نسخه چاپی

فریبكاری قسمتی ازDNA ایرانیها یا آمریكاییها؟!

افشای شنود دستگاه های اطلاعاتی آمریكا از دوستان خود این سوال را در ذهن تداعی می كند كه واقعا DNA چه كسی قسمتی از فریب و نیرنگ است؟

به گزارش نما، برقراري تماس تلفني ميان روساي جمهور ايران و آمريكا را شايد بتوان بزرگترين واقعه سياسي سال ۲۰۱۳ ناميد. اين اتفاق چنان جنجالي در دنياي اخبار و رسانه ايجاد كرد كه حتي بزرگترين بنگاه‌هاي خبري نيز در گاهي اوقات از اخبار حاشيه‌اي اين واقعه جا مي‌ماندند.

در ديدگاه بسياري گويي به يكباره معجزه‌اي در نظام سياسي ايالات متحده روي داده و اين كشور با دور ريختن ديدگاه‌هاي سلطه طلبانه خود هواخواه سينه چاك ايران شده است.

به گزارش افکارنیوز ، گفتگوها ميان طرف‌هاي هوادار و منتقد اين ديالوگ تلفني تا قشون كشي رسانه‌اي نيز بالا رفت و هواداران اين رابطه، منتقدين را متهم به منفي بافي و سودجويي از اين قطع ارتباط مي‌كردند. اما در طرف مقابل منتقدين تنها به يك جمله استناد مي‌كردند و مي‌گفتند تا زماني كه صداقت آمريكايي‌ها در عمل به اثبات نرسد، برقراري اين رابطه پس از ۳۴ سال به مثابه برقراري رابطه گرگ و ميش است كه در نهايت به درديده شدن ميش توسط گرگ منجر مي‌شود. موضوعي كه سپس دستمايه طراحي تابلوهاي تبليغاتي به عنوان صداقت آمريكايي و نصب آنها در شهر شد.

چندی بعد وندی شرمن ، معاون وزارت خارجه آمریکا، نفر سوم سیاست خارجی آمریکا و عضو ارشد مذاکره‌کننده آمریکایی در گروه ۱+۵، توهینی آشکار به مردم ایران کرد که در روزنامه آمریکایی “لس‌آنجلس تایمز” هم بازتاب یافت.

وی طی سخنانی در کمیته سیاست خارجی سنا گفت؛ که ما به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی “استراحت” کند.

مذاکره‌کننده عضو ارشد آمریکا در ۱+۵ می‌گوید: فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است.



اما در گير و دار اين جنجال‌هاي موافقين و مخالفين در كشور و در حالي كه هنوز بسياري يك مكالمه كوتاه تلفني و نشستن پشت يك ميز مشترك با آمريكا جزو شق القمر‌هاي دولت معرفي مي‌كردند، انتشار اسنادي توسط ادوارد اسنودن افشاگر معروف اطلاعات سازمان‌هاي جاسوسي آمريكا، حكايت تازه‌اي از صداقت‌ آمريكايي را روايت كرد. حكايتي كه اثبات مي‌كند ايالات متحده نه تنها هيچ رحم و شفقتي در خصوص دشمنان خود ندارد، بلكه براي آنها هيچ تفاوتي ميان دوست و دشمن وجود ندارد و رفتارهايي كه در خصوص دشمنان خود پي گرفته‌اند در خصوص دوستان خود نيز اجرايي مي‌كنند.

آغاز جنجال بزرگ از فرانسه

نخستين اسنادي جنجالي كه ادوارد اسنودن منتشر كرد پيرامون شنود مكالمات تلفني شهروندان فرانسوي بود. اسنادي كه خشم فرانسوي‌هاي ميهن پرست را برانگيخت و حسابي آمريكا را در اين كشور بدنام كرد. كار تا احضار سفير آمريكا در فرانسه بالا گرفت و همين موضوع باعث شد كه خود باراك اوباما دست به تلفن شود و براي به دست آوردن دل همپيمان قديمي اين كشور به فرانسو اولاند زنگ بزند. رئيس جمهور كشوري كه آمريكا در جريان جنگ جهاني دوم براي آزاد سازي خاكش از دست سربازان نازي آلمان به آب و آتش زد و هزينه‌هاي گزافي را متحمل شد و همين امر روابط دو كشور را فراتر از حد عادي كرده است.

