نسخه چاپی

تبعات حمایت تلویحی ظریف از دختر میرحسین

تحلیلگران می گویند حمایت تلویحی آقای ظریف از میرحسین موسوی به اعتبار وی، موقعیت مذاكراتی‌اش و همچنین روند رسیدن به نتیجه در مذاكرات هسته‌ای ضربه خواهد زد.

به گزارش نما، سایت ایران هسته ای نوشت: محمد جواد ظریف شنبه گذشته درباره برخورد صورت گرفته میان دختر میر حسین موسوی و ماموران وزارت اطلاعات در صفحه فیس بوک خود نوشت: «آنچه در روز عیدغدیر اتفاق افتاد برای همه تلخ بود. نظرات و انتقادات شما را هم در این زمینه دیدم و گرچه توقع دوستان برای موضع گیری پیرامون مسایلی که از حوزه مسئولیت من خارج است را غیرواقع بینانه می دانم، ولی از اینکه صفحه مرا برای اظهارنظرهای خود قابل می دانید خوشحالم و از همه شما سپاسگزار، که حتی در پاره ای از موقعیت ها، اگرچه با تلخی، بازهم به یاد من هستید».

تحلیلگران می گویند این اظهارنظر تقریبا صریح در حمایت از میرحسین موسوی به عنوان سرکرده اصلی فتنه 88 به موقعیت، توان و اعتبار مذاکراتی وی ضربه جدی خواهد زد.

از یک سو این اظهارنظر موجب می شود که وی در داخل کشور به عنوان تنها مقام دولتی شناخته شود که به صراحت در مظان حمایت تلویحی از سران فتنه قرار گرفته است. در حالی که وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی از حمله دختر موسوی به مامور خود سخن گفته، منطقی نیست که وزیر خارجه وی مدعی شود که دختر موسوی مظلوم واقع شده است. این امر باعث خواهد شد که از اعتبار وی در محیط سیاست داخلی ایران به کاسته شده و به جای یک مذاکره کننده ملی، به عنوان طرف دعوای سیاسی تلقی شود.

مسئله دوم این است که بدون شک مهم ترین عامل در ذهن طرف غربی برای اینکه اعتبار کافی برای مذاکره کنندگان ایرانی قائل شود این است که طرف مذاکره کننده امین حاکمیت و نظام تلقی شود. اکنون آقای ظریف مورد اعتماد نظام است و این موضوع به طور علنی اعلام شده است. اتخاذ این قبیل مواضع می تواند حال این پیام برای طرف خارجی باشد که آقای دکتر ظریف نه یک شخصیت فراجناحی بلکه بخشی از یک منازعه سیاسی شناخته شده در داخل ایران است که مدعیان و مخالفانی بسیار جدی و نیرومند دارد. این امر به توان تصمیم گیری و تمام کنندگی آقای ظریف در مذاکرات صدمه می زند و باعث شکل گیری این اشتباه محاسباتی در ذهن طرف غربی می شود که ظریف دیگر نیروی معتمد سابق رون نظام نیست و بر سر مهم ترین مسئله امنیت ملی ایران در 4 سال گذشته با نظام زاویه دارد.

۱۳۹۲/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...