نسخه چاپی

حذف 10 درصد یارانه بگیرها تا 3 ماه دیگر

معاون رفاه وزیر تعاون از حذف یارانه ۱۰ درصد در فاز اول تا سه ماه دیگر خبر داد و گفت: بر اساس پیشنهادی بانك جامع اطلاعات اقتصادی راه‌اندازی و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و كسانی كه این اطلاعات را به دولت قرار ندهند، یارانه نمی‌گیرند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، احمد میدری به بیان آخرین رایزنی‌ها، بحث‌ها و روش‌های مطرح در دولت برای شناسایی حذف دهک‌های پردرآمد از لیست یارانه پرداخت و با تائید این مساله که وزارت تعاون مسئول شناسایی دهک‌ها شده است، گفت: این کار دو قسمت دارد. اول راه‌اندازی بانک اطلاعات اقتصادی است که مرکز آمار و وزارت اقتصاد هم می‌تواند این کار را انجام دهد. بخش دیگر تحقیقات میدانی است. به طور مثال کسی که درآمد دارد اما به دلیل بیماری نیازمند یارانه است باید در تحقیقات میدانی شناسایی شوند.

وی ادامه داد: این تحقیقات میدانی تنها در وزاتخانه‌ای می‌تواند صورت گیرد که سازمان‌هایی را در سراسر کشور داشته باشد، به همین دلیل سازمان هدفمندی که تنها در تهران است نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. همینطور مرکز آماربه دلیل نداشتن شعبه‌های شهرستانی توانایی انجام چنین کاری را ندارند. اما وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند بازوی اجرای تحقیقات میدانی در سطح کشور باشند.

تعداد دهک‌ها برای حذف هنوز نهایی نشده/ثروت و درآمد معیار حذف

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که خود تاکنون در چندین جلسه ستاد هدفمندی در دولت یازدهم شرکت داشته است، درباره بحث‌های مختلفی که تاکنون در ستاد برای حذف یارانه برخی دهک‌ها مطرح شده، گفت: هنوز درباره اینکه چند دهک حذف شوند، به جمع بندی نرسیده ایم. در ضمن برای جبران کسری بودجه یارانه ها روشهای دیگری غیر از حذف دهک‌ها مثل افزایش قیمتها هم مطرح شده ولی به دلیل اینکه اولویت دولت مهار تورم است، روشهای جایگزین فعلا مطرح نیست.

میدری در پاسخ به اینکه حذف سه دهک جمعیتی مد نظر است یا حذف سه دهک درآمدی است؟گفت: معیاری که برای حذف گروه‌ها در نظر گرفته می‌شود تنها درآمد نیست. بلکه ترکیبی از ثروت و درآمد است.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از افراد باید حذف شود تا کسری بودجه دولت جبران شود گفت: نمی‌توان دهک‌ها را تا میزانی حذف کرد که کسری بودجه جبران شود، شاید کسری بودجه به قدری زیاد باشد که نیازمند حذف تعداد زیادی از یارانه‌بگیر باشد. باید یک منطق اقتصادی وجود داشته باشد.مبنایی برای خط فقر تعیین می‌شود و بر آن اساس تصمیم گرفته می‌شود. کسانی که ثروتشان به اندازه‌ای است که می‌توانند حداقل نیاز خود را تامین‌کنند از دریافت یارانه حذف می‌شوند.

شناسایی پردرآمدها ساده تر از کم درآمدهاست

معاون وزیر رفاه همچنین با اشاره به اینکه حذف گروه‌های برخوردار برای دریافت یارانه ساده تر از شناسایی کم درآمد‌ها است، گفت: معیار‌هایی که منجر به ثروت‌مند بودن افراد است بسیار زیاد است. حذف یارانه پردرآمدها آسیب کمتری را وارد می‌کند چرا که اگر خطایی صورت گیرد این خطا با هزینه‌های کمتری قابل جبران است. به طور مثال اگر در حذف پردرآمدها 2 درصد از افراد یک طبقه پایین‌تر هم حذف شوند ضرر زیادی وارد نمی‌شود. اما اگربخواهیم گروه‌های کم درآمد را حذف کنیم در صورت بروز خطا گروهی آسیب می‌بیند که نیازمند و زیر خط فقر است.

شناسایی اطلاعات ملکی و بانکی افراد در اولویت

وی درباره مبنا برای شناسایی دهک‌های مشمول یارانه گفت: در ایران بهترین راه استفاده از اطلاعات بانکی و ملکی افراد است. چرا که دقت بالاتری دارد. به طور مثال اطلاعات خودرو برای حذف دهک‌ها مناسب نیست.چرا که هستند افرادی که با خودرو نسبتاً‌ گران قیمت در وزاتخانه ای راننده هستند بنابراین به اطلاعات خودرو نمی‌توان اکتفا کرد. اما حساب بانکی با درصد خطای کمتری می‌تواند ملاک ثروتمندی افراد باشد.

