نسخه چاپی

سیاست‌های ایران و تركیه در قبال سوریه

عکس خبري -سياست‌هاي ايران و ترکيه در قبال سوريه

روزنامه نیویورك‌تایمز ۲ نوامبر ۲۰۱۳(۱۲ آبان) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران و تركیه در قبال بحران سوریه پرداخت

گروه ترجمه ـ روزنامه نیویورک‌تایمز ۲ نوامبر ۲۰۱۳(۱۲ آبان) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران و ترکیه در قبال بحران سوریه پرداخت و نوشت: ترکیه و ایران که دو رویکرد متضاد در قبال بحران سوریه دارند، روز جمعه نشان دادند که یخ روابط‌شان در حال ذوب شدن است. این دو کشور اعلام کردند که نگرانی‌های مشترکی در مورد تشدید فرقه‌گرایی در سوریه دارند و در عین حال، از توانایی ایجاد هماهنگی برای ایجاد صلح در سوریه سخن گفتند. این انعطاف در دیدار وزیر خارجه ایران از ترکیه به چشم می‌خورد.

در ادامه مقاله آمده است: در بعد از ظهر دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه، رجب طیب اردوغان روشن ساخت که وی همچنان معتقد است بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، باید برود. یک مقام ارشد ترکیه که نخواست نامش فاش شود،‌ گفت که «ترکیه تمایل دارد از طرحی حمایت کند که در آن، برخی نهادهای دولت سوریه دست‌نخورده باقی بماند و ترکیه بر ایران فشار می‌آورد که بشار اسد را رها کند.» مقامات ترکیه به‌طور خصوصی می‌گویند که با وجود فشار دیپلماتیک، ترکیه به حمایت از نیروهای شورشی در سوریه ادامه می‌دهد، حتی در صورتی که گفت‌و‌گوهای صلح در آستانه انجام باشد. مقامات ترکیه می‌گویند که در دیدار با مقامات غربی استدلال کرده‌اند که شورشیان باید به جنگ ادامه دهند، بنابراین آن‌ها از موضع ضعف با آقای اسد گفت‌وگو نمی‌کنند.» دیدار وزیر خارجه ایران از ترکیه واقعیتی دشوار را برای ترکیه برجسته کرد: این سیاست ترکیه در حمایت شدید از نیروهای شورشی نه‌تنها به سرنگونی بشار اسد نینجامیده، ‌بلکه به افزایش تهدید افراط‌گرایان مرتبط با القاعده منجر شده که بر صحنه نبرد در سوریه مسلط هستند. به‌تازگی مقامات آمریکایی و دیگران به ترکیه به‌دلیل حمایت تسلیحاتی از این افراط‌گرایان و اجازه به آن‌ها برای ورود به سوریه از مرزهای جنوبی ترکیه، انتقاد کرده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: ترکیه مانند عربستان سعودی به‌طور علنی نارضایتی خود را از آمریکا و جامعه بین‌الملل به دلیل حمایت نکردن جدی از مخالفان سوریه اعلام کرده‌ است. با وجود این، ترکیه توانایی اندکی در پیروی از سیاستی مستقل‌تر دارد و از تلاش دیپلماتیک جامعه بین‌الملل پیروی می‌کند. آقای ظریف در نشست خبری عصر در استانبول به خبرنگاران گفت: «تصور می‌کنیم مردم باید تصمیم خود را در صندوق رأی مشخص کنند و تراژدی سوریه باید با کمک کشورهای همسایه به پایان برسد.»

 تحلیل‌:
ترک‌ها که نزدیک به سه سال است به همراه عربستان و قطر و دول غربی و صهیونیستی از هرگونه کمک به تروریست‌های وارداتی به سوریه دریغ نداشته‌اند، به عینه شکست طرح‌هایشان را مشاهده می‌کنند؛ از این رو (همان‌گونه که این روزنامه آمریکایی هم گفته است)سعی دارند در عین حالی که همچنان در خفا به کمک‌های تسلیحاتی به تروریست‌ها ادامه می‌دهند، ژست دیپلماتیک نیز به خود بگیرند و به جبر روزگار از تلاش دیپلماتیک جامعه بین‌الملل نیز استقبال می‌کنند. ترکیه و عربستان، بازندگان اصلی بحران سوریه هستند و دیر یا زود تبعات بحران سوریه دامن آنان را خواهد گرفت. موضوعی که این روزها ذهن ترک‌ها و سعودی‌ها را به‌شدت به خود مشغول ساخته است.

۱۳۹۲/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...