نسخه چاپی

تایید نظر رهبر انقلاب توسط سفیر آمریكایی

«این پنجره برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیك تا همیشه باز نخواهد ماند و باید از آن استفاده كرد... رهبران ایران نتیجه گرفتند كه علیرغم همكاری آنان، ایالات متحده همچنان رفتار خصمانه ای دارد.»

به گزارش نما، رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا درافغانستان، طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز (nytimes) نسبت به موفقیت آمیز بودن مذاکرات هسته ای با ایران ابراز خوشبینی کرد.





آقای کراکر با بیان اینکه "در اواخر این هفته، دور دیگری از گفتگوهای در ژنو آغاز می شود" تاکید کرده است: این پنجره برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک تا همیشه باز نخواهد ماند و باید از آن استفاده کرد.





وی همچنین می نویسد که اوباما و روحانی با فشارهای داخلی از سوی نمایندگان دیرباور و همچنین تندروها مواجه هستند. آقای کراکر افزوده است: اگرچه ممکن است، اکثر آمریکایی ها از این واقعیت غافل باشند، اما مذاکرات با ایران در گذشته موفقیت آمیز بوده و می تواند باز هم موفقیت آمیز باشد.





وی در ادامه به سابقه همکاری خود با ایران درمورد افغانستان اشاره کرده و نوشت: بلافاصله پس از حادثه 11 سپتامبر، در حالیکه در وزارت امور خارجه مشغول به خدمت بودم، با دیپلمات های ایران درباره گام های بعدی در افغانستان، مذاکره کردم. در آن زمان ما دشمن مشترکی داشتیم؛ طالبان و هم پیمانش القاعده. و هر دو دولت فکر می کردند که باید امکان همکاری را در نظر بگیریم.





این دیپلمات آمریکایی ویژگی مذاکره کنندگان ایران را اینگونه بیان می کند: ایرانی ها سازنده، عملگرا، واقع بین و با تمرکز بودند. در یک برهه آنها حتی نقشه بسیار با ارزشی را تهیه کردند که موقعیت نیروهای طالبان پیش از آغاز عملیات نظامی آمریکا را نشان می داد.





در ادامه این یادداشت می خوانیم: بعد از این که من برای بازگشایی سفارت آمریکا در کابل فرستاده شدم، ما به علت مسائل امنیتی و برای بازسازی امور، مجبور بودیم با ایران توافق کنیم، اما با جمله معروف جرج بوش در اوایل سال 2001 که "ایران محور شرارت است" همه چیز خراب شد. رهبران ایران نتیجه گرفتند که علیرغم همکاری آنان در جنگ افغانستان، ایالات متحده همچنان رفتار خصمانه ای دارد.





همانطور که آقای کراکر تاکید کرده، ایران در مذاکرات با جدیت و صداقت وارد می شود و قابل اعتماد است، اما این فاکتور در طرف آمریکایی وجود ندارد. این موضوع در مذاکرات قبلی هسته ای هم ثابت شده است. حسین موسویان که در پرونده هسته‌ای از سال 84-81 سخنگوی تیم هسته‌ای به ریاست حسن روحانی را بر عهده داشت، چندی پیش به بی بی سی انگلیس (BBC) گفت، در جریان تعلیق دوساله فعالیت های هسته ای ایران، طرف غربی به تعهدات خود عمل نکرد و همین امر ایران را در پیشبرد دوباره فن آوری هسته ای مصمم تر ساخت.





گفتنی است، مقام معظم رهبری، بارها آمریکا را "غیرقابل اعتماد"، "خود برتربین" و "عهد شکن" معرفی کرده و به مسئولان کشوری توصیه نموده اند که فریب آن ها را نخورند.





ایشان در سخنرانی روز گذشته خود در جمع هزاران نفر از دانش آموزان نیز تصریح کردند: سوابق عملکرد امریکا نشان می دهد موضوع هسته ای تنها بهانه ای برای ادامه دشمنی با ایران است. لبخند فریب گرانه دشمن کسی را دچار خطا نکند. اگر از مذاکرات نتیجه گرفته شود چه بهتر اگر نه، اثبات این توصیه مکرر است که برای حل مشکلات باید نگاه به درون داشته باشیم.



۱۳۹۲/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...