میدری در پاسخ به اینکه شاید حساب بانکی کسی به نام خودش نباشد افزود: شاید کسی خودرو را به نام کسی کند، اما احتمال اینکه حساب بانکی به نام کس دیگر باشد بسیار پایین است. درهر روش شناسایی دهک‌ها، رابطه خانوادگی را مشخص می‌کنیم. ملاک درآمد و ثروت خانوار است.

نوع خودرو، مسافرتهای خارجی، نوع شغل و احکام حقوق 4 معیار دیگر شناسایی دهکهای پر درآمد

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه به جز اطلاعات بانکی و ارزش ملکی، دیگر چه معیاری برای شناسایی دهک‌های مشمول لازم است تصریح کرد: نوع خودرو ، مسافرتهای خارجی و نوع شغل معیارهای شناسایی دهکهای پر درآمد است. همچنین حقوق بررسی نمی‌شود بلکه احکام مد نظر است. اینکه فرد در یک اداره ای چقدر حقوق دریافت می‌کند اطلاعاتش متمرکز نیست، احکام را می‌توان جمع‌آوری کرد. اضافه حقوق را سیستم‌کامپیوتری نمی‌تواند استخراج کند.

پیشنهاد شیوه جدید به دولت برای حذف داوطلبانه اجباری/یارانه کسانی که اطلاعات ندهند حذف می شود

وی در ادامه از پیشنهاد جدیدی از سوی معاونت رفاه وزارت تعاون به دولت برای چگونگی حذف دهک‌ها خبر داد و با تاکید بر اینکه در این روش جدید ملاک پرداخت یارانه‌ها ارائه داوطلبانه اطلاعات خواهد بود افزود:حریم اطلاعات خصوصی افراد باید رعایت شود. به همین دلیل این وزارتخانه پیشنهادی را داده است که هنوز در دولت بررسی نشده است. پیشنهاد به این صورت است که کسانی مشمول یارانه می‌شوند که اطلاعات خود را به دولت ارسال کنند.

میدری درباره سازوکار این پیشنهاد با اعلام اینکه بانک جامع اطلاعاتی با شبکه ای شدن بانک‌های اطلاعاتی کشور ایجاد خواهد شد و اطلاعات شخصی همه افراد با محدودیت دسترسی در آن موجود است، ادامه داد: سازوکاری به وجود می‌آید که افراد به یک سایت اینترنتی مراجعه و اطلاعات اقتصادی خود را از شبکه جامع دریافت کنند و در صورت تمایل برای دریافت یارانه ، اطلاعات را به سازمان مربوطه به صورت الکترونیکی ارسال نمایند.

معاون رفاه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: این بانک اطلاعاتی می‌تواند متصل به بانک مرکزی، نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد باشد که افراد با داشتن کد ملی و رمز مربوطه می‌توانند اطلاعات اقتصادی خود را دریافت و در صورتی که تمایل به دریافت یارانه داشته باشد اطلاعات خود را به سایت مربوطه ارسال مکنند، به این ترتیب حریم شخصی افراد محفوظ می‌ماند و هر خانواده‌ای که تمایل به دریافت یارانه نداشته باشند اطلاعات خود را به دولت ارسال نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: این پیشنهاد این معاونت است و هنوز به طور دقیق بررسی نشده است اما نمایندگان مجلس این موضوع را پذیرفته‌اند و مطالعات کشورهای دیگر هم به این صورت است که افراد اطلاعات اقتصادی خود را ضمیمه درخواست یارانه خود کنند.

میدری درباره نحوه جمع آوری اطلاعات املاک هم گفت: اطلاعات ملکی دراختیار قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک است. آنها در جلسات ستاد هدفمندی حاضر شده‌اند اما اطلاعاتشان هنوز به دولت ارائه نشده است.مجلس باید این موضوع را قانون کند تا آنها بتوانند اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند.

حذف یارانه 10درصد در فاز اول طی سه ماه آینده/ شناسایی 3 دهک در سه ماه ممکن نیست

معاون رفاه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه در مهلت سه ماهه ای که مجلس تعیین کرده است، شناسایی دهک‌ها ممکن نیست تاکید کرد: مهلت سه ماه مجلس برای حذف دهک‌ها تجدید نظر می‌شود. احتمالا درسه ماه آینده 30 درصد به 10درصد برسد. یعنی بدون اطلاعات بانکی و املاکی این 10 درصد شناسایی و از گرفتن یارانه حذف شوند. بدون اطلاعات ملکی می‌توان 10 درصد جامعه را که توان مالی دارند شناسایی و حذف کرد.شناسایی 30درصد جامعه با اطلاعات بانکی فعلی امکان پذیر نیست.