پاي رهبران جهان در ميان است

اما اين افتضاح بزرگ سرويس‌هاي جاسوسي آمريكا به همين جا ختم نشد، چراكه اسنودني كه حالا در كشور رقيب آمريكا يعني روسيه پناهنده شده است،‌اسناد ديگري را افشا كرد كه بر اساس آن ايالات متحده مكالمات تلفني رهبران ۳۵ كشور دنيا را شنود مي‌كرده است. بر اين اساس طبق اسنادی که در اختیار روزنامه "گاردین" قرار گرفته، تلفن‌های دست‌کم ۳۵ تن از رهبران جهان از سوی آمریکا شنود شده است. این اسناد می‌گوید که آژانس امنیت ملی آمریکا کارکنان کاخ سفید و پنتاگون را به همکاری تشویق کرده است.این سند اضافه مي‌كند که آژانس امنیت ملی آمریکا کارکنان عالی‌رتبه‌ی خود در کاخ سفید، پنتاگون یا وزارت امور خارجه را تشویق می‌کرده که شماره تلفن‌های خصوصی که از رهبران جهان یا معاونان و مشاوران آنان دارند، در اختیار ماموران آژانس امنیت ملی آمریکا قرار دهند. طبق این اسناد تازه یک مقام نظامی آمریکایی دست‌کم ۲۰۰ شماره تلفن شخصی را که شماره‌های ۳۵ رهبر جهان نیز بخشی از آن بوده، در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داده است.

اگرچه نام رهبران كشورهايي كه مورد استراق سمع قرار گرفته‌اند افشا نشده است اما سند ديگري از اسنودن نشان مي‌داد كه آنگلا مركل صدراعظم آلمان يكي از اهداف آمريكايي‌ها بوده كه از سال ۲۰۰۲ تاكنون، تلفن همراهش مورد شنود قرار گرفته است. موضوعي كه خشم مركل را برانگيخت و باعث انتقاد شديد وي از آمريكا شد.

خشم همپيمانان تا مرحله تحريم

اما تنها فرانسه و آلمان به عنوان همپيمانان آمريكا از اين ماجرا خشمگين نبودند، چراكه افشاي اسناد ديگري نشان داد كه رهبران برزيل، مكزيك،‌اسپانيا و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي نيز هدف جاسوسي‌هاي سرويس‌هاي آمريكايي بودند... خشمن ناشي از اين اقدام آمريكا تا آنجا پيش رفت كه كشورهاي اروپايي تصميم گرفتند در ازاي اين رفتار ايالات متحده تحريم‌هايي را عليه اين كشور وضع كنند.

شنود مكالمات ايرانيان

اما براي ذوق ذگان رابطه ايران و آمريكا جالب است كه بدانند شهروندان ايراني نيز يكي از اهداف اصلي اين اقدام آمريكايي‌ها بوده‌اند. بر اين اساس روزنامه‌ واشنگتن‌پست فاش کرد که ادوارد اسنودن اسنادی از جاسوسی آمریکا از ایران را در اختیار دارد. این روزنامه آمریکایی نوشت که مسوولان آمریکایی به برخی دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه هشدار دادند اسنادی که ادوارد اسنودن، کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در اختیار دارد، بیانگر تعاملات مخفیانه میان این دستگاه‌ها و آمریکاست. این مسوولان اعلام کردند، اسنودن در مدت فعالیتش در این اداره به ده‌هاهزار سند دسترسی پیدا کرده است که برخی از این اسناد حاوی اطلاعات حساسی از برنامه‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات از ایران، روسیه و چین است.

نكته جالب آنجاست كه اين روزنامه به صراحت عنوان كرده كه تنها در عرض فقط يك ماه چيزي در حدود ۷۳/۱ (يك ميليارد و هفتاد و سه ميليون) تماس ايرانيان مورد جاسوسي آمريكا قرار گرفته است.

موضوعي كه البته چندان عجيب به نظر نمي‌رسد چراكه با توجه به شنود مكالمات نزديكترين شركاي آمريكا،‌طبيعي به نظر مي‌رسد كه ايران نيز به عنوان يكي از دشمنان آمريكا هدف جاسوسي قرار بگيرد.

حالا باید از خانم وندی شرمن پرسید فریب و نیرنگ قسمتی از DNA چه کسی است؟! ایرانی ها یا آمریکایی؟؟

۱۳۹۲/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...