نسخه چاپی

صحبت از رایتل كه می شود، هیچ كس در دسترس نیست!

در حالی كه در بسیاری از كشورهای همسایه خدمات اپراتور نسل سوم تلفن همراه به راحتی در دسترس كاربران قرار دارد و از سویی نیز نسل چهارم در دنیا در حال تجاری شدن است اما در ایران اجرای نسل سوم تلفن همراه با اما و اگرهایی مواجه است.

به گزارش نما به نقل از پارسینه نسل سوم شبکه تلفن همراه بر خلاف دو نسل قبلی که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، با سرعت بالا انتقال مولتی مدیا را فراهم می سازد به طوری که همه چیز در قالب اطلاعات دیجیتال منتقل می شود. با سرعت نسبتاً بالایی که در تلفن های نسل سوم پیش بینی شده است، امکاناتی از قبیل تلفن های تصویری بی سیم، با کیفیت مناسب مقدور خواهد بود. تنها 8 سال از عرضه نسل دوم (2G) نگذشته بود که بزرگ ترین شرکت مخابراتی ژاپن، ان تی تی دوکومو، در سال 2001 سرویس های مخابراتی خود را به نسل سوم 3G مجهز کرد. در بسیاری از کشورهای جهان، نسل سوم شبکه تلفن همراه در حال استفاده و بهره برداری است. به عنوان نمونه در کشور افغانستان از مهرماه سال گذشته این سیستم توسط ام تی ان راه اندازی شده است و این در حالی است که شرکت رایتل به عنوان اپراتور انحصاری نسل سوم تلفن همراه از ابتدای مهرماه سال 90 عرضه سیم کارت های دائمی و اعتباری خود را به مشتریان آغاز کرد. قرار بود اپراتور سوم تلفن همراه از بهمن ماه سال 90 کارش را به طور جدی آغاز کند اما به دلیل برخی تغییرات مدیریتی و مشکلات دیگر، انجام برخی وعده هایش به تأخیر افتاد و با آغاز پاییز سال 91 زمزمه های رایتل برای ارائه سرویس های جدیدش آغاز شد.
*** رایتل و انحصار 3G
رایتل به عنوان اپراتور ارائه دهنده نسل سوم تلفن همراه در ایران، در همان ابتدای کار، امتیاز ویژه ای گرفت. هنگام صدور پروانه فعالیت این شرکت در خردادماه سال 90، ارائه خدمات 3G تا خردادماه سال 92 در انحصار رایتل قرار گرفت که این امتیاز انحصاری چندی پیش تا شهریورماه سال 93 تمدید شد.
رایتلی ها علت این امتیازدهی را به دلیل شرایط تحریم ها می دانستند که به همین دلیل دولت وقت این امتیاز را به عنوان مشوق سرمایه گذاری برای ارتقای تکنولوژی به آن ها اعطا کرده است اما در نقطه مقابل همراه اول و ایرانسل به عنوان رقیبان رایتل نسبت به این موضوع اعتراض دارند و معتقدند وقتی بیشتر اپراتورهای تلفن همراه در کشورهای منطقه از جمله افغانستان این خدمات را به سادگی ارائه می کنند، چرا باید چنین انحصاری به این شرکت داده شود؟
معاون بازاریابی و فروش شرکت همراه اول در این خصوص می گوید: تمامی اقدامات همراه اول تابع مجوزهایی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر می کند؛ یعنی حتی برای نصب دستگاه و تجهیزات 3G باید از سازمان تنظیم مجوز داشته باشیم.
