نسخه چاپی

مجری تلویزیون عابر بانك نیست!

حسین رفیعی مجری صدا و سیما با اشاره به اینكه بعضی فكر می‌كنند مجری‌های تلویزیون عابر بانك هستند، گفت: برخی فوتبالیست‌ها در سال یك میلیارد تومان درآمد دارند ولی ما مجری‌ها از این درآمدها نداریم

به گزارش نما، حسین رفیعی مجری باسابقه صدا و سیما که این روزها برنامه "روز از نو" را هر روز ساعت 7 صبح در شبکه دوم سیما دارد، درباره اجرای جدی خود در این برنامه بیان کرد: این صلاحدید مدیران بود که من این برنامه را اجرا کنم و تلاشم این است که برنامه را در ابتدای صبح از خواب آلودگی دربیاورم. اگرچه بهتر است برنامه صبحگاهی برنامه‌ای مفرح‌تر و شادتر باشد.

رفیعی در واکنش به اینکه برنامه صبحگاهی باید از فضای شادتری برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که برای آغاز یک روز جدید طراحی شده باید پر از انرژی و امید باشد اما "روز از نو" به همین شکل طراحی شده است. خود من موافق این نیستم که خبرهای یاس‌آور در ابتدای صبح خوانده شود حتی در بسیاری از مواقع ما این خبرها را می خوانیم و کارشناس هایی که به برنامه می آیند آنها را تکذیب می‌کنند. خبرهایی که ایجاد تشویش و دلهره می‌کند چندان لزومی به ارائه آنها در برنامه نیست. به طور مثال وقتی هوا آلوده است باید به دنبال راهکار بگردیم و اینکه تنها این آلودگی هوا را اعلام کنیم تشویش ذهنی مردم را به دنبال خواهد داشت.







امیدوارم در "روز از نو" اتفاق جدیدی رخ بدهد


این مجری برنامه‌های تلویزیونی با بیان اینکه رسالت برنامه صبحگاهی انرژی دادن و فراهم کردن فضایی شاد است، ادامه داد: فعلا سازمان صدا و سیما به لحاظ اقتصادی دچار مشکل است و نمی‌توان بودجه کافی برای بخش‌های مختلف در یک برنامه تخصیص داد. اگر این بودجه فراهم بود شاید می‌توانستیم از هنرمندان و ورزشکاران هم به این برنامه دعوت کنیم تا برنامه فضای شادتری داشته باشد در این صورت من هم به عنوان مجری چنین برنامه‌ای می توانم اجرای طنزآمیزتری داشته باشم اما زمانی که مثلا یک کارشناس در حوزه علوم پزشکی را به برنامه دعوت می‌کنم در چنین گفتگویی نمی‌توان شوخی کرد.



وی تعدد آیتم‌ها و کمبود زمان را علت دیگر جدی بودن برنامه عنوان کرد و گفت: همه این بخش‌ها با تایم‌های از پیش تعیین‌شده در کنداکتور برنامه فیکس شده‌اند و نمی‌توان چیزی را تغییر داد. گاهی مهمان‌ها این گله را دارند که زمانی کمی برای گفتگو دارند.



رفیعی در پاسخ به این که جدیت در برنامه تلویزیونی برای یک مجری طنز چگونه است؟ عنوان کرد: پیش از این برنامه‌های جدی دیگری همچون "سفر بخیر" و "هلال احمر" داشته ام بنابراین در اجرای چنین برنامه‌هایی معذب نیستم. من سال ها در صدا و سیما کار کرده ام و یاد گرفتم که چطور خودم را با شرایط گوناگون منطبق کنم. من همیشه دوست داشتم تجربه‌های جدیدی در زندگیم داشته باشم و موارد مختلفی در حوزه کاری خود یاد بگیرم. در "روز از نو" نیز امیدوارم اتفاق جدیدی رخ بدهد و برنامه را شادتر کنم با این حال همچنان که به هنرجویانم در کلاس نقاشی توصیه کرده‌ام معتقدم که انسان باید تلاش کند که پیروز شود ولی اگر نشد باید شکست را هم قبول کرد.

گاهی مخاطبم به پوشش من در برنامه ایراد گرفته است

این مجری تلویزیون درباره دلیل تغییر عوامل برنامه "روز از نو" در طی این سال ها عنوان کرد: فکر نمی کنم یک برنامه تلویزیونی بیشتر از 4 ماه بتواند همچنان جدید و خلاق باشد وقتی یک برنامه تلویزیونی مدت زیادی طول بکشد فرسایشی شده و دچار کلیشه ها می شود. باید عوامل برنامه فرصت تفکر، ریکاوری و خلاقیت در ظاهر و اندیشه یک برنامه را داشته باشند. حتی پوشش یک مجری در یک برنامه گاهی به تکرار می‌رسد. برای خود من پیش آمده که مخاطبم به پوشش من در برنامه ایراد گرفته است.


