نسخه چاپی

دستیابی به نتیجه در مذاكره با آمریكا زمان‌بر است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،‌ تقویت دیپلماسی پارلمانی به ویژه در رابطه با كشورهای اروپایی را در لغو تحریم‌ها موثر توصیف كرد و با بیان اینكه مذاكره با آمریكا نشانه كنار نهادن روحیه و عمل استكباری از سوی آمریكا نیست، دستیابی به نتیجه در مذاكره با آمریكا را نیز دشوار، پیچیده و زمان‌بر دانست.

به گزارش نما، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در نطق میان دستور امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار کرد: مبارزه با استکبار یک مبارزه بی‌پایان تا محو کامل روحیه و عمل استکباری است. ذات رویایی حق و باطل اقتضای مبارزه دائمی دارد. مذاکره با آمریکا نیز نشان کنار نهادن روحیه و عمل استکباری از سوی آمریکا نیست که تصور کنیم مبارزه با آمریکا پایان یافته و منتهی به مذاکره شده است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گذشت 35 سال از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در برابر ایران موقعیت خود را در شرایط جدیدی احساس می‌کند. جایگاه نظام جمهوری اسلامی در ابعاد سیاسی، علمی، اقتصادی و نظامی پله پله بالا رفته و منطق انقلاب اسلامی در کشورهای متعدد، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافته و ملت‌های مختلف منطقه، حوزه نفوذ مواضع و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در مقابل آمریکا پله پله از جایگاه خود تنزل یافته و غیر از ایران تعدادی از کشورهای دیگر از قلمروی سلطه آمریکا و حوزه نفوذ سیاست‌های آن خارج شده‌اند و نقشه‌های استکباری آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین و اخیرا سوریه نقش بر آب شده است. از این رو در انتخابات دوره اول ریاست‌جمهوری اوباما شعار تغییر مطرح شد و این تصور پدید آمد که دولت آمریکا از نفرت جهانی به شدت رنج می‌برد و درصدد تغییر در سیاست خارجی و جبران اشتباهات روسای پیشین آمریکا از جمله جرج بوش دوم برآمده است و نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز رویکرد تازه‌ای خواهد داشت.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه فتنه 88 دولتمردان آمریکا را بار دیگر دچار اشتباه کرد و باعث شد آنها راه تقابل علیه ملت بزرگ ایران را ادامه دهند، اظهار کرد: در طول دوران ریاست‌جمهوری اوباما، وی چند بار برای مذاکره مستقیم با ایران اعلام آمادگی کرد و این حکایت از نیاز ضروری آمریکا برای ارتباط با ایران دارد گرچه همزمان تحریم‌ها را نیز تشدید می‌کردند که نشان از عدم صداقت دولت آمریکا بود.

این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و ظهور حماسه سیاسی بزرگ در ایران، استحکام این نظام در داخل برای استکبار جهانی جلوه‌ای دوباره یافت و ضرورت کنار آمدن با این نظام تاثیرگذار در اندیشه و عمل دولتمردان آمریکا مطرح شد. بی‌تاثیر بودن فشارهای سیاسی و تحریمی و تهدید‌های نظامی در رفتار ملت و دولت ایران از سویی و دست یافتن به پیشرفت‌های علمی و فناوری و از جمله گسترش غنی‌سازی اورانیوم در ایران از سوی دیگر آشکار شد. در کنار آن همه بحران‌های منطقه‌ای که آمریکا در آفریدن آن نقش داشته بدون قبول نقش ایران در حل آنها همچنان لاینحل باقی مانده است.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: هدف آمریکا از مذاکره با ایران، دست یافتن به راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران‌های منطقه با استفاده از حضور ایران در حل آنهاست. هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکره نیز حل مساله تحریم‌های ظالمانه، غیرانسانی، غیرقانونی و بی‌منطق است زیرا فعالیت‌های هسته‌یی ایران تنها بهانه‌ای برای تحریم‌هاست. دولت آمریکا از غیرنظامی بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران باخبر است و اطلاعات اطمینان‌بخشی دارد اما به صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها اعتراف نمی‌کند تا بتواند تحریم‌ها را ادامه دهد و از قدرت چانه‌زنی در مذاکرات برخوردار باشد.

وی یادآور شد: اظهارات اوباما در نطق مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر اطلاع از فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت تولید و نگهداری سلاح هسته‌یی و اهمیت این فتوا اعتراف به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران است. تقاضای مکرر اوباما برای ملاقات حضوری با رییس‌جمهور محترم ایران قبل و بعد از سفر به نیویورک و رد این تقاضا از سوی رییس‌جمهور و تقاضای تخفیف یافته مبنی بر ملاقات غیررسمی در حاشیه ضیافت دبیرکل که نتیجه‌ی آن واکنش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تحقیر آمریکا و رییس‌جمهور آن از سوی آقای روحانی شد، همه نشان دهنده نیاز دولت آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اکنون دولت آمریکا در داخل با چالش جدی از سوی کنگره و سنا روبروست که همه آنها به شدت تحت تاثیر لابی رژیم صهیونیستی و لابی برخی از دول عربی منطقه هستند. از این رو دست یافتن به نتیجه در مذاکرات ایران و آمریکا دشوار، پیچیده و زمان‌بر است و ما نباید شتابزده در انتظار نتایج مذاکرات باشیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه نباید راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور را در گرو مذاکره با آمریکا بدانیم، تاکید کرد: در این میان علاوه بر نقش دیپلماسی دولتی در روابط بین دو کشور، باید در مورد نقش دیپلماسی پارلمانی و حل مساله تحریم‌ها تحرک نشان دهیم، آیا هیات رییسه محترم مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این باره کار کرده و تصمیمی گرفته‌اند؟

وی اضافه کرد: می‌دانیم که دولت‌های اروپایی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 92 در ایران و سخنرانی آقای رییس‌جمهور در سازمان ملل رویکرد مثبتی به گسترش روابط با ایران نشان دادند. در این میان بعضی از دولت‌های اروپایی موضع بهتری گرفتند شاید بتوان با فعال ساختن دیپلماسی پارلمانی به دیپلماسی دولتی به ویژه در رابطه با اروپا کمک کرد. حضور هیاتی از مجلس شورای اسلامی در پارلمان اروپا و پارلمان‌های کشورهای مهم اروپایی می‌تواند در لغو تحریم‌های ظالمانه که از سوی اروپا وضع شده موثر باشد.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: اکنون ملت ما در سال‌های اخیر در یک جنگ طولانی سیاسی و اقتصادی به سر برده و روز مبارزه با استکبار جهانی در پیش است. دشمن همه ترفندهای خود را به کار برده و به نتیجه‌ای دست نیافته است. در این شرایط نباید ملت ما آرایش مقاومت خود را به هم بریزد، نباید از موضع ضعف، انفعال و یا شیفتگی با موضوع مذاکره روبرو شد بلکه باید با حفظ آرایش مقاومت، نرمش قهرمانانه نشان داد و با قدرت و تدبیر از موضع برابر با آنان گفت‌وگو کرد.

این نماینده اصولگرای مجلس در پایان گفت: ما ضمن حمایت از دولت محترم در مذاکره با آمریکا، حفظ روحیه مقاومت در برابر استکبار را ضروری می‌دانیم و در راهپیمایی روز مبارزه با استکبار جهانی شرکت می‌کنیم.

نمایندگان در پایان نطق مصباحی‌مقدم شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

۱۳۹۲/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...