نسخه چاپی

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

فریاد‌مرگ برآمریكا در 13آبان پاسخ انحراف‌از سیاست‌نرمش‌قهرمانانه‌ است

عکس خبري -فرياد‌مرگ برآمريكا در 13آبان پاسخ انحراف‌از سياست‌نرمش‌قهرمانانه‌ است

اشكالی ندارد وزارت خارجه ما دیپلماسی فعالی در حوزه 1 + 5 و مذاكرات داشته باشد اما تمام ظرفیت‌ها و همه امیدمان را روی این نگذاریم كه روابط بهبود می‌یابد.

اشاره:   ملت اسلام پیرو مکتبى است که برنامه آن مکتب، خلاصه مى‏شود در دو کلمه؛ «لاتظلمون و لاتظلمون». ما تحت رهبرى پیغمبر اسلام(ص) این دو کلمه را مى‏خواهیم اجرا کنیم؛ «نه ظالم باشیم و نه مظلوم». این خط روشن سیاست خارجی در جمهوری اسلامی است که امام خمینی (ره) به خوبی آن را تبیین فرموده اند. در آستانه 13 آبان طی گفتگویی با حميدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به واکاوی این خط روشن و اهمیت 13 آبان امسال در نهضت استکبار ستیزی ملت ایران پرداختیم.

 نظرتان در مورد اهمیت 13 آبان امسال نسبت به سال‌های گذشته چیست؟
 13 آبان امسال به دو دلیل از اهمیت مضاعفی برخوردار است. دلیل اول اینکه سیاست نرمش قهرمانانه که در مذاکرات 1+5 در دستور تیم مذاکره کننده ایران قرار گرفته، گاهی مورد سوء استفاده واقع شده است. در فضای داخلی بعضی افراد منفعل، مرعوب ، ضعیف و منحرف تصور کردند از این فضا و از این سیاست می‌توانند سوءاستفاده بکنند و شرایط را بنفع آمریکائیها رقم بزنند. یا اینکه مدعی شوند مسئله ما با آمریکا به عنوان شیطان بزرگ تمام شده که این یک کج روی و انحراف در جامعه است. 13 آبان  فریاد مرگ بر آمریکا و انزجار از استکبار جهانی می‌تواند پاسخگوی این توطئه باشد. نکته دوم نوع برخوردی است که اخیرا مسئولین آمریکا با مردم ایران و مسئولان ایران داشتند. خانم شرمن به ملت ایران توهین کرد و ایرانی‌ها را فریب کار دانست. پاسخ این توهین به ملت را ملت باید در روز 13 آبان بدهد.
 نظرتان در رابطه با جمع آوری تابلوهایی که به عنوان صداقت آمریکایی در سطح شهر نصب شده بود، چیست؟ آیا این اقدام کمکی به دیپلماسی ما می‌کند یا نه؟
 این تابلوها بنظرم نماد نگرانی و  بی‌اعتمادی مردم نسبت به آمریکا است. آمریکا سالهای سال است که نشان داده قابل اعتماد نیست. مسئولین سیاسی و دولتمردان آمریکایی، روساء و رهبران نظام سلطه در ذات خودشان غیر قابل اعتماد، فریب کار و گرگ صفت هستند. ما سیاست نرمش قهرمانانه را داریم ولی همواره باید در یادمان باشد که اینها غیرقابل اعتمادندو آنچه در پوسترها دیده می‌شد همین را نشان می‌داد که آمریکائیها غیر قابل اعتمادند و در مذاکره باید مراقب بود. بنده نمی‌دانم چرا شهرداری این کار را کرده، حالا بهانه آوردند که هماهنگ با زیباسازی شهری نبوده ولی شهرداری در کل کار درستی نکرده است.
 آیا این تابلوها در مذاکرات به دیپلماسی ما لطمه می‌زد؟
 این فکر غلط است. دیپلماسی کشور ما نیاز دارد در مواجهه با آمریکایی‌ها بگوید که یک عده کثیری  هم در ایران به شما بی‌اعتمادند که این پیام در پوسترها وجود داشت.
 آیا این چند صدایی را ما می‌توانیم در آمریکایی‌ها هم ببینیم. یا اساسا چند صدایی در دیپلماسی مرسوم است؟
 این چند صدایی را ما می‌توانیم در بازی قدرت در آمریکا نیز مشاهده کنیم در بازی دمکراتها و جمهوری خواهان مخالف و موافق جنگ و مخالف و موافق تحریم وجود دارد که در دیپلماسی امروز دنیا غیر قابل انکار است.
 با توجه به اینکه ماهیت این تابلوها فرهنگی بوده است به نظر شما برداشت امنیتی از آنها نگران کننده نیست؟
 مسلم برداشت امنیتی از نصب این تابلوها غلط است. خصوصا در فضای دولتی که خودش به دنبال چندصدایی بوده و اعلام کرده از نقد هراسی ندارد.
 به نظر شما چگونه می‌توان نرمش قهرمانانه‌ای که مد نظر مقام معظم رهبری است محقق کرد؟
 در عین حالیکه نرمش قهرمانانه را بعنوان یک سیاست مورد تائید باید دنبال شود، ولی همواره غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها و مراقبت از اینکه اینها ممکن است وقت ما را تلف کنند و نتیجه‌ای نگیریم باید مدنظر قرار بگیرد. از طرفی حل مشکلات کشور با نگاهی درون زا و تکیه به ظرفیت‌های داخلی صورت می‌پذیرد. اشکالی ندارد وزارت خارجه ما دیپلماسی فعالی در حوزه 1 + 5 و مذاکرات داشته باشد اما تمام ظرفیت‌ها و همه امیدمان را روی این نگذاریم که روابط بهبود می‌یابد. این مطمئنا راهبرد غلطی است. قطعا راهبرد اصلی در حل مسائل اقتصادی، نگاه اقتصاد مقاومتی و تکیه بر درون و ظرفیت‌های درون‌زا است.



منبع: آدينه تهران

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...