مهدی عطوفی در خصوص ایجاد 3G برای مشترکین همراه اول اظهار داشت: نکته خیلی مهم این است که اپراتورهای داخلی بدون مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نمی توانند روی فرکانس های جدید کار کنند چرا که این فرکانس ها مشخص نیست و به همین دلیل حتی نمی توان ساده ترین دستگاه ها و Btsها را سفارش داد؛ پس نه تنها همراه اول بلکه ایرانسل نیز مجبور است صبر کند تا مشخص شود که سازمان تنظیم چه زمانی مجوز راه اندازی 3G را برای آن ها صادر خواهد کرد. بنابراین باید تابع قانون باشیم و اگر هم بخواهیم تخلف کنیم، نمی شود این کار را کرد چرا که از نظر فنی نیز این کار امکان پذیر نیست هرچند که بنا نداریم که تخلفی در این خصوص انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: فضای 3G را برای مشترکین خود فراهم کرده ایم به طوری که از یک سال پیش با اعلام آمادگی خود سعی کرده ایم در داخل شرکت همراه اول این آمادگی را به وجود بیاوریم تا مهندسین شرکت با 3G آشنا شوند و مطالعات شان را آغاز کنند. معاون بازاریابی و فروش شرکت همراه اول می افزاید: قسمت بازاریابی اپراتور، اطلاعات کافی در این خصوص به دست آورده به طوری که امروز در مرحله آمادگی هستیم تا کار خود را سریع آغاز کنیم اما تصمیم نهایی با دولت خواهد بود که برای یک جمعیتی در حدود 60 میلیونی این امکانات فراهم بشود یا خیر؟
عطوفی بیان داشت: در دولت قبل، تصمیم گیری شد که انحصار 3G برای رایتل تا پایان تابستان سال 93 تمدید شود که امیدوار هستیم با بررسی های مجددی که در دولت جدید و سازمان تنظیم مقررات انجام خواهد شد، این فضا برای همه اپراتورها به وجود بیاید چرا که احساس ما این است که بازنده این تمدید مجدد انحصار، شهروندان هستند و نه کس دیگری. وی می گوید: اپراتور سوم رایتل برای بهبود وضع 3G تلاش خود را می کند اما ظرف مدت زمان گذشته، عملکردها و ضعف های این اپراتور مشخص شده است.
معاون بازاریابی و فروش شرکت همراه اول در پایان اظهار داشت: به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد تا مسئولان سازمان تنظیم مقررات در این خصوص تجدیدنظر جدی داشته باشند و هر تصمیمی که بگیرند برای ما محترم است اما باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر در تصمیمات خود واقعیات و نیازهای جامعه را در نظر نگیرند، مشترکین ضرر می کنند. اپراتورها دیر یا زود وارد این بازی خواهند شد و در حال حاضر نیز همراه اول و ایرانسل هر دو آمادگی ارائه 3G به مشترکین خود را دارند.
*** مخالفانی که موافق شدند
جدای از انحصاری بودن رایتل برای ارائه نسل سوم تلفن همراه، این اپراتور برای ارائه خدمات با مشکلات دیگری نیز مواجه است به طوری که پس از گذشت 2 سال از آغاز واگذاری سیم کارت های خود هنوز خدمات کاملی ارائه نمی دهد. بعد از افت و خیزهای فراوان و تأخیر در راه اندازی نسل سوم تلفن همراه در کشور و همچنین بدقولی های رایتل، این شرکت وابسته به سازمان سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) با تبلیغات گسترده تلویزیونی در اواخر سال 91 وارد شبکه مخابراتی کشور شد به طوری که ابتدا در کرج و پس از آن پیش فروش سیم کارت های اپراتور سوم، در تهران انجام شد؛ اما هنوز چند روز از عرضه این فناوری نگذشته بود که مخالفت ها با این سیستم شروع شد.
نخستین مخالفت ها از سوی بهارستانی ها شنیده شد به طوری که سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از وجود ابهامات در این باره خبر داده بود. طاهری اصلی ترین دغدغه خود و نمایندگان مجلس را مسأله رعایت حدود محرم و نامحرم دانسته بود و از وزارت ارتباطات خواسته بود تا در این زمینه توضیح دهد که آیا رایتل برنامه ای برای رعایت محرم و نامحرم در مکالمات تصویری اش خواهد داشت یا خیر؟
مراجع تقلید نیز به رایتل اعتراض کردند و اعلام داشتند که نسل سوم اپراتور تلفن های همراه با آموزه های دینی در تضاد است و می تواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم بر آن را خدشه دار و خانواده ها را به ورطه نابودی اخلاقی و بنیانی بکشاند؛ بر این اساس نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه از جانب بخش خصوصی به صلاح نیست و هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است. پس از گذشت چند ماه از آغاز به کار تماس تصویری رایتل، هشدارهایی به این اپراتور برای قطع تماس تصویری سیم کارت هایش به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی داده شد؛ هرچند که رایتلی ها اول مقاومت کردند اما در نهایت این اپراتور مجبور به قطع تماس تصویری خود شد.
علیرضا شاه میرزایی معاون مرکز ملی فضای مجازی آن زمان اعلام کرد: براساس مصوبه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، رایتل تا زمانی که پیوست فرهنگی اش تصویب نشود، نمی تواند به ارائه سرویس بپردازد و بر این اساس خدمات تصویری نباید داشته باشد.
