نسخه چاپی

در گفتگوی اختصاصی با نما:

كورورش باقری: من رفتم تا آقایان مدعی بیایند!/فلاحتی نژاد: با استعفای باقری دست فدراسیون برای تصمیم گیری باز می‌شود!

عکس خبري -کورورش باقري: من رفتم تا آقايان مدعي بيايند!/فلاحتي نژاد: با استعفاي باقري دست فدراسيون براي تصميم گيري باز مي‌شود!

به سراغ فلاحتی‌نژاد به عنوانی یكی از منتقدان و كوروش باقری سرمربی تیم ملی كه انگشت اتهام اكثر منتقدان به سوی اوست رفتیم. با این دو گفتگوهایی انجام دادیم كه خواندن این دو گفتگو در كنار یكدیگر خالی از لطف نیست.

به گزارش نما ،حال این روزهای وزنه برداری کشورمان زیاد خوب نیست. مردم وزنه برداری را بعد از کشتی ورزش دوم ایران می‌دانند و طبق سنوات گذشته عادت داریم در المپیک و مسابقات جهانی قهرمانان خود را روی سکو ببینم و از به اهتزاز درآمدن پرچم سه رنگمان لذت ببریم. در المپیک بسیار خوش درخشیدیم و شاید این سطح توقعات همه را بالا برد. بعد از المپیک به دلیل مسایل و مشکلاتی که در جراید به دفعات گفته شد المپیکی ها حاضر به همکاری با سرمربی تیم ملی(گوروش باقری) نشدند و برای بازگشت به اردوهای تیم ملی شرط و شروط گذاشتند. حسین رضا زاده هم پشت دوست و همکار خود ایستاد و دفاع تمام قدی از باقری انجام داد و اینگونه شد که تیم ملی ایران بدون قهرمانان و ستاره های المپیکی خود به مسابقات جهانی لهستان رفت، هر چند در لهستان توانستیم با یک برنز، یک نقره و یک طلا به سکوی سوم  یعنی دقیقا همان جایگاهی که سال گذشته در  مسابقات جهانی کسب کردیم، دست یابیم؛ اما کارشناسان این سومی را ناکامی برای وزنه برداری می دانستند و در این مدت مصاحبه های مختلفی علیه باقری، رضازاده و فدراسیون وزنه برداری بر خروجی خبرگزاری ها و روزنامه ها انتشار یافت. کوروش باقری استعفا داد اما رضا زاده نپذیرفت. این خلاصه ای بود از وضعیت وزنه برداری ایران بعد از المپیک.  از این رو به سراغ فلاحتی‌نژاد به عنوانی یکی از منتقدان و کوروش باقری سرمربی تیم ملی که انگشت اتهام اکثر منتقدان به سوی اوست رفتیم. با این دو گفتگوهایی انجام دادیم که خواندن این دو گفتگو در کنار یکدیگر خالی از لطف نیست.
گفتگوها: علیرضا حاجی‌میرزابابا

