نسخه چاپی

دورخیز مجلس برای رفع مشكل آلودگی هوا

هر سال با فرا رسیدن پاییز و زمستان شهرهای كشور و بخصوص كلان شهرها با آلودگی هوا و در بعضی مواقع با پدیده وارونگی مواجه می‌شوند، به تازگی نیز مشكل ریزگردها نیز به آلودگی هوا اضافه شده است. به همین دلیل كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی قصد دارد طرحی را روانه‌ی صحن علنی كند كه بتواند با جامعیت خود مشكل آلودگی هوا را در ۴۰-۵۰ سال آینده كنترل كند.

به گزارش نما، سید راضی نوری یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره‌ی طرح مبارزه با ریزگردها و کنترل آلودگی هوا گفت: این طرح هم اکنون در مراحل اولیه به سر می‌برد و تاکنون ۹ یا ۱۰ ماده آن نیز به تصویب اعضای کمیسیون رسیده است.

به گفته‌ی این عضو کمیسیون کشاورزی، طرح آلودگی هوا و مبارزه با ریزگردها طرحی جامع است که قرار است بتواند با عنوان یک طرح فراگیر ریزگردها و آلودگی هوا را هم در تهران و هم در شهرهای مرزی کنترل کند.

نوری ادامه داد: طرحی که قبلا بوده فقط در مورد آلودگی هوا بوده است اما ۵ یا ۶ سال است که مشکل ریزگردها نیز به این مساله اضافه شده و کمیسیون کشاورزی پیگیر آن است. این مساله متاسفانه در اثر خشکسالی، خشکاندن تالاب‌ها، سدسازیهای بالادستی به وجود می‌آید و بیشتر با خشکسالی و شرایط اقلیمی در ارتباط است.

نماینده مردم شوش با بیان اینکه این طرح به صورت کارشناسی با حضور نمایندگانی از راهنمایی و رانندگی، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و معدن، وزارت راه و شهرسازی ، سازمان هواشناسی و ارگانهایی که با آلودگی هوا در ارتباط هستند، پیگیری می‌شود گفت: این طرح طرحی جامع و فراگیر است بنابراین نگاهی جز به جز به آن داریم و حتی ممکن است در طول یک جلسه فقط روی یک بند از طرح بحث شود.

مواردی که در این طرح مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند استاندارد شدن سوخت و استفاده از سوخت یورو ۴ است. همچنین کم شدن فاصله‌ی زمانی بین معاینات فنی که قبلا ۵ سال بود نیز در دستور کار قرار دارد تا اگر خودرویی مشکلی دارد که باعث می‌شود آلودگی بیشتری ایجاد کند، بتواند به سرعت این مشکل را برطرف کند.

نوری در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان شرکتهای خودروساز نیز در جلسات مربوط به بررسی این طرح حضور دارند،گفت: وزارت صنعت و معدن مسئول بالا دستی خودروسازان است، و خودرو زیر نظر آنها فعالیت می‌کند. در نتیجه اگر قانونی وضع شد وزارت صنعت و معدن مسئول اجرای آن در رابطه با خودروسازان است.

او ادامه داد: نظارت راهنمایی، رانندگی، محیط زیست و معاینه‌های فنی و سوخت یورو ۴ از موارد دیگری هستند که دراین طرح گنجانده شده‌اند. همچنین اگر کارخانه‌ای از نظر تامین نکردن این موارد، سوخت و یا مسائلی مثل این دچار مشکل باشد نیز دراین طرح لحاظ شده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس توضیح داد: آلودگی مربوط به خودروها، موتورسیکلت‌ها، آلودگی هسته‌یی رادیو اکتیوی، آلودگی شیمیایی و کارخانجات و آنچه می‌تواند به معنی آلودگی هوا محسوب شود در این طرح دیده شده است اما فعلا روی مواردی مثل موتور و ماشین کار کرده‌ایم.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی درباره‌ی زمان به اتمام رسیدن بررسی این طرح در کمیسیون کشاورزی توضیح داد: از آنجایی که طرح مبارزه با ریزگردها و کنترل آلودگی هوا طوری طراحی می‌شود که بتواند آینده‌نگر باشد و برای ۴۰-۵۰ سال آینده جواب دهد و همه مسائل در آن دیده شود.

به گفته وی، بررسی این طرح ممکن است یک یا دو ماه دیگر در مجلس به طول انجامد.

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...