اما سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس که در ابتدا از مخالفان سرسخت ارتباط تصویری به شمار می رفت، این روزها نظر دیگری دارد. طاهری در این خصوص می گوید: ارتباط تصویری رایتل براساس تصمیم شورای عالی فضای مجازی ممنوع اعلام شد و تصمیم نهایی نیز با این شورا است.
طاهری در پاسخ به این سؤال که در صورت ارائه پیوست فرهنگی این مشکل حل خواهد شد، می گوید: تصمیم شورای عالی فضای مجازی قانونی است و طبیعتاً اگر این طرح را تصویب کنند، ما نیز از قانون حمایت خواهیم کرد.
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس،قطع امکان مکالمه تصویری رایتل را منطقی ندانست و خواستار امکان استفاده از خدمات نسل سوم تلفن همراه به طور کامل برای شهروندان شد. بهروز نعمتی در این خصوص گفت: در مسائلی که به توسعه کشور ارتباط دارد، باید حرکت رو به جلو داشت و اگر در جایی مشکلی هم وجود دارد باید سازماندهی شود. وی در ادامه افزود: تکنولوژی در دنیا به صورت فزاینده ای در حال پیشرفت است و باید به نحوی حرکت کنیم تا از تمامی این امکانات استفاده لازم را ببریم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص رایتل و مشکلات موجود، خاطرنشان کرد: اگر مشکلات فرهنگی این اپراتور مرتفع شود به نظر می رسد مشکلی برای ادامه فعالیت نداشته باشد.
*** اپراتوری که پاسخگو نیست
ویژگی نسل سوم تلفن همراه ارتباط اینترنتی و تصویری است که با توجه به قطع ارتباط تصویری عملاً سیم کارت های رایتل 50 درصد کارایی خود را از دست داده اند. شهروندانی که به امید داشتن ارتباط تصویری مبالغی را برای خرید این سیم کارت ها هزینه کرده اند این روزها با سؤالی بی پاسخ مواجه هستند. بسیاری از افراد از طریق دو اپراتور دیگر از خدمات تلفن همراه بهره می بردند اما اقبال مردم به اپراتور سوم به خاطر خدمات 3G بود؛ خدماتی که شهروندان به خاطر آن هزینه ای پرداخت کرده اند اما در حقیقت اجازه استفاده از آن را ندارند. البته این تنها مشکل موجود رایتل نیست؛ این شرکت تعهدات پروانه ای از جمله تأخیر در ایجاد پوشش جاده ای و شهری داشته که به آن ها عمل نکرده است. براساس پروانه، این شرکت باید در سال اول قرارداد در تمام مراکز استان ها و در سال دوم قرارداد نیز در بخشی از جاده های کشور پوشش شبکه ایجاد می کرد که این کار را در حد تعهدات پروانه انجام نداده است.
در همین خصوص معاون حقوقی و بین الملل وزیر ارتباطات می گوید: رایتل در خصوص علت عقب ماندگی پروژه نسل سوم تلفن همراه نسبت به تعهدات پروانه فعالیت خود، دفاعیاتی را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح کرده و این کمیسیون با توجه به دفاعیات این اپراتور در حال بررسی تعیین جریمه برای رایتل است.
به گفته علی اصغر عمیدیان در پروانه اپراتور سوم تلفن همراه، به ازای هر میزان عقب ماندگی از تعهدات پروانه، جرایم نقدی و پروانه ای درنظر گرفته شده که رایتل موظف به اجرای آن است.
اما در نقطه مقابل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی این موضوع تصریح کرده در حال حاضر موضوعی در ارتباط با اپراتور سوم تلفن همراه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در دست بررسی نیست.
پیگیری های خبرنگار ایران از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص این ناهماهنگی و اظهار نظرات متفاوت راه به جایی نبرد و هیچ کدام از مسئولان این سازمان برای پاسخگویی در دسترس نبودند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که روزنامه ایران براساس رسالت حرفه ای خود قصد داشت در خصوص مشکلات رایتل و عدم خدمات دهی مناسب آن نظرات مسئولان شرکت رایتل را نیز انعکاس دهد که متأسفانه پس از یک هفته تماس مکرر با روابط عمومی شرکت رایتل موفق به ارتباط با هیچ کدام از مسئولان نشد. به هرحال کسانی که این سیم کارت ها را خریده اند این حق را دارند که سرویس کاملی را دریافت کنند و اگر هم برایشان مشکلی پیش آمد، مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند.
نود آی سی تی

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...