تحقیر می‌شوند و آنهایی که موضوع را تکذیب می‌کنند دروغگو خطاب می‌شوند.

حتی محققان آمریکایی هم اعتراف می‌کنند که این گروه به دلیل گذشته خود و نیز همراهی با صدام در ایران پایگاه مردمی ندارد. محققان معتقدند که هنوز بخشی از پولی که صدام به این گروه داده باقی مانده است و روزی که این پول تمام شود، این گروه نیز به آخر خط خواهد رسید.

۱۳۹۲/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...