نسخه چاپی

مسكن اجتماعی شكست خورده است

مسكن اجتماعی در كشورهای در حال توسعه چون بار مالی زیادی بر دولت داشته منجر به شكست شده است. برای مثال در مصر این طرح چندان موفق نبود زیرا تمام هزینه از ساخت تا نگهداری آن بر عهده دولت است.


به گزارش نما به نقل از عیارآنلاین،‌ توقف مسکن مهر بحثی است که در چند روز گذشته از زبان دولتمردان به خصوص وزیر راه و شهرسازی زیاد به گوش می‌رسد. رئیس جمهور نیز ۴ تن از اعضای کابینه را مسئول کرده است که مضرات این طرح را برای مردم بازگو کنند. این درحالیست که دکتر روحانی در برنامه‌های پیش از انتخابات خود مسکن مهر را کار پسندیده‌ای بخصوص برای جوانان میدانست اما مشکلاتی داشته که باید برطرف شود. همچنین دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد مجلس درباره مسکن مهر گفت: من هیچ‌گاه با مسکن مهر مخالف نبودم، بنده اولین کسی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کرد. همچنین گفت:‌ باید برای سه دهک پایین جامعه مسکن مهر ساخته شود، در دوره بنده نیز مسکنی تحت عنوان مسکن اجتماعی بود. کمی بعد در اولین گفتگوی تلویزیونی خود گفت که مسکن مهر متوقف می‌شود اما پروژه‌های قبلی را تکمیل می‌کنند. در همان‌جا بود که گفت مردم باید انتخاب کنند که مسکن می‌خواهند یا ارزانی.

همین مساله سبب شد تا در برنامه شب گذشته ثریا، مهندس فرهاد بیضایی، کارشناس ارشد سیاستگذاری زمین و مسکن در گفتگوی تلفنی به بررسی این مساله بپردازد. وی گفت: مسکن مهر یک پروژه و طرحی بود که مبنای قانونی داشته است مانند اصل ۳۱ قانون اساسی، قانون ساماندهی و عرضه مسکن و پیام اقتصادی حضرت امام برای تشکیل حساب ۱۰۰٫

وی افزود: این طرح نیز مانند دیگر پروژه های عمرانی نقاط ضعف و قوتی داشته است. از نقاط قوت مسکن مهر این بود که ۲ میلیون خانواده را صاحب مسکن نمود. علاوه براین رشد اقتصادی برای کشور بهمراه داشت و ۲ میلیون شغل برای کشور ایجاد کرد. همچنین مسکن از لوکوموتیوهای اقتصادی در شرایط تحریم برای اشتغال زایی است.

بیضایی گفت: البته نقاط ضعی هم داشته که قابل حل است. اول اینکه خدمات روبنایی و زیربنایی مناسبی ندارد که می‌توان از محل درآمد اراضی تجاری برای آن استفاده نمود.

نقطه ضعف دوم که بسیار هم مهم است نقدینگی و تورم است که البته به این شکل که مطرح می‌شود نیست بلکه بانک‌ها، باعث تزریق نقدینگی چند برابر شده‌اند. از طرفی نقدینگی مسکن مهر منجر به تولید شده ولی بانک‌ها منجر به تولید نشده‌اند.

وی همچنین درباره مسکن اجتماعی که از برنامه‌های آخوندی است گفت: مسکن اجتماعی در کشورهای در حال توسعه چون بار مالی زیادی بر دولت داشته منجر به شکست شده است. برای مثال در مصر این طرح چندان موفق نبود زیرا تمام هزینه از ساخت تا نگهداری آن بر عهده دولت است.

وی در انتهای صحبتش افزود: مسکن مهر از ۲ بخش تشکیل شده است: ۱- پرداخت تسهیلات ۲- زمین ۹۹ ساله. در صورتی که دولت نمی‌تواند تسهیلات بپردازد می‌تواند زمین را با قیمت صفر در اختیار مردم قرار دهد تا بتوانند مسکن بسازند.

۱۳۹۲/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...