نسخه چاپی

عضو كمیسیون برنامه و بودجه

تحقق ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری/ دولت برای تحقق درآمد بودجه تلاش كند

عضو كمیسیون برنامه و بودجه گفت: از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت پیش‌بینی می‌شود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان محقق شود، اما دولت برای تحقق بیشتر درآمد بودجه باید تلاش كند.

به گزارش نما، موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه گفته می‌شود، از 210 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان محقق می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد امسال120 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی شده است. البته بخش مهمی از بودجه 210 هزار میلیارد تومانی مربوط به هزینه درآمدی است، یعنی اگر این هزینه‌ها در صورت تحقق درآمد انجام می‌شود و اگر درآمد محقق نشد، هزینه‌ای صورت نخواهد گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: حدود 40 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت مربوط به فروش سهام دولت در شرکت‌ها است که قرار است از محل این درآمد کار عمرانی انجام شود، اما اگر این درآمد محقق نشد، مشکل جدی ایجاد نخواهد شد.

ثروتی افزود: 25 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی از محل انتشار اوراق مشارکت توسط دولت پیش‌بینی شده که اگر محقق شد، در قبال آن هزینه‌هایی انجام می‌شود و اگر نشد، هزینه نمی‌شود.

نماینده بجنورد،جاجرم،گرمه،مانه و سملقان در مجلس افزود: 6 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش صکوک اسلامی پیش‌بینی شده است که اگر محقق شد، در مقابل هزینه‌های عمرانی تعریف شده است و اگر نه آن پروژه‌ها اجرایی نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد مرتب اعلام می‌کنند که خزانه‌ خالی است، گفت: این یک جو‌سازی و یک حرف عوامانه است که هر کس از دولت گفته باشد، خزانه خالی است حرف عوامانه‌ای است مگر مملکت پادشاهی است که خزانه خالی شود، بلکه یک قانون بودجه متشکل از پیش‌بینی درآمد و هزینه است که آن هم انجام می‌شود.

ثروتی با بیان این سوال که آیا درآمد نفت، صادرات، قیمت نفت و یا واردات کمتر شده است که بگوییم خزانه‌ خالی است،گفت: اتفاقا برعکس هم صادرات نفت و هم قیمت نفت بیشتر شده و در قانون بودجه قیمت هر بشکه نفت 95 دلار در نظر گرفته شده بود که اکنون نفت بین 102 تا 103 دلار فروخته می‌شود.

وی گفت: از محل صادرات نفت خام 63 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد پیش‌بینی شده که این رقم به خوبی محقق شده، همچنین در قانون بودجه 50 هزار میلیارد تومان از محل مالیات پیش‌بینی شده بود که درآمد مالیاتی تاکنون 100 درصد محقق شده است و این دو رقم به تنهایی حدود 115 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت قطعاً وصول خواهند کرد.

وی افزود: 40 هزار میلیارد تومان از محل فروش شرکت‌های دولتی و اوراق مشارکت پیش‌بینی شده که دولت هیچ کاری نکرده و می‌توانست مثلاً سود اوراق را بالا ببرد که مردم خریداری کنند یا شعار دولت خصوصی‌سازی است ولی وزیر نیرو مخالف خصوصی سازی عمل کرده و آقای زنگنه وزیر نفت هم مخالف این شعار عمل کرده است.

ثروتی گفت: معاون رئیس‌جمهور آقای نوبخت هفته پیش در مجلس اعلام کرد، میزان فروش سهام پتروشیمی خلیج‌فارس که در قانون بودجه 37 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود را دولت پیشنهاد کرده که فقط 5 هزار میلیارد تومان از آن فروش شود. ولی نمایندگان به این پیشنهاد دولت رأی ندادند و گفتند عمل شما با شعار خصوصی سازی دولت در تناقض است.

وی گفت: آقای نوبخت می‌گفت نمی‌خواهیم به جای خصوصی‌سازی خصولتی انجام دهیم، اما ما جواب دادیم «بازار دراز است و پول گرد» و چرا از طریق بورس خصوصی سازی را انجام نمی‌دهید. ظاهرا برخی می‌خواهند هلدینگ خلیج فارس را حیاط خلوتی دولت کند، همانطور که دولت قبلی مخالف واگذاری پتروشیمی خلیج فارس بود.

*دولت باید قانون هدفمندی یارانه را اجرا کند

وی تأکید کرد: در مورد یارانه خانوار مگر قانون هدفمندی وجود ندارد، چرا این دولت می‌خواهد نشان دهد که قانون‌گریزی می‌کند. همان‌گونه که آقای طیب‌نیا، نوبخت و جهانگیری در کمیسیون حاضر شدند، به آنها گفتم، چرا از قانون هدفمندی یارانه‌ها عقب‌نشینی کردید. شما که گفتید دولت قانون‌مدار است، پس چرا می‌خواهید قانون شکنی کنید، باید قانون هدفمندی را اجرا کنید.

ثروتی گفت: من به اقای مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفتم چهار ویژگی دولت 10 و 11 وجود دارد که هر دو دولت می‌خواهند از صندوق توسعه ملی برداشت کنند اما مجلس اجازه نمی‌دهد و همچنین هر دو می‌خواهند قانون‌گریزی کنند که این خلاف است و این دو دولت اعتقادی به واگذاری دراصل 44 ندارد و در قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت قبل دلخواهی اجرا کرد، دولت کنونی هم می‌خواهد همان راه را برود و دو دولت می‌خواهد مردم را فریب دهند مثلا دولت قبلی می‌گفت می‌خواهند 250 هزار تومان یارانه بدهند اما این دولت می‌گوید نمی‌خواهم قانون هدفمندی را اجرا کنم، در دولت قبلی هم از پول شرکت گاز ، برق برای یارانه‌ها استفاده می‌کرد این دولت‌ها هم می‌گوید می‌خواهند از وزارت نیرو برداشت کنند که حتی وزیر نیرو آقای چیت‌چیان تهدید کرده که استعفا می‌دهم.

وی گفت: اقتصاد ما معیوب است، وگرنه خزانه خالی وجود ندارد، در بخش درآمد نفت و مالیات صد درصد محقق شده و قسمت فروش اوراق مشارکت و شرکت‌های دولتی هر چه دولت تلاش کند درآمد به دست می‌آورد.

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...