مجری برنامه "روز از نو" در ادامه سخنان خود درواکنش به حذف مجریان چهره و باسابقه صدا و سیما عنوان کرد: جواب این انتقاد را مدیران باید بدهند که چرا یک مجری بعد از سال ها مهارت های زیادی در حوزه کاری و حرفه ای خود کسب می کند و بعد به راحتی کنار گذاشته می شود. چطور ما جرات می کنیم کسی را که به او کار یاد می دهیم از تلویزیون حذف کنیم. بخشی از این مساله به شایعاتی برمی گردد که درباره کار مجریان مطرح می شود؛ اینکه مجری های تلویزیونی دستمزدهای زیادی می گیرند و اجرهای خود را با قیمت های بالایی برگزار می کنند اما واقعا به این شکل نیست حتی گاهی باید برای هزینه های زندگی در کنار اجرا کار دیگری هم داشته باشیم. خود من بیشتر به خاطر دینی که به مردم دارم و عشق به رسانه سال هاست در این عرصه مانده ام و در کنار آن کار تدریس نقاشی و کارگاه نقاشی ام را هم به عنوان شغل دیگری حفظ کرده ام.


سردار رویانیان به من می گفت تو خودت پلیس هستی

مجری "نیم رخ" ادامه داد: با این حال بعضی مطرح می کنند که مجری های تلویزیون استیچ های گران قیمتی برگزار می کنند. یک فوتبالیست در سال یک میلیارد تومان درآمد دارد و زمانیکه وظیفه‌اش را درست انجام می دهد و برنده می‌شود به او گاهی تا 50 میلیون تومان پاداش می دهند. در این صورت کسی مطرح نمی کند که این شخص تنها وظیفه اش را انجام داده است. البته منظور این نیست که این پاداش را به فوتبالیست‌ها ندهند اما باید به همه اقشار و حرفه‌های یک جامعه توجه شود. ما به عنوان مجری پاداش نمی خواهیم تنها درآمدی را طلب می کنیم که حق اولیه ماست. مسائل اقتصادی نباید فقط برای یک قشر در جامعه عادلانه برقرار شود. برای کسیکه سال ها در سینما، تلویزیون و یا عرصه های دیگر فرهنگ و هنر کشور فعالیت می کند هم این عدالت اقتصادی باید وجود داشته باشد.



وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره توانایی ها و اطلاعاتی که یک مجری باید در کار خود داشته باشد، عنوان کرد: یک مجری باید دایره کلماتش از غنا و وسعت زیادی برخوردار باشد. من چهار سال اجرای یک برنامه ورزشی را بر عهده داشتم. در آن زمان سایتی وجود نداشت که آن را چک نکنم و در طول روز دائما رادیو ورزش را گوش می کردم تا از تمام جریانات ورزشی کشور با خبر باشم. یا زمانی که مجری برنامه "سفر به خیر" بودم سعی می کردم اطلاعاتم را در زمینه نظامی دائما به روز کنم و گاهی سردار رویانیان به شوخی به من می گفت تو خودت پلیس هستی. من هنوز هم برای اجرای روز بعد خود از تهیه کننده، موضوع برنامه را می پرسم تا با اطلاعات کامل در برنامه حاضر شوم.



تغییر مجریان سلیقه مدیران است

وی در واکنش به حضور مجریان جوان در صدا و سیما و ناآگاهی آنها در اجرای برنامه ها خاطرنشان کرد: بخشی از حضور این مجریان به تصمیم مدیران مختلف برمی‌گردد. مدیران برنامه‌ها هر کدام رویکرد و سلیقه خاصی دارند. ممکن است برای کسی ظاهر و جوان بودن اهمیت داشته باشد و یا برای مدیر دیگری سابقه فرد اهمیت داشته باشد.

مجری "صبح آمد" در ادامه درباره علاقه خود به کار اجرا عنوان کرد: من نسبت به کاری که می کنم و مخاطبی که برای او برنامه ام را اجرا می کنم عِرق دارم. مخاطب من حق دارد که از برنامه لذت ببرد من خودم را مثل کارگر برای مردم می‌دانم و فکر می‌کنم باید در خدمت مردمم باشم.

ما مجری‌های تلویزیون عابر بانک هستیم

وی همچنین درباره اینکه اگر روزی اجرا را کنار بگذارد معاش خود را چگونه تامین خواهد کرد؟ پاسخ داد: زندگی من دو بخش دارد یک بخش به حرفه کاری من مربوط می شود و بخش دیگر خانواده من هستند که باید نقش پدری و همسر بودن را برایشان ایفا کنم و به گذران معیشت مربوط می شود؛ اگر روزی مجبور شوم که اجرا را رها کنم زندگی خود را از همان راه کلاس نقاشی و تدریس به هنرجویانم تامین می کنم. بعضی فکر می کنند ما مجری‌های تلویزیون عابر بانک هستیم. یکی از دوستان من که به کار اجرا مشغول بوده است هم اکنون در این حوزه دیگر فعالیت نمی‌کند و به کار مسافرکشی مشغول شده است، نباید اجازه داد که این شرایط برای مجریانی که سال‌ها در این عرصه فعالیت می کنند، حاکم شود.

۱۳۹۲/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...