نسخه چاپی

ایدز چه شكلی است ؟

عکس خبري -ايدز چه شکلي است ؟

محققان موسسه تحقیقاتی اسكریپس و دانشكده پزشكی ویل كورنل توانسته‌اند اولین ساختار سطح اتمی از پروتئین پوشش‌دهنده سه‌جانبه ویروس اچ‌آی‌وی را شناسایی كنند كه از مدتها قبل به عنوانی یك از مشكل‌ترین اهداف در زیست‌شناسایی ساختاری محسوب شده و از ارزش زیادی برای علم پزشكی برخوردار است.

به گزارش نما به نقل از العالم ، این نتایج جدید به ارائه دقیق‌ترین تصویر تاکنون از پوشش پیچیده ویروس عامل بیماری ایدز پرداخته و در آن مناطقی را نمایش داده که واکسن‌های آینده در آنها سعی خواهند کرد به تقلید برای دستیابی به یک واکنش ایمنی محافظتی بپردازند.
بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، ویروس نقص ایمنی انسانی(اچ‌آی‌وی) در حال حاضر حدود 34 میلیون انسان را در سراسر جهان مبتلا کرده که 10 درصد از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.
اگرچه داروهای ضدویروس در حال حاضر برای مدیریت بسیاری از عفونت‌های اچ‌آی‌وی بویژه در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده بوده، دانشمندان از مدتها قبل به دنبال واکسنی بوده‌اند که بتواند از عفونت‌های جدید جلوگیری کرده و شاید در نهایت این ویروس را از میان جمعیت انسانی ریشه‌کن کند.
اگرچه هیچ کدام از واکسن‌های آزمایش شده تاکنون نتوانسته‌اند حفاظت لازم را فراهم کنند. این عدم موفقیت بیشتر به دلیل چالش‌های ایجاد شده توسط پروتئین پوشش‌دهنده اچ‌آی‌وی موسوم به « Env» است.
ساختار این پروتئین بقدری پیچیده و ظریف است که دانشمندان با مشکلات زیادی در دسترسی به آن برای تصویربرداری با وضوح اتمی که برای درک آن نیاز بوده، روبرو هستند.
محققان در این پژوهش توانستند نسخه‌ای از ساختار سه‌جزئی این پروتئین را مهندسی کنند که از ثبات و ویژگی‌های لازم دیگر برای تصویربرداری با وضوح اتمی برخوردار بوده و در عین حال تقریبا تمام ساختارهای موجود در پوشش اصلی را حفظ کرده است.
محققان با استفاده از شیوه‌های تصویربرداری فناوری پیشرفته، میکروسکوپ الکترونی و کریستالوگرافی پرتو ایکس توانستند این پوشش پروتئینی را مورد مشاهده قرار دهند.
پژوهش کریستالوگرافی پرتو ایکس برای اولین بار بر روی پوشش سه‌جانبه پروتئین اچ‌آی‌وی انجام شده و هر دو روش توانستند این ساختار را در ظریف‌ترین سطح ممکن از جزئیات نمایش دهند.
داده‌های بدست آمده به نمایش فرآیند پیچیده‌ای پرداختند که در آن پروتئین Env مونتاژ شده و بعدها در مواجهه با عفونت با تغییر شکل چشمگیر مواجه می‌شود.
این پژوهش در مجله Science Express منتشر شده است.

۱۳۹۲/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...