گفتگو با کورش باقری سرمربی مستعفی تیم ملی وزنه‌برداری
تیم ملی وزنه برداری با وجود غیبت مدال آوران المپیکی توانست با یک نقره و برنز مولایی براری عنوان سومی جهان را به دست بیاورد . بعد از این مسابقات کوروش باقری اعلام کرد از سمت خود استعفا می دهد و دیگر سرمربی تیم ملی نخواهد بود موضوعی که باعث شد حسین رضازاده بلافاصله به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد با این استعفا مخالف است. از طرف دیگر همانطور که در مصاحبه بالا خواندید فلاحتی نژاد همانند بسیاری دیگر از کارشناسان وزنه برداری موافق رفتن کوروش باقری از وزنه برداری هستند و رفتن او از وزنه برداری را به صلاح این رشته می دانند، برای اینکه از آخرین موضع کوروش باقری مطلع شویم با وی تماس گرفتیم ، آن چه در پی می خوانید جوابهای این مربی جوان وزنه برداری  ایران است.
آقای باقری استعفایتان را رضازاده قبول نکردند؟
آقای رضازاده نسبت به من لطف داشتند که گفتند استعفایم را قبول نمی کنند اما بنده همچنان روی حرف خودم هستم و تصمیمم برای قطع همکاری با تیم ملی را قبل از اعزام به مسابقات جهانی گرفته بودم و حالا هم می‌خواهم استراحت کنم و بعد از آن با بررسی اوضاع برای ادامه فعالیت های ورزشی‌‌‌ام بگیرم.
دوران سرمربیگری شما در تیم ملی همراه شد با کسب عنوان سومی جهان که باز هم انتقادات تندی به شما و تیم تحت هدایتتان شده است، این انتقادات را سازنده یا غیر کارشناسانه می بینید؟
ما طی 85 سال گذشته فقط یک بار عنوان سومی جهان را کسب کرده بودم که این دومین بار شد پس آنهایی که نسبت به عملکرد تیم ملی وزنه برداری انتقاد دارند حواسشان نیست در گذشته چه مقام‌هایی را داشته‌ایم و حالا عنوان سومی را به دست آورده‌ایم با این حال من رفتم تا آقایان مدعی خودشان بیایند ببینم چه گلی به سر وزنه برداری می زنند.
عملکرد تیم ملی وزنه برداری در مسابقات جهانی لهستان که با عنوان سومی کشورمان همراه بود را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر من تیم ملی در مسابقات جهانی عملکرد قابل دفاعی داشت. در سنگین وزن هم که همه نگاه ها به آن بود بهادر مولایی توانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد، حتی فراتر از انتظارات ظاهر شد و مطمئن باشید در آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت در سایر اوزان هم اگر مدالی نگرفتیم ملی پوشان تمام تلاش خود را انجام دادند واین ارزشمند بود.
اما بسیاری می گویند اگر تیم المپیک را به لهستان می بردید بهتر نتیجه می گرفتید؟
هیچ کس هم حق ندارد ادعا کند از این ملی پوشان بهتر است، از کجا معلوم اگر المپیکی ها در تیم بودند می توانستیم همین نتیجه سومی جهان را بگیریم؟!

بهداد سلیمی در اظهار نظری جالب اعلام کرده مربیان تیم ملی به دلیل عدم نتیجه گیری لازم در مسابقات جهانی فرافکنی می کنند، شما این را قبول دارید یا نه؟
بهداد سلیمی را رها کنید و بگذارید هر چه می خواهد بگوید مهم نیست مردم خود بهتر از هر کس دیگری می توانند در مورد عملکرد ما صحبت کنند من هم افتخار می کنم با تیم ملی وزنه برداری افتخاراتی را کسب کرده ام که رییس جمهور وقت ( محمود احمدی نژاد ) به من مدال افتخار می‌دهد. در مورد آینده کاری‌ام نیز بعد از یک ریکاوری تصمیم لازم را خواهم گرفت.



گفتگو با محمد علی فلاحتی نژاد، قهرمان سابق وزنه برداری
تیم ملی وزنه برداری کشورمان در غیاب مدال آوران المپیکی پا به مسابقات جهانی لهستان گذاشت تا با کسب یک مقام سومی محمد رضا براری و مدال نقره بهادر مولایی عنوان سومی این رقابت ها را به مانند دوره قبلی مال خود کند. عنوانی که با انتقادات بسیاری از اهالی وزنه برداری کشورمان روبرو بود. در نهایت کوروش باقری هم به عنوان سرمربی تیم ملی از سمت خود استعفا داد. محمد علی فلاحتی نژاد قهرمانی سابق وزنه برداری کشورمان که دل پردردی از اوضاع و احوال این روزهای وزنه برداری دارد در گفت و گوی اختصاصی خود با « نما»  از فرصت های سوخته شده وزنه برداری و استعفای کوروش باقری و بسیاری موضوعات دیگر سخن به میان آورد که در ذیل با هم می خوانیم:

جناب فلاحتی نژاد تیم ملی باز هم در مسابقات جهانی سوم شد؛ نظر شما چیست؟
چه نطری می شود داد ، دیگر کار از کار گذشته اشت.
مثل اینکه دل پری از این ماجرا دارید؟
چه راحت عنوان قوی ترین مرد دنیا را از دست دادیم چه راحت سکوی قهرمانی سنگین وزن المپیک که برای ما بود جایش را با روس ها عوض کرد. این‌ها خیلی دردناک است. در حالی که  امسال خیلی راحت می توانستیم قهرمان جهان شویم. متاسف هستم که چه راحت مهره سوزی کردیم و اجازه ندادیم قهرمانان واقعی کشورمان در رقابت های جهانی شرکت کنند جای آنها واقعاً خالی بود.
منظورتان از قهرمانان واقعی همان المپیکی ها هستند؟
بله دقیقا همین طور است. چی می شد بهداد سلیمی در کنار بهادر مولایی در سنگین وزن در مسابقات جهانی شرکت می کرد تا وزنی که روس ها و کل دنیا حسرت این مدال را می خوردند روی سکوی قهرمانی می ایستاد حالا ما باید حسرت بخوریم که مدال قهرمانی سنگین وزن دنیا که با عنوان قوی ترین مرد دنیا متعلق به ایران بود را به راحتی از دست دادیم.
اشکال کار را در کجا می دانید؟
کسانی هستند که فکر می کنند من از کسی جانبداری می کنم ولی آنهایی که من را می شناسند می دانند بنده همواره حرف حق را می زنم و از کسی هم نمی ترسم. ضمن اینکه هر مربی که در رشته وزنه برداری دستی بر آتش دارد می داند که یک قهرمانی حتی در آسیا یک شبه به دست نمی آید حالا این سوال پیش می آید چرا ما در همه زمینه ها از تمام پتانسیل های قوی استفاده نمی کنیم؟! کجاست حسین توکلی؟ کجاست حسین برخواه؟ کجایند مردان بی ادعا! فدراسیون وزنه برداری باید در اولین فرصت با تشکیل کمیته فنی شرایط وزنه برداری مورد بررسی دقیق قرار دهد و تصمیمات لازم را در مورد این رشته بگیرد تا خدای نکرده این رشته مدال آور و پرافتخار کشورمان رو به قهقرا نرود.
نقش کوروش باقری به عنوان مربی و فدراسیون به عنوان بزرگ ترین مرجع رسیدگی به این معضل چگونه ارزیابی می کنید؟
مطلع شدم کوروش باقری از سمت سرمربیگری تیم ملی استعفا داده است این موضوع باعث می شود دست فدراسیون برای تصمیم گیری باز باشد، اولین کاری که فدراسیون باید انجام دهد این است که با تشکیل کمیته فنی کارنامه کوروش باقری در مسابقات اخیر را مورد بررسی قرار دهد. بعد از آن هر چه سریعتر زمینه بازگشت وزنه بردارانی که در المپیک لندن مدال آور بودند را فراهم کند رییس فدراسیون هم سعی کند در تصمیم گیری های خود مسائل شخصی را دخالت دهد و به فکر آینده وزنه برداری کشور باشد. مسابقات جهانی لهستان فرصتی بود که در رشته تیمی روی سکوی قهرمانی جهان قرار بگیریم اما متاسفانه به دلیل عدم حضور قهرمانان المپیک آن را از دست دادیم و من امیدوارم مسئولان ورزش کشور این مورد را به دقت مورد ارزیابی قرار دهند بعد ها حسرت این فرصت را خواهیم خورد.
حرف پایانی؟
به بهادر مولایی و محمد رضا براری بابت کسب مدال در مسابقات جهانی که باعث افتخار کشور شدند تبریک می گویم و به امید روزهای روشن دوباره وزنه بردرای منتظر آینده می شویم.

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...