نسخه چاپی

رییس كمیسیون برنامه و بودجه:

بالا‌تر از ۵۰ میلیارد دلار در بانكهای خارجی ارز قابل استفاده داریم

شرایط كنونی بسیار بهتر از شرایط جنگ تحمیلی است كه كشور را با ۶ میلیارد دلار در سال تامین می‌كردیم. در سال گذشته فقط ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و حدود ۵۰ میلیارد دلار هم صادرات نفتی

اشاره: اینکه آیا به اسم صداقت با مردم می‌توان اسرار نظام را در شرایطی خاص و حساس که کشور در وضعیت جنگ اقتصادی قرار دارد، افشا کرد یکی از انتقاداتی است که این روز‌ها در محافل سیاسی و اقتصادی نسبت به برخی مسئولان دولتی مطرح می‌شود. طی چند هفته گذشته و به خصوص در شب مذاکرات ژنو با گروه ۵+۱ از زبان برخی مسئولان دولتی شنیده شد که خزانه کشور خالی است. این موضوع خبرنگار آدینه تهران را بر آن داشت تا طی گفتگویی کوتاه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن طرح مخاطرات افشای اسرار نظام در خصوص وضعیت کلی حاکم بر خزانه پرسش‌هایی را داشته باشد.


 در پایان جنگ تحمیلی علی رغم تمام مشکلات مالی کشور هیچ یک از مسئولین وقت از کمبود‌ها دم نمی‌زدند به نظر شما با توجه به اینکه در حال مذاکره با غربی‌ها هستیم صلاح است که مرتب از خالی بودن خزانه صحبت به میان آوریم؟
 این مسائل را باید بخشی از اسرار نظام جمهوری اسلامی تلقی کرد. آن هم در شرایطی که نوعی جنگ اقتصادی به کشور تحمیل شده است. کسی در شرایط جنگی اسرار جنگ را به بیگانگان نمی‌گوید و مشتش را باز نمی‌کند. در سطح افکار عمومی هم منتشر نمی‌کند چرا که برای مردم نگرانی به وجود آورده و امنیت روانی جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

 نظرتان در رابطه با منابع ارزی قابل وصولی که در بانکهای خارجی بلوکه شده چیست؟

 این منابع بسیار گسترده است و شاید بالا‌تر از ۵۰ میلیارد دلار در بانکهای خارجی ارز داشته باشیم. ولی با اینکه ما مشمول تحریم هستیم بلوکه نشده یعنی امکان استفاده از آن‌ها ممنوع نیست. منتها تجارت ما با کشورهای مختلف بر اساس تحریم‌ها دچار مشکل شده است و هزینه‌هایش بالا رفته است. بر این اساس تجارت با کشورهای محدودی برقرار است که از ما نفت خریداری می‌نمایند.

 شما با توجه به وضعیت موجود چه توصیهای به مسئولان دولتی دارید؟
 توصیه من حداکثر استفاده از منابع داخلی و امید زیاد نبستن به مذاکرات با غربی‌ها است. چرا که معلوم نیست واقعا به نتیجه برسد. اگر هم به نتیجه برسد معلوم نیست خیلی زود نتیجه بدهد. اگر از مواضع بی نیازی با غربی‌ها سخن بگوییم موفق‌تر خواهیم بود. آن‌ها متوجه خواهند شد که ما در یک شرایط مقاومت به سر می‌بریم و قبول کرده‌ایم به نحوی همراه با مقاومت زندگی کنیم. توصیهام به مردم هم این است که نسبت به آینده کشور امیدوار باشند چرا که شرایط کنونی بسیار بهتر از شرایط جنگ تحمیلی است که کشور را با ۶ میلیارد دلار در سال تامین می‌کردیم. در سال گذشته فقط ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و حدود ۵۰ میلیارد دلار هم صادرات نفتی. ما امروز هم نباید زیر بار استکبار جهانی برویم چرا که دست آوردهای مهمی را کسب کرد‌هایم که این دست آورد‌ها بدون وجود این تحریم‌ها و مقاومت‌ها بدست ما نمی‌آمد.

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...