خانواده هایی که کودکانشان را از تحصیل محروم کنند یارانه نمی گیرند

وی ادامه داد: همچنین برنامه ای در معاونت رفاه وزارت تعاون تهیه کردیم که حتماً در دولت بررسی خواهد شد که بر این اساس خانواده هایی که کودکانشان را از تحصیل محروم کنند یارانه نمی گیرند. یعنی هر خانواده‌ای که کودک در سن تعلیم دارد و درس نمی‌خواند از گرفتن یارانه محروم است. خانواده‌ها ملزم هستند کودکان خود را برای فراگیری علم به مدرسه بفرستند.

وی در پاسخ بر اینکه استدلال این طرح چیست افزود: اگر خانواده‌ها بچه‌های خود را به مدرسه نفرستند فقرشان پایدار می‌ماند و امکان شغل از کودک سلب می شود.

اختصاص یارانه یک نفر به بیمه در خانوارهایی که تحت هیچ بیمه ای نیستند

معاون رفاه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد زیادی از خانوارها تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند بیان کرد: این تعداد چشم‌گیر و قابل توجه است. پیشنهاد دیگر درباره خانواده‌هایی است که تحت پوشش هیچ بیمه تامین اجتماعی نیستند. محاسبات نشان داده دریک خانواره 4 نفره اگر یارانه یک نفراز اعضای خانواده به تامین اجتماعی برای بازنشستگی اختصاص یابد آن خانواده بعد از چند سال با همین یارانه که ماهیانه 45 هزار تومان است، در سن بازنشستگی به اندازه حداقل دستمزد‌ از حقوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند.

به هیچ وجه به فکر حذف یارانه همه مردم نیستیم

میدری در پاسخ به اینکه آیا حذف سه دهک مقدمه‌ای برای حذف کلی یارانه نقدی است افزود: اصلا چنین بحثی در دولت مطرح نیست چرا که عده ای در جامعه به این پول نیازمند هستند .امیدواریم تورم در ایران کنترل شود و این میزان یارانه نقدی بتواند مشکل برخی از مردم را حل کند.

احتمال حذف حقوق بگیران بالای 3میلیون تومان و 120 هزار بازاری

معاون رفاه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حقوق‌بگیران بالای 2میلیون تومان در احکام تنها5 درصد هستند گفت: حذف کردن 5درصد از کارمندان دولت سخت است. احتمالا کسانی که بیشتر از این درآمد دارند حذف می‌شوند. به طور مثال درآمدهای بالای سه میلیون حذف می‌شوند.

وی در بیان اینکه ارزیابی شما برای شناسایی دهک‌های پردرآمد در شغل‌های آزاد و بازاری‌ها چیست افزود: یک میلیون و 700 هزار دارای صنف داریم که از این تعداد 120 هزاردرجه یک هستند که می‌توانند وضعیت خوبی داشته باشند. یعنی 120هزار صنف قابل حذف هستند.

حذف4 تا 5 میلیون خانوار/صاحبان زمین های بالای 500 میلیون تومان در معرض حذف

میدری گفت:حدوداً 18 میلیون خانوار در کشور یارانه دریافت می‌کنند که اگر 30درصد را حذف کنیم حدودا 4تا 5میلیون خانوار حذف خواهند شد.

وی در بیان اینکه آیا ملاک شما در املاک ارزش‌گذاری است یا زمینی که منبع درآمد است عنوان کرد: ما به این موضوع کاری نداریم، اگر ارزش گذاری بالایی برای زمین مشخص شود از گرفتن یارانه حذف می‌شوند. به طور مثال ارزش زمینی که 500 میلیون است صاحب آن از گرفتن یارانه محروم می‌شود.

وجود 300 هزار خودروی بالای 100 میلیون در کشور

میدری با اشاره به اینکه 300 هزار خودروی بالای 100 میلیون تومان در کشور وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر 300 هزار خودروی بالای 2005 در ایران وارد شده و ارزش آنها بالای 100 میلیون تومان است که اینها از گرفتن یارانه محروم می‌شوند اما در میان چنین مواردی استثنا هم وجود دارد که خانواده تمام ثروت خود را برای فرزندش ماشین خریده است اما شرایط مالی خوبی خانواده‌اش ندارند.

300هزار نفر از یک بانک وام بالای 50 میلیون تومانی گرفتند

وی در پاسخ به اینکه ملاک در حساب‌های بانکی مواردی مانند سرمایه در گردش، اخذ تسهیلات، میزان سرمایه است یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر 300هزار نفر در کشور بالای 50میلیون تومان وام گرفته‌اند که احتمالاً یارانه آنها حذف شود. اما هنوز اطلاعات تجمیع نشده است.

۱۳۹۲/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...